|
|
|
||
Poslední úprava: doc. ak. mal. Jaroslav Alt (16.09.2021)
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Karolína Šedivcová (15.01.2018)
1. Kulturní dědictví - historie, pojem, obsah, definice - instituce a rámce: národ - Evropa - svět; 2. Artefakt a umělecké dílo - jejich definování. Co je to umění? „Uznání“ uměleckého díla; 3. Materiál uměleckého díla. Vztah materiálové struktury uměleckého díla a jeho obsahové složky; 4. Proměny historického uměleckého díla v průběhu času. Jednota uměleckého díla a proměnlivost hodnot jeho historické a estetické výpovědi; 5. Rieglovy „Monumenty“; 6. Pojmy autentický a původní stav díla. Lze hledat pravdivost uměleckého díla minulosti?; 7. Stručná historie sanace uměleckých děl a její formy - ochrana, oprava, konzervování, restaurování apod.; 8. Pojmy konzervování, restaurování a jejich charakteristika; 9. Průzkumové metody neinvazivní a invazivní. Koncipování restaurátorského zásahu; 10. Konzervování/restaurování v rámci mezioborové spolupráce; 11. Parametry restaurátorské dokumentace a spolupráce s památkovými institucemi; 12. Poznání a vnímání uměleckého díla minulosti. Jak rozumět „vědeckému restaurování“? Jak rozumět „uměleckému restaurování“; 13. „Česká restaurátorská škola“; 14. Techniky a technologie nástěnné malby; 15. Techniky a technologie malby závěsného obrazu; 16. Grafické techniky a technologie; 17. Techniky a technologie v sochařství; 18. Techniky a technologie v architektuře. Stavebně historické průzkumy. Památkové záměry; 19. Etika konzervátorského/restaurátorského zásahu I. Respekt k proměnám historického uměleckého díla v minulosti; 20. Etika konzervátorského/restaurátorského zásahu II. Rozpoznatelnost zásahu. Reverzibilita zásahu; 21. Pojmy revitalizace, rekonstrukce, kopie, falzum; 22. Prezentace uměleckého díla minulosti s ohledem na jeho aktuální funkci - otevřený veřejný prostor, muzejní instalace, sakrální prostor. Problematika transferu díla. Umělecké dílo minulosti zbavené vazby na místo, pro které bylo vytvořeno; 23. Torzo uměleckého díla a nebezpečí jeho estetizace; 24. Problematika variant barevných retuší jako finálního kroku konzervátorského/restaurátorského zásahu; 25. Zapojení synergie smyslů v rámci konkrétního konzervačního/restaurátorského zásahu; 26. Konzervátor/restaurátor vers/a vědec a jejich komunikace.
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
|