PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Úvod do klimatické krize - YBSC184
Anglický název: Introduction to the Climate Crisis
Zajišťuje: Program SHV - Společenskovědní modul (24-SM)
Fakulta: Fakulta humanitních studií
Platnost: od 2024
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neomezen / neurčen (80)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Bohuslav Kuřík, Ph.D.
Vyučující: Mgr. et Mgr. Arnošt Novák, Ph.D.
Robert Repka
Mgr. et Mgr. Markéta Zandlová, Ph.D.
Anotace -
Člověkem působená klimatická změna představuje nejzávažnější problém současného světa. Její postup již došel takového stádia, že se začalo ve veřejném prostoru hovořit o klimatické krizi – a to hned na několika rovinách: krizi směřování planety, krizi klimatické vědy a politiky, krizi prosazování spravedlivých opatření či krizi subjektivity známé jako environmentální žal. Cílem kurzu je popularizační formou, ukotvenou především v sociálních vědách, tyto jednotlivé roviny rozplétat a uvést tak studující do problematiky klimatické krize. Kurz je určen pro první a druhé ročníky bakalářského studia. Link na moodle kurzu: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=17356
Poslední úprava: Zandlová Markéta, Mgr. et Mgr., Ph.D. (05.02.2025)
Podmínky zakončení předmětu

Vypracovanie skupinového úkolu, ktorý je zároveň podmienkou na prístup k testu. Rozdelenie do skupín prebehne počas jednej z úvodných hodín.

Zadanie: "A čo teda môžeme robiť? je snáď najčastejšia otázka, ktorá vyvstáva pri konfrontovaní sa s možnými následkami klimatickej krízy (KK). V snahe zamedziť beznádeji, skúste porozmýšľať nad tým, akým spôsobom vy viete ovplyvňovať príčiny a dopady KK. Všímajte si okolo seba, ako to robia klimatické hnutia, priame akcie, grassroot organizácie, susedstvá, študentské spolky či umelectvo. Porozmýšlejte, čo by ste vedelx realizovať vo vašom špecifickom kontexte - ako študentsvo na škole, ako aktiviststvo, ako občianstvo, ako susedstvo... Vytvorte viac-členné kolektívy vzhľadom na to, čo a kde by ste chcelx adresovať a pripravte si akúkoľvek formu prezentácie, ako by to mohlo vyzerať (ppt, video, tréning blokády, protestsong, petícia, obsadenie kotolne, narušenie dopravy či sabotáž toku fosílnych energií, etc.). Neexistuje správna ani nesprávna odpoveď, len snaha spoločne prekračovať uvažovanie o tom, čo je možné robiť.

Závěrečný písemný test. Test má tři otázky, které jsou formulovány otevřeně a týkají se látky probírané na hodinách. Doporučujeme přečíst si povinnou literaturu, nicméně přímo z ní samotné otázky nebudou.

V prípadne akýchkoľvek otázok či nejasností sa obracajte na Róberta Repku na robert1repka@gmail.com

 

Poslední úprava: Repka Robert (02.03.2025)
Literatura

Povinná:

  • Arnošt Novák. The making Environmental and Climate Justice Movement in Czech Republic. In E.Kovacsz (ed.). Politics and Environment in Eastern Europe . Londýn: Open Publish Books, 2021, s. 53-73. ISBN 9781800641327..
  • Pavel Pospěch. Klimatická změna, Pravda o Covidu, Sociologie. In Pavel Pospěch. Neznámá společnost - Pohledy na současné Česko . Brno: Host, 2021, s. 95-178. ISBN 978-80-275-0826-6..
  • Vojtěch Pecka, David Wallace-Wells. Předmluva, Kaskády. In David Wallace-Wells. Neobyvatelná Země. Život po oteplení . Brno: Host, 2020, s. 11-67. ISBN 978-80-275-0254-7..
  • Fakta o klimatu [online]. Dostupné z: http://www.faktaoklimatu.cz
  • Příběhy sucha [online]. Dostupné z: https://pribehysucha.cz
  • SARAH JACQUETTE RAY. Průvodce klimatickou úzkostí. Praha: Portál, 2024, s. ISBN 978-80-262-2187-6.

