PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Vědeckovýzkumná propedeutika v psychologii - YBSB037
Anglický název: Research Propaedeutic in Psychology
Zajišťuje: Program SHV - Společenskovědní modul (24-SM)
Fakulta: Fakulta humanitních studií
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: 80 / neurčen (80)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Lukáš Hejtmánek, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Klára Bártová, Ph.D.
Mgr. Lukáš Hejtmánek, Ph.D.
doc. Mgr. Jitka Lindová, Ph.D.
doc. PhDr. Gabriela Málková, Ph.D.
doc. PhDr. Iva Poláčková Šolcová, Ph.D.
Korekvizity : {Úvod do psychologie (prezenční nebo kombinovaná forma)}
Prerekvizity : YBSA002
Anotace
Náplní kurzu je přehled jednotlivých technik a metod vědecké psychologie. Cílem kurzu je naučit studenty vytvořit výzkumnou otázku případně testovatelnou hypotézu, zvážit techniky, kterými budou sbírána data a analytické postupy relevantní pro psychologii.
Poslední úprava: Hejtmánek Lukáš, Mgr., Ph.D. (27.01.2023)
Požadavky ke zkoušce

Kurz je zakončen vypracováním plánu výzkumného projektu a písemným testem.

Projekt je vypracováván skupinově ve skupině 2-4 studentů. Projekt je prezentován na konci kurzu a na základě zpětné vazby vyučujících a studentů zpracován skupinou do písemné podoby. K testu jsou studenti připuštěni po odevzdání písemné verze výzkumného projektu a jeho schválení garantem kurzu. Projekt je ohodnocen 0-50ti body do závěrečného hodnocení.

Závěrečný test obsahuje 50 uzavřených otázek (ABCD) a je z něj možné získat 50 bodů. 

Studenti mají možnost získat 5 bonusových bodů k výsledku testu, pokud během semestru navštíví psychologický experiment.

Finální hodnocení

počet bodů známka
0-59 4
60-70 3
71-80 2
81+ 1

Docházka je očekávaná, nikoli vyžadovaná. Přítomnost studentů bude povinná na všech prezentacích závěrečných projektů.

Projekt detailně:

Projekt psychologického výzkumu studenti vypracují na zadané téma a na základě dodaných materiálů. Prezentace bude na probíhat formou posterových presentací cca 5 minut s 10minutovou diskusí a zpětnou vazbou od vyučujících a ostatních studentů. Projekt psychologického výzkumu musí uvážit zvolenou metodologii – co chci zkoumat, proč to chci zkoumat, jaká je moje výzkumná otázka/hypotéza, jakou techniku sběru dat zvolím, proč zrovna takovou, na kom/čem/kde/kdy budu data sbírat a proč, jak budu data analyzovat, jaké jsou limity, rizika kvality projektu a etické problémy šetření. Do písemné formy studenti získají či vymyslí ukázku možného výstupu (nasimulují data či popíšou výsledek fiktivního pozorování) a demonstrují analytické postupy na konkrétním příkladu.

Výsledná písemná forma projektu, kterou studenti odevzdávají, je na 3-5 stran a je odevzdávaná jedna za celou skupinu.

Poslední úprava: Hejtmánek Lukáš, Mgr., Ph.D. (19.06.2024)
Sylabus

Předběžný sylabus 2023

26.2. Uvedení do kurzu, Požadavky ke zkoušce, Kvalitativní vs kvantitativní výzkum, Přehled metod výzkumu Lukáš Hejtmánek
5.3. Experiment a testování hypotéz Lukáš Hejtmánek
12.3. Výběr vzorku, problémy se vzorkem (bias ve výběru) Lukáš Hejtmánek
19.3. Kvantitativní pozorování Jitka Lindová
26.3. Dotazníky, inventáře
Klára Bártová
2.4. Úvod do kvalitativních metod výzkumu, Pozorování, Rozhovory
Juraj Jonáš
9.4. Analýza kvalitativních dat, analýza textu
KB
16.4 Kvaziexperimenty, korelační studie, problém kauzality a etika psychologického výzkumu
Lukáš Hejtmánek
23.4. Analytické postupy, formulace výsledků a limitů v psychologii
Lukáš Hejtmánek
30.4. Psychometrie základní principy, měření v psychologii Lukáš Hejtmánek
7.5. Psychofyziologie v psychologickém výzkumu Juraj Jonáš
14.5. Presentace projektů Lukáš Hejtmánek
21.5. Presentace projektů / Předtermín (dle počtu projektů) Lukáš Hejtmánek


Studijní literatura:
Povinná:
FERJENČÍK, J. Úvod do metodologie psychologického výzkumu: jak zkoumat lidskou duši. Praha: Portál, 2000. ISBN 978-80-7367-815-9.

Doporučená:
SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G., SMOLÍK, F. Diagnostika jazykového vývoje. Diagnostická baterie pro posouzení vývoje jazykových znalostí a dovedností dětí předškolního věku. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4239-7.
ŘIHÁČEK, T., ČERMÁK, I., HYTYCH, R. Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6382-2.

 

Poslední úprava: Hejtmánek Lukáš, Mgr., Ph.D. (24.02.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK