|
|
|
||
KURZ JE OTEVŘEN Z KAPACITNÍCH DŮVODŮ POUZE PRO 3. ROČNÍK výjimku tvoří studenti z VOŠ ve zrychleném studiu, kteří se mohou zapsat, nejlépe ve 2. a 3. r. Kurz zaměřuje pozornost na aktuální závažné sociální problémy a jejich souvislosti se sociální prací. Poslední úprava: Křížová Eva, doc. PhDr., Ph.D. (05.02.2024)
|
|
||
Cílem předmětu je upozornit na vybrané problémy společnosti a jejich souvislosti se sociální prací Poslední úprava: Křížová Eva, doc. PhDr., Ph.D. (21.02.2020)
|
|
||
společenský problém, sociální práce, Poslední úprava: Křížová Eva, doc. PhDr., Ph.D. (13.09.2018)
|
|
||
1) Erazim Kohák Průvodce po demokracii-povinná literatura
2) Cíle udržitelného života https://www.osn.cz/osn/hlavni-temata/sdgs/, https://top-az.eu/wp-content/uploads/2021/09/zelena-dohoda-pro-evropu-WEB.pdf
3) Nepodmíněný základní příjem, https://aa.ecn.cz/img_upload/bec9f888010e9f21bb1cdb470322b7c6/0069_ea_psa_nzp_a5.pdf https://www.youtube.com/watch?v=PUYTtluGu4A Rozšiřující literatura k dalším tématům Koronavirová pandemie Daniel Prokop et al: Život během pandemie – ekonomické dopady a distanční vzdělávání, https://www.paqresearch.cz/post/zivot-behem-pandemie-ekonomicke-dopady-a-distancni-vzdelavani Manuál o zdraví a zdravotní péči v sociálně vyloučených lokalitách, Agentura pro sociální začleňování, 2017, http://www.socialni-zaclenovani.cz/dokumenty/metodiky/manual-zdravi-a-zdravotni-pece/downloads Poslední úprava: Křížová Eva, doc. PhDr., Ph.D. (05.02.2024)
|
|
||
Předmět je založen na aktivním problémově orientovaném učení, četba, referát, esej, kazuistika, diskuze, veřejná událost- přednáška Poslední úprava: Křížová Eva, doc. PhDr., Ph.D. (05.02.2024)
|
|
||
Předmět je ukončen zápočtem, odevzdaným vytištěným portofoliem se 4 zprávami, nutná je přítomnost na dvou výukách ze tří a aktivní účast v hodinách a splnění úkolů v moodle Poslední úprava: Křížová Eva, doc. PhDr., Ph.D. (28.02.2024)
|
|
||
1) Seznámení s kurzem, zadání úkolů, diskuze nad závažnými problémy z pohledu studentů, cíle udržitelného rozvoje a jejich vztah k sociální práci 2) Diskuze k tématu "Ohrožení demokracie" na základě četby Koháka, Průvodce po demokracii - druhá výuka
3) Diskuze k tématu Téma Nepodmíněný základní příjem (domácí příprava pročtení textu Nepodmíněný základní příjem, https://aa.ecn.cz/img_upload/bec9f888010e9f21bb1cdb470322b7c6/0069_ea_psa_nzp_a5.pdf cz pro zájemce o hlubší seznámení: nepovinné shlédnutí filmu Základní příjem https://www.youtube.com/watch?v=PUYTtluGu4A doporučuji nastavit české titulky kliknutím na ikonu květiny nebo ozubeného kolečk
V průběhu kurzu se student seznámí se třemi vybranými tématy (viz výše), svou znalost doloží v portfoliu (4 úkoly v 1 dokumentu) a v aktivní účasti na organizovaných diskuzích, jež budou součástí druhé a třetí kontaktní výuky. Pro tuto diskuzi si každý student připraví krátký vstup, aby se jí mohl aktivně zúčastnit.
Otázky k diskuzi na výuce k četbě Průvodce po demokracii (E. Kohák) Co je demokracie podle Koháka? Čím se vyznačuje, dá se popsat? Co má Kohák na mysli, když hovoří o mentalitě totality? Co ohrožuje demokracii podle Koháka? Rizika demokracie Měla by být volební povinnost? Je předepsaná minimální volební účast, aby volby platily? Jaký je rozdíl mezi přímou a zastupitelskou demokracií a v čem jsou výhody a nevýhody? Jak je to s referendy u nás? Co znamená pojem levice a pravice?
