Teorie fotografie - YBKC018
Anglický název: Theory of Photography
Zajišťuje: Program SHV - Kreativní modul (24-CR)
Fakulta: Fakulta humanitních studií
Platnost: od 2024
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / 80 (80)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Václav Hájek, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Václav Hájek, Ph.D.
Termíny zkoušek   Rozvrh LS   Nástěnka   
Anotace
Fotografie je exemplem moderního technického obrazového média, které prodělalo řadu proměn nejen po stránce technologické, ale i po stránce epistemologické či diskursivní. Fotografie není pouhá technologie, ale je to především koncept vnímání, poznání a zobrazování. Diskuse kolem fotografie se vedly o otázce pravdivosti, realističnosti, demokratičnosti, autenticity apod. nebo naopak o problémech konvenčnosti, manipulativnosti, pasivity atd. Řada filosofů, teoretiků kultury, umělců či kritiků uvažovala o společenské roli fotografie, o její úloze v rámci proměny dějinné epistémé, o jejích kladech či záporech, o její moci, o jejím vztahu s divákem atd. Tyto teoretické diskuse budeme shrnovat a konfrontovat v rámci sledování charakteristických pojmů, popř. stereotypů, s nimiž se odborná i laická veřejnost k fotografii vztahuje.
Poslední úprava: Wolfová Alžběta, Mgr., Ph.D. (01.10.2018)
Sylabus

V nadcházejícím semestru bohužel ze zdravotních důvodů nemohu zapisovat nad limit.

Témata:
1) „Tužka přírody“, otázka pravdivosti, indexový znak.
2) „Přirozené vidění“, piktorialismus, „nevinné oko“.
3) Chronofotografie, pohyb, čas, momentka.
4) Vědecká fotografie, rentgen, radar, válečná fotografie.
5) Stereofotografie, 3D, iluze, virtualita.
6) „Nové vidění“, Bauhaus, detail, textura.
7) Inscenace kontra dokument, koncept umělecké fotografie.
8) Cenzura, editace, montáž, klonování.
9) Analogový kontra digitální obraz.
10) Aparát, kontrola, moc, manipulace.
11) Barva kontra „nebarva“, valér, tón, redukce.
12) Spiritistická fotografie, otázka „neviditelného“, poruchy technických obrazů.
13) „Naturselbstdruck“, fotogram, dekalk, skvrna, imaginace.

Studijní literatura:
* Povinná:
Císař, K. ed. Co je to fotografie?. Praha: Herrmann & synové, 2004. ISBN 80-239-5169-6. Vybrané kapitoly.
Barthes, R. Světlá komora: poznámka k fotografii. Praha: Fra, 2005. ISBN 80-86603-28-8.
Flusser, V. Za filosofii fotografie. Praha: Fra, 2013. ISBN 978-80-86603-79-7.

* Doporučená:
Sontag, S. O fotografii. Praha: Paseka, 2002. ISBN 80-7185-471-9.
Crary, J. Techniques of the observer: on vision and modernity in the nineteenth century. Cambridge, Mass.: MIT Press, 1990. ISBN 0-262-03169-8.
Virilio, P. Válka a film: logistika vnímání. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2007. ISBN 978-80-86818-38-2.  

 

K atestaci je potřeba napsat  stručnou esej na jeden z probíraných okruhů. Témata esejí lze předem konzultovat.  

 

info pro LS 2024: ještě připojuji souhr informací k atestacím (z již dříve zaslaných hromadných e-mailů; někdy se tyto e-maily asi trochu zatoulaly :); za všechny již zaslané práce moc děkuji - atestace postupně zadávám).

 

Na atestační práce je čas zhruba do konce července (v nouzových případech i později – ale maximálně týden před koncem zkouškového období potřebuji vaše práce mít – zkouškové období končí, myslím, 13. 9. 2024).

 

Atestační práce by měla vypadat přibližně následujícím způsobem (zadání je záměrně dosti volné, abyste měli prostor pro svůj kreativní potenciál):

 

K předmětu „Teorie fotografie“:

Jednalo by se o krátký fejeton (tak na 1-2 stránky + ilustrační obrázky – zmenšené, aby se vešly do mejlu nebo třeba přes „úschovna.cz“ apod.) nebo o „vizuální esej“ z vlastních či vybraných fotek (tedy „citací“ cizích fotek) s drobným textovým komentářem.  Odevzdat fejeton / „vizuální esej“ můžete kdykoli (maximálně však týden před koncem zkouškového období). Když budete potřebovat, abych vám atestaci zapsal dříve, dejte mi prosím vědět.  

V našem předmětu se zabýváme různými teoretickými „metaforami“, které nějak charakterizují specifika média fotografie. Pozornost budeme věnovat třeba vztahu fotografie a fetiše či jakési moderní relikvie, vztahu fotky a iluzivního zobrazování trojrozměrného prostoru, vztahu fotky a pohybu respektive času atd.

Ve svém fejetonu si můžete vybrat třeba nějaké z probíraných témat a vytvořit k němu vlastní fotografický „komentář“, tj. vytvořit vlastní cyklus fotek, popř. koláž z vybraných fotek apod. a k tomuto vizuálnímu komentáři poté napište stručný textový doprovod. Můžete také sledovat nejrůznější další témata, jako kupř.: fotografie a neostrost, fotka a náhoda, fotka a paměť, fotka a věda, fotka a manipulace, fotka a cenzura, fotka a idealizace, fotka a propagace, fotka a pravda/lež, fotka a komunikace, fotka a každodennost apod.

 

 

 

 

 

 

Poslední úprava: Laštovičková Arlette, Mgr. (27.02.2025)