|
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Marcel Tomášek, Ph.D. (29.09.2020)
|
|
||
Poslední úprava: Bc. Magdalena Foffová (14.06.2013)
Cílem semináře je vybavit studenty znalostmi a dovednostmi, jež jim umožní samostatnou realizaci kvalitativního výzkumu na bázi grounded theory. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Marcel Tomášek, Ph.D. (28.09.2020)
Seminář je koncipován jako blok teoretických přednášek a praktických cvičení. V době mimořádných opatření a distanční výuky je předmět vyučován prostřednictvím Microsoft Teams v rozvrhem daném termínu. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Barbora Pincová (19.09.2011)
Podmínkou k zakončení kurzu a připuštění k závěrečnému testu je rozbor a diskuse vybrané výzkumné studie v semináři (15 min) a prezentace a diskuse vlastního projektu výzkumu na základě provedeného předvýzkumu (zahrnujícího alespoň jeden přepsaný a analyzovaný rozhovor) (10 min) |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Karolína Šedivcová (19.04.2018)
1. Počátky kvalitativních metod v biografickém, historickém a klinickém výzkumu, odrůznění GT od metody životních historií, orální historie. 2. GT - výzkumný problém, zdroje GT, teoretická citlivost, udržování rovnováhy mezi tvořivostí a vědou. 3. Analytické postupy GT - postupy kódování, 3 hlavní typy kódování (otevřené, axiální a selektivní). 4. Otevřené kódování - vlastnosti, dimenze, dimensionalizing jako proces rozložení vlastností na jejich jednotlivé dimenze - porovnávání a kladení otázek jako 2 základní analytické postupy; první cyklus kódovacích metod. 5. Techniky zvyšování teoretické citlivosti - technika protikladu (Flip-flop Technique), systematické porovnávání 2 nebo více jevů, porovnávání se vzdálenými jevy, mávání červeným praporkem - jak překonat vzorce svého myšlení, a přesto si zachovali vše důležité ze svých zkušeností a znalosti z literatury. 6. Axiální kódování - znovu uspořádávání údajů novým způsobem po otevřeném kódování, podmiňující vlivy, příčinné a intervenující podmínky, kontext, strategie jednání a interakce, následky - uvádění subkategorií do vztahu ke kategorii, spojování kategorií na úrovni dimenzí; druhý cyklus kódovacích metod. 7. Selektivní kódování - výběr jedné centrální kategorie a její systematické uvedení do vztahu s ostatními kategoriemi, centrální kategorie - ústřední jev a integrace ostatních kategorií kolem ní - směřování k návrhu GT. 8. Návrat k příběhu - proces jako spojení několika sekvencí jednaní nebo interakcí týkajících se ústředního jevu - nahodilost, indukce a dedukce a otázka změny - Jak a kde hledat změny ukazující na proces? - popis procesu. 9. Uvedení vlastních projektů studentů, náslech provedených rozhovorů - jejich vzájemné kritické připomínkování a diskuse. 10. Matice podmiňujících vlivů jako analytická pomůcka sloužící k posuzování velkého rozsahu podmiňujících vlivů a následků vztahujících se ke zkoumanému jevu, rozpoznávání a spojování jednotlivých úrovní podmínek a následků - podmiňující trajektorie; teorie vycházející z empirického základu-substantivní versus formální teorie. 11. Pořizování vzorků vycházejících z budované teorie, záznamy a diagramy; post-coding a pre-writing. 12. Prezentace-diskuse vlastních projektů studentů na základě dokončeného předvýzkumu (zahrnujícího alespoň 1 přepsaný a analyzovaný rozhovor). 13. Závěrečný test.
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
|