|
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Klára Maturová (26.04.2022)
jako způsob řeči (diskurs) o rozpoznání a zajištění kvalitního života, zejména lidí v různých ohledech znevýhodněných. S využitím odborných textů, včetně cizojazyčných, se studenti učí rozumět lidským právům v jejich dějinných a sociálních kontextech, což umožňuje vztahovat se k nim ne-ideologicky a kriticky. Naplňování lidských práv předpokládá jisté podoby života společnosti a zpětně je ovlivňuje, a proto předmět zároveň umožňuje promýšlet podoby občanské společnosti, v užším smyslu komunity, ať už občanské či církevní. V rámci předmětu si studenti sami zkusí na vybraných tématech použít nástroje lidských práv. Samostatně identifikují a analyzují situace porušování práv jednotlivce a skupin, k čemuž provádějí i samostatné šetření v sociální realitě (obvykle formou interview), a navrhují adekvátní lidsko-právní nástroje k ochraně práv dotčených osob. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Klára Maturová (26.04.2022)
Literatura ke kolokviu je upřesněna na moodlu: https://moodle.etf.cuni.cz/moodle/course/view.php?id=143 HOGAN, L., „Human Rights and the Politics of Universality. Insights from History,“ Louvain Studies 35 (2011) 181-199. HUHLE, R. (ed.), Human Rights and History. A Challenge for Education. Berlin: EVZ, 2010. HAVLÍČEK, A. - CHOTAŠ, J. a kol., Lidská práva: jejich zdůvodnění a závaznost. Ústí nad Labem: FF UJEP, 2016. IFE, J., Community Development in an Uncertain World: Vision, Analysis and Practice. Cambridge: CUP, 2016. IFE, J., Human rights from below: achieving rights through community development. Cambridge: CUP, 2009. LEVY, D. - SZNAIDER, N., Human rights and memory. Essays on human rights. Penn State Press, 2010. MOYN, S., Christian human rights. Philadelphia: University of Pennsylvania Press, 2015. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Klára Maturová (26.04.2022)
Úspěšné ukončení předmětu je podmíněno vedle aktivní účasti na seminářích dvěma požadavky. Jedním je prezentace lidsko-právního tématu, které se student či malý tým vybral. Příprava obnáší důkladné seznámení se s tématem prostřednictvím odborné literatury, studií, dokumentů, včetně legislativního ukotvení. Dále student při přípravě získá výpověď o dotyčném tématu bezprostředně od osob, které jsou tématem dotčené. Výstupy z této výpovědi uvádí student zpět do vztahu k teoretickému rámci tématu a to představuje hlavní předmět prezentace ve výuce. Prezentace 1. představit zvolené lidsko-právní téma 2. teorie: dokumenty, studie, fakta, literatura 3. příklad z praxe - rozhovor s člověkem, jehož právo v dané oblasti bylo ohroženo 4. porovnání teorie a praxe Časová dotace: 35-40 min. Druhým požadavkem je závěrečná zkouška. Ta má formu kolokvia, při kterém probíhá v malých skupinách rozhovor nad prostudovanou odbornou literaturou zadanou vyučujícím. Splnění požadavků k ukončení předmětu zahrnuje celkem zhruba 150 hodin práce. |