Otázky k udržitelnému rozvoji? Jaké znalosti máte o Zelené dohodě a jak je nahlížena environmentální problematika v ČR, shromážděte a ujasněte své poznatky o problematice, doplňte z materiálů v moodle Jaké souvislosti vidíte mezi ekonologickou (environmentální) tématikou a sociální prací? Je ekologická problematika nějak významná pro sociální práci a naopak, mohou být spatřovány nějaké souvislosti mezi sociální prací a ekologickou ((environmentální) tématikou) Jak se projevuje udržitelnost ve Vašem osobním životě a ve Vaší práci? Potenciální další témata kurzu pro jiné akademické roky: Ohrožení demokracie a občanské společnosti Zadluženost a exekuce jako sociální problém Nepodmíněný základní příjem digitalizace a ekonomika 4.0. Distribuce zdeojů podle potřebnosti - existuje spravedlnost? Společenské vztahy v epoše digitální technologie - vliv technologií a digitálních sociálnch sítí na vztahy, izolace, odcizení, hikikomori Spiritualita v sekulární éře- působení Diakonie ve společnosti, Nezaměstnanost, prekarizace práce, zahraniční pracovnííci na českém trhu práce Sociálně deprivované oblasti, chudoba na školách Komunitní plánování jako problém, společenská soudržnost, sociální kapitál Inkluze ve společnosti
Poslední úprava: Křížová Eva, doc. PhDr., Ph.D. (28.02.2024)
|
|
||
Doporučené je úspěšné absolvování kurzů Sociologie a Sociologické praktikum Poslední úprava: Křížová Eva, doc. PhDr., Ph.D. (05.02.2024)
|
|
||
U studentů SPP ETF UK úspěšné absolvování kurzů Sociologie a Sociologické praktikum, u ostatních úspěšné absolvování kurzů Sociologie, výjimečně (zejména u studentů z VOŠ) je možné upustit od prerekvizit. Poslední úprava: Křížová Eva, doc. PhDr., Ph.D. (05.02.2024)
|
|
||
Přítomnost ve výuce (2 výuky ze 3 jsou povinné) a aktivní účast na zpracování vybrané problematiky a diskuzi k ní - Portfolio obsahuje 4 zprávy: 1) demokracie četba v průběhu kurzu (Kohák Průvodce po demokracii a písemné zpracování v podobě zprávy v rozsahu max 2 stran (Kohák) na základě otázek, uvedených v sylabu- vyberte si se znamu 3 otázky a písemně je stručně zodpovězte 2) cíle udržitelného rozvoje- zde se nabízejí následující možnosti zpracování - vyberte si jednu z nich a zpracujte v rozsahu cca 2-max.3 stran a) realizace ankety na téma udržitelnosti s alespoň 5 respodenty, s cílem zjistit, jak jsou schopni a ochotni integrovat požadavky šetrného a udržitelného života do svých všedních životů (co dělají a chtějí dělat pro udržitelný život) b) fiktivní organizace komunitního či sousedského setkáni, při němž si lidé vyměňují zkušenosti a praktické návody, jak žít zdravěji, šetrněji vůči přírodě a s ohledem na budoucnost - jaké téma byste zvolili pro vzájemné sdílení a jak byste setkání realizovali? Představte si takové setkání a zkuste ho naplánovat v realistických termínech (zde je vodítkem četba Marta Kolářová, V souladu s přírodou, Karolinum 2021, kapitola 2) c) důkladné prostudování kapitoly 2 z knihy Marta Kolářová, V souladu s přírodou, Karolinum 2021, s. 27-99 a písemné zpracování v rozsahu cca 2-max.3 stran d) důkladné prostudování kapitoly 3 (části 3.1.-3.3.) z knihy Marta Kolářová, V souladu s přírodou, Karolinum 2021, s. 100-159 a písemné zpracování v rozsahu cca 2-max.3 stran 3) informativní zpráva o tom, co je základní nepodmíněný příjem na základě četby dokumentu, případně shlédnutí filmu (rozsah 1 strana) 4) zpráva z návštěvy veřejné přednášky, diskuze, shromáždění občanů apod. Akci si vyhledejte v souladu se zaměřením kurzu. Napište zprávu z účasti v rozsahu cca 1 strany. Doporučuji sledovat akce např. Knihovny Václava Havla, městských a místních knihoven, občanských sdružení apod.
VYTVOŘTE JEDEN SOUBOR SE 4 ÚKOLY A ZAŠLETE NA KONCI SEMESTRU do ODEVZDÁVÁRNY V MOODLE
Poslední úprava: Křížová Eva, doc. PhDr., Ph.D. (05.02.2024)
|