Seminář navazuje na seminář Rétorika I, procvičuje a prohlubuje informace a dovednosti zde získané. Neverbální komunikace a podíl verbální a neverbální složky projevu na jeho dopad na posluchače a komunikační efekt; V oblasti tvorby mluveného komunikátu: příprava a kompozice projevu včetně výběru vhodných jazykových prostředků vzhledem ke komunikačnímu záměru mluvčího, účastníky komunikace a komunikační situaci jako celku; komunikační zlozvyky; vedení dialogu se žáky; příprava aktivit pro rozvíjení komunikačních dovedností dětí mladšího školního věku.
Bezpodmínečně se předpokládá řečový projev na úrovni rodilého mluvčího (na úrovni všech jazykových rovin).
Poslední úprava: Palkosková Olga, PhDr., Ph.D. (21.01.2019)
Developping communicative skills. History of rhetorics, principles, styles, speech figures.
Poslední úprava: Vlčková Jana, PhDr., Ph.D. (12.01.2017)
Literatura
Hájková, E.; Havlová, I. Kapitoly z didaktiky slohu. Praha: Karolinum, 1991. Havlová, I.; Měchurová, A.; Štemberková, Š. Kapitoly z rétoriky: (pracovní texty pro budoucí učitele). Praha: Karolinum, 1991. Křivohlavý, J. Povídej, naslouchám. Praha: Návrat, 1993. Křivohlavý, J. Neverbální komunikace. Řeč pohledů, úsměvů a gest. Praha: SPN, 1988. Lewis, D. Tajná řeč těla. Praha: Victoria Publishing, 2000. MAREŠ, J.; KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno: MU, 1995.
SVOBODOVÁ, J. Jazyková specifika školské komunikace a výuka mateřštiny. Ostrava: PedF, 2000.
ŠEBESTA, K.: Od jazyka ke komunikaci: didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Praha: Karolinum, 1999 či 2005.
Šimanovský, Z. Hry pro zvládání agresivity a neklidu. Praha: Portál, 2002. Špačková, A. Moderní rétorika. Praha: Grada Publishing, 2003. ŠVAŘÍČEK, R.; ŠEĎOVÁ, K.; ŠALAMOUNOVÁ, Z.: Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál, 2012.
Poslední úprava: Palkosková Olga, PhDr., Ph.D. (21.01.2019)
Sylabus
K05 Rétorika II Zakončení: Zápočet Požadavky k zápočtu: Uznaný výstup, jeden na téma výukové a jeden na téma komunikační (8-10 min.). Výukové téma bude připraveno na jednu vyučovací hodinu (20 min.). Příprava bude odevzdána nejpozději do 17.5., docházka 70%. Mluvní projev musí být prost hlasových, dechových a artikulačních nedostatků.
Obsah: Rozvíjení předchozích nabytých znalostí a dovedností. Mluvní a řečnická cvičení. Technika řeči. Komunikace ve škole s přihlédnutím k specifickým potřebám dětí mladšího školního věku.
Cíl: Cílem je vybavit studenty teoretickými znalostmi a praktickými dovednostmi z jednotlivých jazykových rovin a techniky řeči za dodržování české výslovnostní normy. Očekává se rovněž znalost nejdůležitějších osobností, které ovlivnily dějiny rétoriky.
Forma projevu: zdařilý projev bez hlasových, dechových a artikulačních nedostatků (zvýšený důraz je třeba klást na pečlivou artikulaci), důsledné používání spisovné variety národního jazyka(nesplnění tohoto požadavku znamená dodatečnou práci).
Vše musí být splněno v průběhu seminářů. V opačném případě nebude udělen zápočet. Omluvenka je akceptována pouze od lékaře, soudu, policie.
Poslední úprava: Palkosková Olga, PhDr., Ph.D. (21.01.2019)