|
|
|
||
Předmět je založen na aplikaci znalosti ekonomiclé teorie v praxi ekonomiky a řízení veřejného a soukromého školství. Zahrnuje zejména následující tématické celky: vlastnictví, podnikání a jeho formy, veřejný sektor, daně a daňová soustva,marketing,základy účetnictví. Umožňuje tak studentům pochopit ekonomiku škol a získat základní dovednosti související s daňovými povinostno občana.
Poslední úprava: TICHA/PEDF.CUNI.CZ (23.01.2013)
|
|
||
Cílem předmětu je osvojení vědomostí a dovedností vymezených v anotaci
Poslední úprava: TICHA/PEDF.CUNI.CZ (23.01.2013)
|
|
||
Podmínkou pro získání zápočtu je zpracování a úspěšná prezentace seminárních prací a splnění všech požadavků průběžné kontroly
Náměty témat seminárních prácí a základní orientace na literaturu. Základy finanční gramotnosti 1. Hospodaření domácnosti Osobní rozpočet. Vzácnost a obětovaná příležitost. Rozpočet domácnosti. Majetek a závazky domácnosti. Osobní aktiva a osobní pasiva. Životní úroveň. Životní a existenční minimum 2. Ceny Trh. Nabídka. Poptávka. Cena. Způsoby stanovení ceny. Cenové "praktiky". Inflace, její podstat a důsledky 3. Peníze, placení, cenné papíry Peníze. Hotovostní placení. Bezhotovostní placení. Měna. Deviza. Valuta. Kurz. Cenné papíry peněžního trhu 4. Finanční trh Finanční trh - definice. Peněžní a kapitálový trh. Instituce působící na finančním trhu (banky, stavební spořitelny, penzijní fondy, investiční společnosti a jejich podílové fondy, instituce sloužící k obchodování s cennými papíry, pojišťovny, leasingové společnosti, splátkové společnosti). Ceny produktů na finančním trhu 5. Finanční produkty Kam lze peníze uložit (bankovní vklady, stavební spoření, penzijní připojištění, cenné papíry - úvěrové, majetkové). Kde je možné peníze vypůjčit (účelové a neúčelové úvěry občanům, úvěry podnikatelům, finanční leasing, splátkový prodej). Pojištění (životní pojištění, pojištění majetku, pojištění odpovědnosti) 6. Finanční plánování Finanční plán. Zajištění rizik. Investování - jak zvýšit naše příjmy v budoucnosti (výnos - riziko - likvidita, investování s nižším a vyšším rizikem, kombinace produktů). Jak řešit deficit domácího rozpočtu (dobré a špatné dluhy, snížení výdajů, zvýšení příjmů). Ochrana spotřebitele.
Základní studijní literatura a studijní pomůcky: KLÍNSKÝ, P. a kol. Finanční gramotnost : obsah a příklady z praxe škol. Praha: Národní ústav odborného vzdělávání, 2008. ISBN 978-80-87063-13-2. KLÍNSKÝ, P. a kol. Finanční gramotnost : obsah a příklady z praxe škol. Praha: Národní ústav odborného vzdělávání, 2008. ISBN 978-80-87063-13-2. [online]. [cit. 2009-18-5]. Dostupné z WWW: <http://vuppraha.cz/soubory/Financni_gramotnost_obsah_a_priklady_z_praxe_skol.pdf>. KLÍNSKÝ, P.; CHROMÁ, D. Finanční gramotnost : úlohy a metodika . Praha: Národní ústav odborného vzdělávání, 2009. ISBN 978-80-87063-26-2. KLÍNSKÝ, P.; CHROMÁ, D. Finanční gramotnost : úlohy a metodika . Praha: Národní ústav odborného vzdělávání, 2009. ISBN 978-80-87063-26-2. [online]. [cit. 2010-1-21]. Dostupné z WWW: < http://www.nuov.cz/financni-gramotnost-ulohy-a-metodika>. Syrový, P.; Novotný, M. Osobní a rodinné finance. Praha : Grada Publishing, 2004. ISBN 80-247-1098-6. SMRČKA, L. Osobní a rodinné finance. Praha : Professional Publishing, 2006. ISBN 80-86946-41-2. SMRČKA, L. Rodinné finance. Praha : C.H. Beck, 1999, 2010. ISBN 978-80-7400-199-4 SCHIFT, P.D. Ekonomické bajky. Praha : Dokořán, 2010. ISBN 978-80-7363-325-7 Strategie finančního vzdělávání ve znění koncepčního materiálu vytvořeného MF [online]. 