Vědeckovýzkumná propedeutika v psychologii - YBSB037
Anglický název: Research Propaedeutic in Psychology
Zajišťuje: Program SHV - Společenskovědní modul (24-SM)
Fakulta: Fakulta humanitních studií
Platnost: od 2019 do 2019
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neomezen / neurčen (40)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. Iva Poláčková Šolcová, Ph.D.
doc. PhDr. Gabriela Málková, Ph.D.
Mgr. Klára Bártová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Klára Bártová, Ph.D.
doc. PhDr. Gabriela Málková, Ph.D.
doc. PhDr. Iva Poláčková Šolcová, Ph.D.
Prerekvizity : {Skupiny k odlišení zápisu SHV 19 - Úvod do společenských věd II. (YBSA002) nebo Proseminář k interpretaci textu (YBZF03 nebo YBZB70000)}
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Lukáš Hejtmánek, Ph.D. (20.01.2022)
Náplní kurzu je přehled jednotlivých technik a metod vědecké psychologie. Cílem kurzu je naučit studenty vytvořit výzkumnou otázku případně testovatelnou hypotézu, zvážit techniky, kterými budou sbírána data a analytické postupy relevantní pro psychologii.
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Lukáš Hejtmánek, Ph.D. (20.01.2022)

Pro ukončení kurzu student vykonává ústní zkoušku. Student si na ústní zkoušku připraví návrh výzkumného projektu z oblasti psychologie - upřesněné zadání seminárních výzkumných projektů je umístěno ve studijních oporách ke kurzu v Moodle UK pro výuku:

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=9977#section-8

Docházka v přednáškovém cyklu není sice vzhledem k online výuce striktně vyžadována, ale očekává se aktivní účast a zapojení studentů do hodin.

Projekt psychologického výzkumu si studenti připraví a důsledně promyslí k prezentaci (v bodech, či písemně maximálně v rozsahu 10 stran) na zkoušce s vyučujícím. Písemné zpracování projektu není povinné, ale je velmi doporučeno. 

Projekt psychologického výzkumu musí uvážit zvolenou metodologii - proč chci co zkoumat, jaká je moje výzkumná otázka/hypotéza, jakou techniku sběru dat zvolím, proč zrovna takovou, na kom/čem/kde/kdy budu data sbírat a proč, jak budu data analyzovat, jaké jsou limity, rizika kvality projektu a etické problémy šetření).

Ústní zkouška bude probíhat buď online nebo individuálně s vyučujícím na základě předchozí dohody a přihlášky studenta v SIS - obě varianty jsou a budou možné. 

Student v rámci ústní zkoušky (předem vypsané termíny v sis) představí zkoušejícímu vlastní projekt a navržené postupy pro realizaci výzkumného záměru bude s vyučujícím diskutovat a obhajovatV průběhu zkoušení vyučující může také klást otázky související s obsahem přednáškového cyklu

Hodnocení studenta v kurzu je tedy dáno hodnocením metodologie prezentovaného vlastního projektu, znalosti prezentované látky a povinné literatury, respektive vybraných kapitol v rámci jednotlivých témat. 

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Lukáš Hejtmánek, Ph.D. (20.01.2022)

Předběžný sylabus 2021

24.2.21 Uvedení do kurzu, Kvalitativní postupy, formulace výsledků a limitů v psychologii kvalitativní IPŠ
03.03.2021 Pozorování, Rozhovory IPŠ
10.03.2021 Analýza stop a výsledků činností, případová studie. IPŠ
17.03.2021 Kvantitativní designy, hypotézy, výběr vzorku JL
24.03.2021 Pozorování JL
31.03.2021 Dotazníky, inventáře KB
07.04.2021 Kvaziexperimenty a experimenty GSM
14.04.2021 Psychometrie základní principy,měření v psychologii I. GSM
21.04.2021 Psychometrie základní principy,měření v psychologii II. GSM
28.04.2021 Psychometrie základní principy,měření v psychologii III. GMS
05.05.2021 Analytické postupy, formulace výsledků a limitů v psychologii kvantitativní JL
12.05.2021 REKTORSKÝ DEN  xxx
19.05.2021 Analytické postupy, formulace výsledků a limitů v psychologii kvantitativní JL


Studijní literatura:
Povinná:
FERJENČÍK, J. Úvod do metodologie psychologického výzkumu: jak zkoumat lidskou duši. Praha: Portál, 2000. ISBN 978-80-7367-815-9.
* NAJBRTOVÁ, K., ŠÍPEK, J. Projektivní metody v psychologické diagnostice. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1260-7.
* URBÁNEK, T., DENGLEROVÁ, D., ŠIRŮČEK, J. Psychometrika: měření v psychologii. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-836-4.

Doporučená:
POLÁČKOVÁ ŠOLCOVÁ, I. Emoce. Vývoj a regulace v průběhu života. Praha: Grada, 2018. ISBN 978-80-247-5128-3. Kapitola Měření emocí.
SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G., SMOLÍK, F. Diagnostika jazykového vývoje. Diagnostická baterie pro posouzení vývoje jazykových znalostí a dovedností dětí předškolního věku. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4239-7.
SMOLÍK, F. SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G. Vývoji jazykových schopností. Kapitola Diagnostika vývoje fonologických schopností a Diagnostika vývoje slovní zásoby a gramatických schopností. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4240-3.
ŘIHÁČEK, T., ČERMÁK, I., HYTYCH, R. Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6382-2.