|
|
|
||
Současný svět stojí tváří v tvář celé řadě socio-environmentálních krizí, v nichž se proplétají a vzájemně posilují sociální a environmentální problémy. Tento kurz se zaměřuje na výklad procesů a konceptuálních rámců, jejichž prostřednictvím můžeme lépe porozumět současné sociální i klimatické nestabilitě a ohrožení světa v kontextu historického vývoje a současného politicko-ekonomického uspořádaní, inherentně spojeného s požadavkem na trvalý ekonomický růst.
Analýzy socio-environmentálních krizí, jejich podob, příčin a dopadů jsou v kurzu ukotveny ve výkladu modernistické ideje pokroku, koloniálních a neokoloniálních praxí a z nich plynoucích mocenských nerovnováh, posilovaných a akcelerovaných globalizací. Akcentována je propojenost globálních a lokálních procesů, zvláštní pozornost je věnována tématu klimatické spravedlnosti a indigenních odpovědí na klimatickou změnu. Kurz představuje také pojem antropocénu a jeho kritickou recepci v sociálních vědách. Závěr je věnován teoriím, které nově formulují vztah lidského a mimo-lidského a nabízejí alternativu růstovému myšlení.
Kurz je určen studentům druhého a vyššího ročníku magisterského studia Obecné antropologie a Antropologických studií.
Poslední úprava: Zandlová Markéta, Mgr. et Mgr., Ph.D. (17.09.2024)
|
|
||
Studující - si osvojí systémové a kritické myšlení a budou schopni kritické reflexe podmínek, příčin a kontextů současných socio-environmentálních krizí; - budou znát klíčové koncepty, s nimiž pracují současné antropologické teorie při analýze socio-environmentálních krizí; - budou seznámeni s odbornou debatou ohledně možných/prosazovaných řešení, včetně jejich vedlejších efektů; - budou umět analyzovat kontexty socio-environmentálních krizí v mimoevropských socio-politických prostředích; - si osvojí toleranci, respekt k odlišnosti a schopnost argumentovat pro sociální i environmentální spravedlnost; - budou znát principy udržitelnosti, nerůstu, klimatické spravedlnosti a spravedlivé sociálně-ekologické transformace. Poslední úprava: Zandlová Markéta, Mgr. et Mgr., Ph.D. (17.09.2024)
|
|
||
1. Vypracovávání úkolů v průběhu semestru. Studující zpracují na určené hodiny úkoly, zadané v sylabu. Vypracují anotaci, případně zodpoví otázky, v požadovaném rozsahu a zašlou do nedělní půlnoci týdne, předcházejícího hodině. Vypracované úkoly budou podkladem k diskusím na hodinách. Bez domluvy s vyučující je povoleno vynechat maximálně dva úkoly. Vypracování úkolů je podmínkou přistoupení k ústní zkoušce. Úkoly vypracovávají studující, nikoli AI. Cílem je seznámit se hlouběji s texty a být schopni vést o nich na hodinách debatu, která povede k důkladnému promýšlení témat, jimž se na kurzu věnujeme. Materiály jsou vloženy v moodle, kam studující budou vkládat i vypracované anotace – https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=16448 2. Ústní zkouška po skončení semestru. Studující dostanou dvě otázky, na které odpoví na základě probrané látky a přečtené literatury. V případě distančního ukončení předmětu proběhne ústní zkouška online.
Hodnocení Anotace 50 % Ústní zkouška 50 %
Výborně: 86 – 100 % Velmi dobře: 66 – 85 % Dobře: 51 – 65 % Neprospěl/a: 50 % a méně
Poučení o plagiarismu Dodržování pravidel správného odkazování použitých zdrojů, včetně AI, je součástí akademické etické integrity. Jakékoliv případy plagiátorství, ať úmyslného či neúmyslného, jsou nepřípustné a budou postoupeny děkance FHS UK a etické komisi k projednání a řešení. Základní pravidla řádného odkazování a připisování autorství najdete zde http://www.hps.cam.ac.uk/students/plagiarism.html Docházka U povinně volitelných kurzů je docházka povinná, během semestru je možné mít dvě neomluvené absence. Za další neomluvené absence bude strháváno vždy 10 % z celkového hodnocení. V případě nemoci aj. studující doloží omluvenku (potvrzení od lékaře apod.).
Povinná literatura ke kurzu
Doporučená literatura
Poslední úprava: Zandlová Markéta, Mgr. et Mgr., Ph.D. (17.09.2024)
|
|
||
Sylabus ZS 2024/2025
Materiály k jednotlivým hodinám jsou vloženy v MOODLE, kam odevzdávejte úkoly - https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=16448 Během semestru budou doplňovány texty do doporučené literatury, případně i povinné úkoly, a to vždy s dostatečným předstihem. Změny budou zaneseny primárně v Moodle.
1. Představení kurzu. Klimatická změna ve zprávě Mezivládního panelu pro změny klimatu (IPCC) Materiály k hodině: https://www.ipcc.ch/
2. Sociální život klimatických modelů Literatura: Hulme, M. 2013. How Climate Models Gain and Exercise Authority. In: Hastrup, K., & Skrydstrup, M. The social life of climate change models: Anticipating nature. New York: Routledge Přečtěte si text a formulujte do anotace, na čem je založena autorita klimatických modelů a jaké typy autority autor rozeznává. Shrňte v rozsahu max 300 slov (stačí ve formě odrážek). Podívejte se do libovolných médií, najděte článek, který se odvolává na klimatické modely (rozhovor, analýza, zpráva, lifestylový článek...) a pokuste se identifikovat, jak pracuje s autoritativností klimatického modelu. Do anotace uveďte odkaz na analyzovaný text. Celkem 500 slov. Max rozsah úkolu - 800 slov. Doporučená literatura:
3. Modernita, kolonialismus a vztah k jinakosti Literatura: Hejnol, A. 2017. Ladders, Trees, Complexity, and Other Metaphors in Evolutionary Thinking. In Anna Lowenhaupt Tsing, Heather Anne Swanson, Elaine Gan, Nils Bubandt (eds.): Arts of Living on a Damaged Planet - Ghosts and Monsters of the Anthropocene. University of Minnesota Press Přečtěte si text a shrňte, v čem je dle autora problém evolucionistického myšlení. Max 800 slov. Doporučená literatura:
4. Neokolonialismus a teorie závislosti Literatura: Mintz, Sidney W. 1985. Sweetness and power: the place of sugar in modern history. New York, N.Y.: Viking. Vybrané části (Introduction + část kapitoly Production: s. 32 od "Sugar cane was first carried..." – s. 46) Přečtěte si text a shrňte hlavní argumenty textu. Zaměřte se na to, jak autor vykresluje propojování geografických oblastí - ekonomických systémů – politických systémů. Max 800 slov. Doporučená literatura:
5. Globalizace, kapitalismus a globální oteplování Zdroj: Přednáška Naomi Klein: This Changes Everything - Capitalism vs. The Climate, https://www.youtube.com/watch?v=Q8Yyd5dxTGE Poslechněte si přednášku N. Klein a poznamenejte si klíčová slova. Následně vyberte 20 klíčových slov, podle Vás vystihují podstatu přednášky, a pokuste se je seřadit dle závažnosti pro argument N. Klein. Doporučená literatura:
6. Antropocén Literatura: Crutzen, P.J. and Stoermer, E.F. (2000) The “Anthropocene”. Global Change Newsletter 41: 17-18 Přečtěte si klíčový text, v němž byl ustaven pojem antropocénu. Najděte si další informace o textu a kontextu jeho vzniku (můžete hledat např. v online zdrojích, které jsou uvedeny v literatuře k hodině, ale i kdykoli jinde). V anotaci text kontexutalizujte a pokuste se formulovat, jak se podle vás stalo, že se tento dvoustránkový text stal tak přelomovým? Rozsah max. 800 slov. Doporučená literatura:
Online zdroje: http://anthropoceneprimer.org/ http://www.anthropocene.info/about.php
7. Kritika a rozšíření konceptu Antropocénu Literatura: Donna Haraway, Noboru Ishikawa, Scott F. Gilbert, Kenneth Olwig, Anna L. Tsing & Nils Bubandt. 2016. Anthropologists Are Talking – About the Anthropocene, Ethnos, 81(3): 535-564 Přečtěte si rozhovor a shrňte základní argumenty všech řečníků. Jaký argument, úvaha, vás nejvíce zaujaly? Rozsah max 800 slov. Doporučená literatura:
8. “Přehřívání” světa - energie, odpady, demografický růst Literatura: Hecht, Gabrielle. 2018. “Interscalar Vehicles for an African Anthropocene: On Waste, Temporality, and Violence”. Cultural Anthropology 33 (1), 109-41. https://doi.org/10.14506/ca33.1.05. Přečtěte si text a napište jeho anotaci. Zaměřte se na to, jakou roli mají v textu "měřítka" (scales) a pokuste se formulovat, proč jsou "měřítka" tak podstatná. Max. 800 slov. Doporučená literatura:
9. Politická ekologie a klimatická spravedlnost Zdroje: Walker-Crawford, N. 2023. Climate change in the courtroom: An anthropology of neighborly relations. Anthropological Theory 23(1): 76 – 99 + The Climate Case: Peruvian Mountain Guide Saúl Luciano Lliuya vs. German Energy Company RWE (https://www.youtube.com/watch?v=FqTd7Bp2Fjc&embeds_referring_euri=https%3A%2F%2Fdl1.cuni.cz%2F&source_ve_path=OTY3MTQ) Etnografická studie soudní žaloby, kterou podal Saúl, farmář z Peru, na společnost RWE, analyzuje právní rovinu klimatické spravedlnosti. V čem spočívá dle autora textu klimatická ne/spravedlnost? Jak je konstruována analyticky? Jakou roli má ve snaze o narovnání klimatické nespravedlnosti zákon - a jakou morálka? Max. 800 znaků.
Doporučená literatura
10. Ekonomické odpovědi na klimatickou změnu: „green economy“ Zdroje: Úkol na hodinu bude doplněn v průběhu semestru
11. Indigenní odpovědi na klimatickou změnu Zdroje: Úkol na hodinu bude doplněn v průběhu semestru
12. Alternativní konceptualizace vztahu lidských a ne-lidských světů: obýváme "more-than-human worlds" Zdroje: Úkol na hodinu bude doplněn v průběhu semestru Doporučená literatura:
Poslední úprava: Zandlová Markéta, Mgr. et Mgr., Ph.D. (17.09.2024)
|
|
||
Kurz je určen výhradně studujícím 2. ročníku studijního programu Antropologická studia, a není proto možné si jej zapsat po webu. Poslední úprava: Potoček Jan, Mgr. (09.05.2021)
|