2007, říjen. [cit. cit. 2009-5-15]. Dostupné z WWW: <http://www.mfcr.cz/cps/rde/xchg/mfcr/xsl/ft_strategie_financniho_vzdelavani.html>. Sytém budování finanční gramotnosti na základních a středních školách. Společný dokument Ministerstva financí ČR, Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Ministerstva průmyslu a obchodu ČR vypracovaný na základě usnesení vlády č. 1594 ze dne 7. prosince 2005, aktualizovaná verze a v souladu se Strategií finančního vzdělání z prosince 2007 [online]. 2007, prosinec. [cit. 2009-5-15]. Dostupné z WWW: <http://www.msmt.cz/vzdelavani/system-budovani-financni-gramotnosti-na-zakladnich-a-strednich-skolach>. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Praha : Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007. ISBN 978-87000-11-3. Dostupný z WWW: <http://www.rvp.cz/sekce/81>. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání s přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. Praha: VÚP v Praze : Tauris, 2006. ISBN 80-87000-02-1. Dostupný z WWW: <www.rvp.cz/sekce/3>. TICHÁ, M.Finanční gramotnost a finanční vzdělávání. Metodický portál RVP : Portál vzdělávání.[online]. Praha : VÚP v Praze, 2009 [cit. 2009-14-10]. ISSN 1802-4785. Dostupné na<http://clanky.rvp.cz/clanek/c/G/6761/financni-gramotnost-a-financni-vzdelavani.html/>. TICHÁ, M.Finanční vzdělávání a pregraduální příprava učitelů na UK v Praze - Pedagogické fakultě. Metodický portál RVP : Portál vzdělávání.[online]. Praha : VÚP v Praze, 2009[cit. 2009-14-10]. ISSN 1802-4785. Dostupné na<http://clanky.rvp.cz/clanek/c/G/6763/financni-vzdelavani-a-pregradualni-priprava-ucitelu-na-pedagogicke-fakulte-uk-v-praze.html/>. TICHÁ, M. Etická a ekonomická kritéria rozhodování a výchova k ekonomickému myšlení. Metodický portál RVP : Portál vzdělávání.[online]. Praha : VÚP v Praze, 2008 [cit. 2008-3-8]. Dostupné na <http://www.rvp.cz/clanek/5/2112>. 6 s. TICHÁ, M. Etická a ekonomická kritéria rozhodování a výchova k ekonomickému myšlení. In: Pelcová, N.;Hogenová, A. Éthos ve výchově,umění a sportu. Praha : UK Pedagogická fakulta, 2009, s. 221 - 230. ISBN 978-80-7290-387-0. SKOŘEPA, M, SKOŘEPOVÁ, V. Finanční a ekonomická gramotnost pro základní školy a víceletá gymnázia: Manuál pro učitele. 1. vyd. Praha: Scientia, 2008. 197 s. ISBN 978-80-86960-40-1. Rolný, Ivo; Lacina, Lubor. Globalizace, etika, ekonomika. KEY Publishing. 2008. Hesová, A. a kol. Katalog materiálů pro rozvoj finanční gramotnosti. Praha : Národní ústav pro vzdělávání, 2014.ISBN 978-80-7481-088-6. [online]. [cit. 2014-10-21]. Dostupné z WWW:<http://clanky.rvp.cz/wp-content/upload/prilohy/19139/katalog_materialu_pro_rozvoj_financni_gramotnosti.pdf>. KLÍNSKÝ, P; MUNCH, O.; CHROMÁ, D. Ekonomika : Ekonomická a finanční gramotnost. Praha : EDUKO, 2013. ISBN 978-80-87204-82-5.
Internetové adresy: Základní http://www.financnivzdelavani.cz http://www.fincentrum.idnes.cz
Poslední úprava: TICHA/PEDF.CUNI.CZ (18.02.2015)
|
|
||
Šrédl,K.: Ekonomika pro pedagogy Stecková,Malý a kol.: Veřejná ekonomie pro školu i praxi Poslední úprava: TICHA/PEDF.CUNI.CZ (23.01.2013)
|
|
||
PhDr. Milena Tichá, CSc.
