|
|
|
||
Anotace: Cílem kurzu je pochopení vývoje jednotlivce a jeho závislosti na podmínkách a zákonitostech vývoje, charakteristika jednotlivých vývojových etap s přednostním zaměřením na vývoj v raném dětství, předškolní věk, problematiku školní zralosti a období dospívání.
Poslední úprava: TRPISO/PEDF.CUNI.CZ (07.10.2012)
|
|
||
Doporučená literatura: Dittrichová,J., Papoušek,M.,Paul,K., Chování dítěte raného věku a rodičovská péče, Grada, Praha 2004 Erikson,E.H., Životní cyklus rozšířený a dokončený, nakl. Lidové noviny, Praha 1999 Heidbrik, H., Psychologie morálního vývoje, Portál, Praha 1997 Langmeier,J., Krejčířová,D., Vývojová psychologie, Grada, Praha 2005 Macek, P., Adolescence, Portál, Praha 1999 Piaget,J., Inhelderová,B., Psychologie dítěte, Portál, Praha 1997 Pouthas,V., Jouen,F., Psychologie novorozence, Grada, Praha 2000 Pražská skupina školní etnografie, Psychický vývoj dítěte od 1. do 5. třídy, Karolinum, Praha 2005 Říčan,P., Cesta životem, Pyramida, Praha 1991 Stuart-Hamilton,I., Psychologie stárnutí, Portál, Praha 1999 Siegel,D.J., The Developing Mind, The Guilford Press,NY,London 1999 Stern,D.N.,Interpersonal world of human infant, Basic Books, New York 1985 Trpišovská,D.,Vacínová,M., Ontogenetická psychologie,UJEP Ústí nad Labem, 2006 Trpišovská, D., Vývojová psychologie pro studenty učitelství, UJEP Ústí n.L. 2001 Vacínová,M., Trpišovská,D., Farková,M., Psychologie, Praha UJAK 2010 Vágnerová, M., Vývojová psychologie, Portál Praha 2000 Poslední úprava: TRPISO/PEDF.CUNI.CZ (07.10.2012)
|
|
||
Studenti budou zkoušeni písemným testem. Požaduje se nejem perfektní znalost odborné terminologie, ale i porozuměmí a aplikace poznatků do pedagogické praxe. Poslední úprava: TRPISO/PEDF.CUNI.CZ (07.10.2012)
|
|
||
Přednášky z ontogenetické psychologie jsou doplněny kurzem Cvičení z ontogenetické psychologie. Obsahy obou kurzů se proto navzájem doplňují. Hlavní témata přednášek: Předmět vývojové psycholodie, hlavní úkoly vývojové psychologie, význam ontogenetické psychologie pro učitele. Pojem vývoj, determinace vývojových změn, podmínky vývoje. Zrání a učení jako hlavní vývojové procesy Hodnocení významu podmínek v různých teoretických konceptech. Zákonitosti vývoje v ontogenezi. Ontogeneze - podmínky a zákonitosti vývoje Periodizace vývoje - důvody, problémy, periodizační systémy, vývojové mezníky. Vývojové úkoly, vývojová krize, senzitivní fáze ve vývoji. Raný vývoj dítěte (prenatální období, novorozenec, nemluvně, batole) Předškolní věk Dětská hra, její význam a vývoj. Dětská kresba a její vývoj. Vstup do školy, kritéria připravenosti na školu a jejich diagnostika. Vývoj poznávacích procesů (vnímání, pozornost, paměť myšlení, řeč) od narození do dospívání Vývoj citů a sociálních vztahů od narození do dospívání. Tělesný vývoj mladšího žáka. Vývoj motoriky v mladším školním věku Intelektuální vývoj mladšího žáka. Změny v citech a sociálních vztazích v mladším školním věku. Osobnost mladšího žáka. Dospívání a jeho dva stupně (puberta, adolescence) Rozdíly ve vývoji mezi chlapci a dívkami. Specifika vývojových změn v období dospělosti, kritéria dospělosti, vývojové etapy v dospělosti. Vývojové změny ve stárnutí a stáří Poslední úprava: TRPISO/PEDF.CUNI.CZ (21.03.2014)
|