Doporučená:

  • Pavel Barša. Připoutejte se, přistáváme. Pavel Barša nad knihou sociologa Latoura. In Salon Práva. (2020): -.
  • Bendell, Jem. Hluboká adaptace. Mapa pro navigaci v rozbouřených vodách klimatické tragédie. In A2larm. (2021): -.
  • Hoffman, A. J. . Jak kultura utváří diskusi o klimatické změně. Brno: FSS MUNI, 2017, s. ISBN 978-80-210-8711-8.
  • Marta Kolářová. V souladu s přírodou. Politika životního stylu, udržitelnost a soběstačnost.. Praha: Slon, 2021, s. ISBN 978-80-246-4993-1.
  • Bruno Latour. Zpátky na Zem: jak se vyznat v politice nového klimatického režimu. Praha: Neklid, 2020, s. ISBN 978-80-907562-4-.
  • Arnošt Novák. Úvod, Radikální ekologie jako výkladový rámec, P5ímé akce jako repertoár jednání v environmentálním . In Arnošt Novák. Tmavozelený svět . Praha: Slon, 2017, s. 11-67. ISBN 978-80-7419-254-..
  • Rich, Nathaniel. Jak ztratit Zemi : dějiny včerejška. Brno: Host, 2020, 199 s. ISBN 978-80-275-0303-2.
  • Vojtěch Pecka, Katarina Hládeková (eds.). Neúplný atlas regenerace.. Praha, Brno: FAVU & Utopia Libri, 2022, s. ISBN .

Poslední úprava: Kuřík Bohuslav, Mgr., Ph.D. (05.02.2025)
Metody výuky

Základným pilierom tohoto kurzu je je vytváranie bezpečného priestoru. Na našich kurzoch deklarujeme a dodržiavame hodnoty ako otvorenosť, citlivosť, inklúzia, diskusia, rešpekt, pokora a tolerancia. Počas kurzu sú povolené dve absencie bez udania dôvodu. Pokiaľ sa študentstvo nemôže, nechce alebo nedokáže zúčasniť viacerých hodín, oznámi to vopred Robertovi Repkovi na uvedený email. V prípade dlhodobejších komplikácií v dochádzke (zdravotné problémy, starostlivosť o blízku osobu, fyzické/materiálne alebo iné znevýhodnenie), kontaktujte R. Repku, ktorý s vámi dohodne spôsob dochádzky a absolvovania kurzu.

Ak z akýchkoľvek dôvodo nemáte prístup do budovy, miestnosti, k obsahu kurzu či kurzu samotnému, prosím, tiež kontaktuje R. Repku, aby s vámi prebral špecifické potřeby a možnosti prístupu a absolvovania. 

Prosím, príďte na čas a tiež prosíme študentstvo, aby počas výuky nepoužívalo alebo obmedzilo používanie mobilních telefónov a věnovalo sa hodine. V případě studujících se specifickými potřebami, kteří potřebují použití technologií pro studium, samozřejmě stačí, aby tuto skutečnost oznámili před počátkem výuky R. Repkovi.

Poslední úprava: Repka Robert (06.02.2025)
Sylabus

V prípadne akýchkoľvek otázok či nejasností sa obracajte na Róberta Repku na robert1repka@gmail.com

 


1. Co znamená klimatická krize? (25.2)

2. Film: David Attenborough: Život na naší planetě (2020) (4.3.)

3. Sociální a historický život klimatických modelů (11.3.)

4. Klimatická změna v přírodovědných souvislostech (18.3.)

Hostka: Marie Šabacká

5. Antropocén a hledání počátků antropogenní klimatické změny (25.3.)

6. Výzkum klimatické krize v Čechách: Sucho, Morava a klima krize (1.4.)

7. Prezentácia skupinového úkolu (8.4.)

8. Klimatická politika (15.4.)

9. Klimatické hnutí (22.4.)

10. Politika popírání klimatu , rasizmus a migrace (29.4..)

11. Environmentální žal (6.5.)

Hostka: Zdena Voštová

12. Vize & scénáře budoucnosti (20.5.)

Poslední úprava: Repka Robert (14.02.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK