Kurz je zaměřen na přípravu studentů na jejich vstup do učitelské praxe v oblasti vyučování matematiky. Studenti jsou seznámeni s teorii poznávání v aritmetice a didaktikou základních aritmetických operací.
Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (19.02.2021)
The course is focused on the preparation of students for their teaching practice in the domain of teaching mathematics. The students get various non-traditional mathematical environments in which they develop not only mathematical but also didactic abilities, formulating new problems, discussing difficulties of problems for pupils, creating cascades of problems and new mathematical environments.
Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (19.02.2021)
Cíl předmětu -
Otevřít studentům svět didaktiky matematiky v úzkém propojení na jejich osobní zkušenosti ve vyučování matematice. Porovnat historický vývoj některých matematických pojmů se současným zaváděním těchto pojmů v učebnicích matematiky.
Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (19.02.2021)
To open to the students the world of didactics of mathematics with a close link to their personal experience, both mathematical and antropo-mathematical.
Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (19.02.2021)
Literatura -
Hejný, M. a kol. (1990) Teória vyučovania matematiky 2. Bratislava : SPN.
Hejný, M., Stehlíková, N. (1999): Číselné představy dětí. Praha : Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta.
Hejný, M.: Záporná čísla. In: (Eds.) (2004) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 2. Praha : Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, s. 327-342.
Hejný, M.: Zlomky. In: (Eds.) (2004) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 2. Praha : Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, s. 343-356.
Hejný, M. Kuřina, F. (2009). Dítě, škola a matematika: Konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha : Portál.
Hejný, M. (2014): Vyučování orientované na budování schémat - Aritmetika 1. stupně ZŠ, Praha : Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta.
Kubínová, M. (2002): Projekty ve vyučování matematice, cesta k tvořivosti a samostatnosti. Praha : Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta.
Tichá, M. (1998) Jak žáci chápou slovní úlohy se zlomky. In (Eds.) M. Ausbergerová, J. Novotná: Plzeň : 6. setkání učitelů matematiky všech typů a stupňů škol. JČMF, s. 133-138.
Učebnice matematiky pro 1. stupeň ZŠ
Materiály průběžně zveřejňované v příslušném kurzu v moodlu.
Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (19.02.2021)
Hejný, M. a kol. (1990) Teória vyučovania matematiky 2. Bratislava : SPN.
Hejný, M., Stehlíková, N. (1999): Číselné představy dětí. Praha : Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta.
Hejný, M.: Záporná čísla. In: (Eds.) (2004) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 2. Praha : Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, s. 327-342.
Hejný, M.: Zlomky. In: (Eds.) (2004) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 2. Praha : Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, s. 343-356.
Hejný, M. Kuřina, F. (2009). Dítě, škola a matematika: Konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha : Portál.
Hejný, M. (2014): Vyučování orientované na budování schémat - Aritmetika 1. stupně ZŠ, Praha : Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta.
Kubínová, M. (2002): Projekty ve vyučování matematice, cesta k tvořivosti a samostatnosti. Praha : Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta.
Tichá, M. (1998) Jak žáci chápou slovní úlohy se zlomky. In (Eds.) M. Ausbergerová, J. Novotná: Plzeň : 6. setkání učitelů matematiky všech typů a stupňů škol. JČMF, s. 133-138.
Textbooks of mathematics for primary schools
Other working materials which are available on kmdm.pedf.cuni.cz after registartion.
Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (19.02.2021)
Metody výuky -
Přednáška Semináře - didaktické komentování úloh, diskuse o didaktických i matematických jevech
Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (19.02.2021)
Lecture and seminars
Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (19.02.2021)
Požadavky ke zkoušce -
Požadavky pro splnění předmětu jsou prodiskutovány jak na přednášce, tak na semináři.
2 kredity = cca 50-60 hodin práce studenta
Požadavky k zápočtu v letním semestru akademického roku 2020/2021
KONTROLOVANÉ POŽADAVKY: 1. Aktivní účast na seminářích předpokládá znalost obsahu přednášek. V případě nepřítomnosti lze nahradit seminář buď návštěvou jiné seminární skupiny, nebo písemnou prací dle dohody s vyučujícím. 2. Tvorba materiálů ke každému probíranému tématu na přednášce či semináři, kde budou formulovány otázky či výzvy. 3. Založení portfolia
4. Předmět bude uzavřen zápočtem formou kolokvia (diskuse nad zpracovanými tématy).
Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (19.02.2021)
discussion
Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (19.02.2021)
Sylabus -
Obsah: 1. Vstup do didaktiky matematiky, edukační styly učitele. Práce s chybou.
2. Teorie poznávání v aritmetice - Teorie generického modelu. Vstup do budování představ o mnohosti.
3. Rytmus. Sémantické modely čísla a sématické ukotvení čísla .Řešení a tvorba slovních úloh. Antisignál.