Závažné sociální problémy v soudobé společnosti - RP441
Anglický název: Serious social problems in contemporary society
Zajišťuje: Katedra sociální práce (27-PSP)
Fakulta: Evangelická teologická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: zimní
Body: 2
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Z [HT]
Počet míst: neomezen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. Eva Křížová, Ph.D.
Rozvrh ZS   
Anotace -
Předmět zaměřuje pozornost na aktuální závažné sociální problémy a jejich souvislosti se sociální prací. Je
založen na aktivním problémově orientovaném učení.


Hlavní bloková témata předmětu:

Udržitelný vývoj, cíle udržitelného života ve vztahu k sociální práci, ekologicky orientovaná sociální práce.
Ohrožení demokracie a občanské společnosti. Destabilizace společnosti a možnosti sociální práce. Člověk a
společnost – nové psychosociální problémy a pocity.
Proměny práce, zaměstnání a možná řešení: Nepodmíněný základní příjem. Digitalizace a ekonomika/průmysl
4.0. a jeho sociální důsledky. Společenské vztahy v epoše digitální technologie
Zadluženost a exekuce jako sociální problém. Oddlužení jako řešení.
Distribuce zdrojů podle potřebnosti – spravedlnost a sociální práce. Ekonomicko etická problematika přidělování
prostředků.
Poslední úprava: Maturová Klára, Mgr. (15.02.2024)
Cíl předmětu -

Cílem předmětu je upozornit na vybrané problémy společnosti  a jejich souvislosti se sociální prací

Poslední úprava: Křížová Eva, doc. PhDr., Ph.D. (05.02.2024)
Deskriptory -

společenský problém, sociální práce, 

Poslední úprava: Křížová Eva, doc. PhDr., Ph.D. (24.10.2019)
Literatura -

Literatura:

Kohák, E. (2002). Průvodce po demokracii-povinná literatura  2002, Praha: Sociologické nakladatelství (SLON).

Cílek, V. Políbit Zemi a pozdravit Slunce. Hybridní svět rizik a nadějí. In: V Bárta M, et al. Povaha změny. 2015, s. 55-71. Praha: Vyšehrad.

Kolářová, M. (2021) V souladu s přírodou, Praha: Karolinum, s. 27-99 a část 3.1.-3.3. s. 100-159.

Cíle udržitelného života https://www.osn.cz/osn/hlavni-temata/sdgs/, 

Zelená dohoda pro Evropu a střední třída https://top-az.eu/wp-content/uploads/2021/09/zelena-dohoda-pro-evropu-WEB.pd

Nepodmíněný základní příjem a svět práce 

Floridi, L. (2019). Čtvrtá revoluce. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-3803-4

Oddlužení a zadlužení (např. , , https://www.insolvencnizona.cz/clanky/otazka-subjektivni-pripustnosti-oddluzeni-dluhy-z-podnikani-podminky-pro-zastaveni-insolvencniho-rizeni-podle-ust-%C2%A7-396-insz/

Digitalizace

Heimans, J., Timms, H. (2019). Nová moc: jak funguje moc v hyperpropojeném světě - a jak to udělat, aby fungovala ve váš prospěch. Brno: BizBooks. ISBN 978-80-265-0869-4

Ramo, J. C. (2017). Sedmý smysl: návod na přežití v době sítí. Brno: BizBooks. ISBN 978-80-265-067-4

Dyson, E. (2001). Release 2.1: vize života v digitálním věku. Praha: Management Press. ISBN 80-7261-030-9

Sieberg, D. (2014). Digitální dieta: 4 kroky k překonání závislosti na moderních technologiích a znovunalezení rovnováhy v životě.  Synergie . ISBN 978-80-7370-315-8

Poslední úprava: Maturová Klára, Mgr. (15.02.2024)
Metody výuky -

Předmět je založen na aktivním problémově orientovaném učení,  četba, referát, esej, kazuistika, diskuze, přednáška

 

Poslední úprava: Křížová Eva, doc. PhDr., Ph.D. (24.10.2019)
Požadavky ke zkoušce -

Předmět je ukončen zápočtem

Poslední úprava: Křížová Eva, doc. PhDr., Ph.D. (11.10.2019)
Sylabus -

1) Seznámení s kurzem, zadání úkolů, téma udržitelnosti pro soc.práci

 

2) Diskuze k tématu "Ohrožení demokracie" na základě  četby Koháka, Průvodce po demokracii

 

3) Diskuze k tématu  Nepodmíněný základní příjem (domácí příprava shlédnutí filmu Základní příjem  https://www.youtube.com/watch?v=PUYTtluGu4A doporučuji nastavit české titulky kliknutím na ikonu květiny nebo ozubeného kole

 

V průběhu kurzu se student seznámí se třemi vybranými tématy (viz výše), svou znalost doloží v portfoliu (3 úkoly ve třech zprávách) a v aktivní účasti na organizovaných diskuzích, jež budou součástí druhé a třetí  kontaktní výuky. Pro tuto diskuzi si každý student připraví krátký vstup, aby se jí mohl aktivně zúčastnit.

 

 Otázky k četbě Průvodce po demokracii (E.  Kohák)

Co je demokracie podle Koháka? Čím se vyznačuje, dá se popsat?

Co má Kohák na mysli, když hovoří o mentalitě totality?

Co ohrožuje demokracii podle Koháka? Rizika demokracie

Měla by být volební povinnost? Je předepsaná minimální volební účast, aby volby platily? 

Jaký je rozdíl mezi přímou a zastupitelskou demokracií a v čem jsou výhody a nevýhody?

Jak je to s referendy u nás?

Co znamená pojem levice a pravice?

 

Otázky k udržitelnému rozvoji?

