|
|
|
||
Předmět se věnuje tématům, která spadají do oblasti vizuálních studií. Zaměřuje se na obraz jako komunikační médium, jehož podoby i funkce se v průběhu času proměňují. Cílem kurzu je představit různé přístupy k interpretaci, analýze či jen (kritické) reflexi obrazů. Zabývat se přitom budeme obrazy v různých kontextech: v oblasti umění, reklamy, zpravodajství či například vědy.
Poslední úprava: Řehořová Irena, Mgr., Ph.D. (07.09.2023)
|
|
||
Požadavkem pro získání atestace je zpracování referátu nebo audiovizuální eseje - formu lze zvolit dle vlastních preferencí. Cílem referátu je zvolit si určité téma/problém související s vizuální kulturou a na příkladu konkrétních obrazů toto téma rozvinout. Lze zvolit např. některé z následujících témat: - obraz jako umělecké vyjádření/ zkušenost s obrazem jako uměleckým dílem - principy tvorby obrazů: kreativita/automatizace - rétorika obrazů - afektivita obrazů a působení na emoce - etika produkce a šíření obrazů - „pravdivost“/ autenticita/ manipulovatelnost obrazu - vizuální stereotypy - obrazy jako nástroje poznání - jak smysluplně využívat vizuální data? Jako příklad, který bude v rámci dané problematiky zkoumán si lze zvolit (výtvarné) umělecké dílo, fotografii (uměleckou/reklamní/reportážní/…), umění ve veřejném prostoru, plakát, jakýkoli digitální/mediální aj. obraz… Text o rozsahu cca 4 normostrany musí splňovat nároky kladené na odborné texty - při jeho zpracování je třeba pracovat s odbornou literaturou (včetně citování a uvádění odkazů), všechny teze by měly být dostatečně vyargumentované. Vlastní, více subjektivní názor lze napsat do závěrečného odstavce. Jako teoretická východiska lze použít práce autorů, o nichž jsme mluvili na přednáškách, doporučenou literaturu + jakékoli další zdroje relevantní pro zvolené téma a konkrétní příklad. Struktura referátu: 1) úvod, představení zkoumaného problému a zdůvodnění jeho výběru 2) analýza a interpretace konkrétního příkladu či více příkladů perspektivou zkoumaného problému 4) shrnutí, vlastní závěr 5) seznam použitých zdrojů
V případě audiovizuální eseje: Obsah by měl zhruba odpovídat tomu, co bylo řečeno o referátu, pouze s využitím jiné formy. Z eseje by měla být patrná určitá argumentační linka. Odkazy na relevantní zdroje lze řešit např. formou vložených citací, konceptů rámujících díčí pasáže apod. Termín odevzdání: do 31.1.2025
Poslední úprava: Řehořová Irena, Mgr., Ph.D. (15.10.2024)
|
|
||
Témata:
2) Obraz a význam: základní východiska ikonografické a sémiotické analýzy obrazů. 3) Viditelné/neviditelné. Zkušenost s obrazem. Kritika ikonografie. 4) Dekódování obrazů: rekonstrukce schémat vnímání. Koncept „dobového oka“. 5) Nefigurativní umění jako zkoumání „esence“ obrazu. 6) Reprodukovatelnost obrazu, technické „vidění“, indexikalita fotografie. 7) Rétorika fotografického obrazu. 8) Sociálně-sémitoická analýza: reprezentační, interaktivní a kompoziční metafunkce fotografie. 9) Multimodální analýza. Vybrané aspekty vztahu obrazu a textu, téma „hybridních znaků“. AUMONT, J. Obraz. Akademie múzických umění v Praze, 2005. ISBN 80-7331-045-7. GOMBRICH, E. H. Umění a iluze: studie o psychologii obrazového znázorňování. Vydání druhé. Praha: Argo, 2019. ISBN 978-80-257-3031-7. HUYGHE, René. Řeč obrazů v psychologii umění. Praha: Odeon, 1973 FOUCAULT, M. Toto nie je fajka. Bratislava: Archa. 1994. ISBN 80-7115-084-3. Poslední úprava: Řehořová Irena, Mgr., Ph.D. (07.09.2023)
|
|
||
Kurz je určen primárně studujícím 1. ročníku studijního programu Elektronická kultura a sémiotika, a není proto možné si jej zapsat po webu. V případě zájmu o registraci kontaktujte garantku kurzu. Poslední úprava: Kapičiak Jakub, Mgr., Ph.D. (13.05.2021)
|