|
|
|
||
Cílem cvičení je pochopení vývoje jednotlivce a jeho závislosti na podmínkách a zákonitostech vývoje, charakteristika jednotlivých vývojových etap s přednostním zaměřením na vývoj v raném dětství, předškolní věk, problematiku školní zralosti a období dospívání.
Poslední úprava: TRPISO/PEDF.CUNI.CZ (07.10.2012)
|
|
||
Dittrichová,J., Papoušek,M., Paul,K., Chování dítěte raného věku a rodičovská péče,Grada, Praha 2004 Erikson,E.H., Životní cyklus rozšířený a dokončený, nakl. Lidové noviny, Praha 1999 Heidbrink,H., Psycholgie morálního vývoje, Portál, Praha 1997 Langmeier, J., Krejčířová,D., Vývojová psychologie, Grada, Praha 2007 Macek, P., Adolescence, Portál, Praha 1999 Piaget,J., Inhelderová,B., Psychologie dítěte, Portál, Praha 1997 Stuart-Hamilton,I., Psychologie stárnutí, Portál, Praha 1999 Pouthas,V., Jouen,F., Psychologie novorozence, Grada, Praha 2000 Pražská skupina školní etnografie, Psychický vývoj dítěte od 1. do 5. třídy,Karolinum Praha 2005 Říčan,P., Cesta životem, Pyramida,Praha 1991 Trpišovská, D., Vývojová psychologie pro studenty učitelství, UJEP Ústí n.L. 2001 Trpišovská D., Vacínová,M., Ontogenetická psychologie, PF UJEP Ústí nad Labem 2006 Uždil,J., Výtvarný projev a výchova, SPN, Praha 1978 Vacínová,M., Trpišovská,D., Farková,M., Psychologie, Praha UJAK 2010 Vágnerová, M., Vývojová psychologie, Portál Praha 2000 Vágnerová, M., Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy, Karolinum, Praha 2001 Poslední úprava: TRPISO/PEDF.CUNI.CZ (07.10.2012)
|
|
||
Ke kontrole studia je předepsán zápočet. Podmínkou zápočtu je osobní prezentace jednoho vybraného tématu z programu cvičení a splnění podmínek zápočtového testu. Poslední úprava: TRPISO/PEDF.CUNI.CZ (07.10.2012)
|
|
||
Cvičení z ontogenetické psychologie se vyučují paralelně spolu s přednáškami z ontogenetické psychologie. Obsahy obou kurzů se proto navzájem doplňují. Pro cvičení jsou vybraná zejména ta témata, která budou připravovat frekventanty kurzu pro výuku na 1. stupni základní školy.
Ontogeneze - podmínky a zákonitosti vývoje Rodina a její vliv na vývoj díttěte. Psychická deprivace v dětství a její vliv na vývoj dítěte. Raný vývoj dítěte (prenatální období, novorozenec, nemluvně, batole) Předškolní věk Dětská hra, její význam a vývoj. Dětská kresba a její vývoj. Vstup do školy, kritéria připravenosti na školu a jejich diagnostika. Vývoj poznávacích procesů (vnímání, pozornost, paměť myšlení, řeč) os narození do dospívání Vývoj citů a sociálních vztahů od narození do dospívání. Tělesný vývoj mladšího žáka. Vývoj motoriky v mladším školním věku Intelektuální vývoj mladšího žáka. Změny v citech a sociálních vztazích v mladším školním věku. Osobnost mladšího žáka. Dospívání a jeho dva stupně (puberta, adolescence) Rozdíly ve vývoji mezi chlapci a dívkami. Metody vývojové psychologie (diagnostika vývojových změn).
Poslední úprava: TRPISO/PEDF.CUNI.CZ (05.03.2014)
|
|
||
Podmínkou zápisu do předmětu je zápočet z psychologie osobnosti. Poslední úprava: TRPISO/PEDF.CUNI.CZ (05.03.2014)
|
|
||
Předmět je ukončen zápočtem. Zápočet bude udělen za osobní prezentaci vybraného tématu z programu cvičení, nebo za seminární práci v rozsahu 5-10 stran. Poslední úprava: TRPISO/PEDF.CUNI.CZ (05.03.2014)
|