Jaké znalosti máte o Zelené dohodě a jak je nahlížena environmentální problematika v ČR, shromážděte a ujasněte své poznatky o problematice, doplňte z materiálů v moodle

Jaké souvislosti vidíte mezi ekonologickou (environmentální) tématikou a sociální prací? Je ekologická problematika nějak významná pro sociální práci a naopak, mohou být spatřovány nějaké souvislosti mezi sociální prací a ekologickou ((environmentální) tématikou)

Jak se projevuje udržitelnost ve Vašem osobním životě?

 

 

Potenciální další  témata kurzu:

Digitalizace a ekonomika/průmysl 4.0.

Ohrožení demokracie a občanské společnosti

Zadluženost a exekuce jako sociální problém

Nepodmíněný základní příjem

Distribuce zdeojů podle potřebnosti - existuje spravedlnost?

Společenské vztahy v epoše digitální technologie - vliv technologií a digitálních sociálnch sítí na vztahy, izolace, odcizení, hikikomori

Spiritualita v sekulární éře- působení Diakonie ve společnosti, 

Nezaměstnanost, prekarizace práce, zahraniční pracovnííci na českém trhu práce

Sociálně deprivované oblasti, chudoba na školách

Komunitní plánování jako problém, společenská soudržnost, sociální kapitál

Inkluze ve společnosti

 

 

 

Výběr z nabízených témat- studenti si vyberou max. 3 témata, kterým se během kurzu budou společně (nikoli všichni současně)  věnovat, jedno z nich rozpracují v referátu

 

Nezaměstnanost, prekarizace práce, zahraniční pracovnííci na českém trhu práce

Sociálně deprivované oblasti, chudoba na školách, 

Společenské vztahy v epoše digitální technologie - vliv technologií a digitálních sociálnch sítí na vztahy, izolace, hikikomori

Spiritualita v sekulární éře- působení Diakonie ve společnosti, 

Komunitní plánování jako problém, společenská soidržnost

Ohrožení demokracie a občanské společnosti

Sociálně potřební a spravedlnost

Poslední úprava: Křížová Eva, doc. PhDr., Ph.D. (05.02.2024)
Studijní opory

Kurz v moodle: https://moodle.etf.cuni.cz/moodle/course/view.php?id=893

Klíč k zápisu: STUDENT 

 

 

přístup pro hosty heslo: akreditace

Poslední úprava: Křížová Eva, doc. PhDr., Ph.D. (05.03.2024)
Vstupní požadavky -

Úspěšné absolvování kurzů Sociologie a Sociologické praktikum u studentů ETF, absolvování kurzu sociologie pro externí studenty jiných fakult UK, u studentů z VOŠ netrváme na prerekvizitách.

Poslední úprava: Křížová Eva, doc. PhDr., Ph.D. (05.02.2024)
Požadavky k zápisu -

Doporučeno je úspěšné absolvování kurzů Sociologie a Sociologické praktikum u studentů ETF, absolvování kurzu sociologie pro externí studenty jiných fakult UK

Poslední úprava: Křížová Eva, doc. PhDr., Ph.D. (05.02.2024)
Podmínky zakončení předmětu -

Přítomnost ve výuce (2 výuky ze 3 jsou povinné) a aktivní účast na zpracování vybrané problematiky a diskuzi k ní  -

Portfolio obsahuje 4 zprávy:

1) demokracie  četba v průběhu kurzu (Kohák Průvodce po demokracii a písemné zpracování v podobě zprávy v rozsahu  max 2 stran (Kohák) na základě otázek, uvedených v sylabu- vyberte si se znamu 3 otázky a písemně je stručně zodpovězte

2) cíle udržitelného rozvoje-

zde se nabízejí následující možnosti zpracování - vyberte si jednu z nich a zpracujte v rozsahu cca 2-max.3  stran

              a) realizace ankety na téma udržitelnosti s alespoň 5 respodenty, s cílem zjistit, jak jsou schopni a ochotni integrovat požadavky šetrného a udržitelného života do svých všedních životů (co dělají a chtějí dělat pro udržitelný život)

              b) fiktivní organizace komunitního či sousedského setkáni, při němž si lidé vyměňují zkušenosti a praktické návody, jak žít zdravěji, šetrněji vůči přírodě a s ohledem na  budoucnost - jaké téma byste zvolili pro vzájemné sdílení a jak byste setkání realizovali? Představte si takové setkání a zkuste ho naplánovat v realistických termínech (zde je vodítkem četba  Marta Kolářová, V souladu s přírodou, Karolinum 2021, kapitola 2)

              c) důkladné prostudování kapitoly 2 z knihy Marta Kolářová, V souladu s přírodou, Karolinum 2021, s. 27-99 a písemné zpracování  v rozsahu cca 2-max.3  stran

              d) důkladné prostudování kapitoly 3 (části 3.1.-3.3.) z knihy Marta Kolářová, V souladu s přírodou, Karolinum 2021, s. 100-159 a písemné zpracování  v rozsahu cca 2-max.3  stran

 

3) informativní zpráva o tom, co je základní nepodmíněný příjem na základě  četby dokumentu, případně shlédnutí filmu (rozsah 1 strana)

 

4) zpráva z návštěvy veřejné přednášky, diskuze, shromáždění občanů apod. Akci si vyhledejte v souladu se zaměřením kurzu. Napište zprávu z účasti v rozsahu cca 1 strany. Doporučuji sledovat akce např. Knihovny Václava Havla, městských a místních knihoven, občanských sdružení apod.

 

VYTVOŘTE JEDEN SOUBOR SE 4 ÚKOLY A ZAŠLETE NA KONCI SEMESTRU do ODEVZDÁVÁRNY V MOODLE

Poslední úprava: Křížová Eva, doc. PhDr., Ph.D. (05.02.2024)