Úvod do ekonomie - všeobecný základ
01112008 - Úvod do ek. 1. st. ZŠ Zp 03112009 - Úvod do ek. 2. st. ZŠ a SŠ Zk 07112009 - Úvod do soc. věd. - ek. MŠ Zp
ZS 2/0 nebo LS 2/0
Základní problémové okruhy:
A. Úvod 1. Ekonomie jako věda - předmět a metody zkoumání
B. Hlavní směny ekonomického vývoje ve vybraných regionech a základní principy jeho hodnocení 2. Hlavní směry ekonomického vývoje ve vyspělých zemích a postavení ČR ve světové ekonomice 3. Podstata, průběh a výsledky transformace ekonomiky ČR v tržní hospodářství a hodnocení ekonomického vývoje ČR
C. Úvod do mikroekonomie 4. Tržní ekonomika a její podstata. Trh a jeho fungování 5. Podnikání a jeho právní formy. Hospodaření s penězi
D. Úvod do makroekonomie 6. Základní makroekonomické kategorie 7. Hospodářské cykly. Zaměstnanost a nezaměstnanost 8. Peníze, inflace. Bankovní soustava. Cenné papíry a burzy 9. Hospodářská politika, státní rozpočet, daně,
E. Úvod do světové ekonomiky 10. Světové hospodářství 11. Mezinárodní ekonomická integrace 12. Evropská unie a členství ČR v EU
Literatura povinná
· Konečný, Bronislav; Sojka, Milan. Malá encyklopedie moderní ekonomie.Praha: Libri, 1996. · Vlček, Josef a kol. Ekonomie a ekonomika. Praha: ASPI, 2003. · Vlček, Josef a kol. Ekonomie pro neekonomy. Praha: Codex Bohemia,1998. · KLÍNSKÝ, P. a kol. Finanční gramotnost : obsah a příklady z praxe škol. Praha: Národní ústav odborného vzdělávání, 2008. ISBN 978-80-87063-13-2. · KLÍNSKÝ, P. a kol. Finanční gramotnost : obsah a příklady z praxe škol. Praha: Národní ústav odborného vzdělávání, 2008. ISBN 978-80-87063-13-2. [online]. [cit. 2009-18-5]. Dostupné z WWW: <http://vuppraha.cz/soubory/Financni_gramotnost_obsah_a_priklady_z_praxe_skol.pdf>. · KLÍNSKÝ, P.; CHROMÁ, D. Finanční gramotnost : úlohy a metodika . Praha: Národní ústav odborného vzdělávání, 2009. ISBN 978-80-87063-26-2. · KLÍNSKÝ, P.; CHROMÁ, D. Finanční gramotnost : úlohy a metodika . Praha: Národní ústav odborného vzdělávání, 2009. ISBN 978-80-87063-26-2. [online]. [cit. 2010-1-21]. Dostupné z WWW:< http://www.nuov.cz/financni-gramotnost-ulohy-a-metodika>.
Literatura doporučená
· Holman, Robert. Základy ekonomie pro studenty vyšších odborných škol a neekonomických fakult VŠ. Praha: C.H. Beck, 2000. · Fuchs, Kamil. Tuleja, Pavel. Základy ekonomie. Ekopres, 2003. · Tepper, Tomáš; Kápl, Martin. Peníze a vy. Praha: Prospektrum, 1991, reedice 1994. · Slaný, Antonín; Žák, Milan. Hospodářská politika. Praha: C.H. Beck, 1999. · Cihelková, Eva a kol. Světová ekonomika.Praha: VŠE, 2001. · Jeníček, Vladimír. Globalizace světového hospodářství. Praha: C.H.Beck, 2002. · Zahradník, Petr. Vstup do Evropské unie. Přínosy a náklady konvergence. Praha: C.H. Beck, 2003. · HAD, Miloslav;STACH, Stanislav;URBAN, Luděk. Česká republika v Evropské unii. Praha : Linde, 2006. · Syrový, Petr; Novotný, Martin. Osobní a rodinné finance. Praha: Grada Publishing, 2004. · SMRČKA, L. Osobní a rodinné finance. Praha : Professional Publishing, 2006. · SMRČKA, L. Rodinné finance. Praha : C.H. Beck, 1999, 2010. ISBN 978-80-7400-199-4
Prezentace
Další prezentace na metodickém portále RVP
Poslední úprava: TICHA/PEDF.CUNI.CZ (31.01.2013)
|