Lidská práva a občanská společnost 2 - RDIK0202 (Sociální práce jako profese lidských práv)
Anglický název: Human Rights and Civil Society 2
Zajišťuje: Katedra teologické etiky (27-TE)
Fakulta: Evangelická teologická fakulta
Platnost: od 2014 do 2017
Semestr: zimní
Body: 6
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/10, Zk [HS]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)Rozvrh není zveřejněn, proto je tento údaj pouze informativní a může se ještě měnit.
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Petr Jandejsek, M.A., Th.D.
Mgr. Pavel Keřkovský, Dr.
Korekvizity : RDIK0201
Neslučitelnost : RDI0202
Záměnnost : RDI0202
Je korekvizitou pro: RDIK0201
Je záměnnost pro: RDI0202
Rozvrh   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Klára Maturová (26.04.2022)
Předmět uvádí do problematiky lidských práv a občanské společnosti. Cílem předmětu je nabídnout lidská práva
jako způsob řeči (diskurs) o rozpoznání a zajištění kvalitního života, zejména lidí v různých ohledech
znevýhodněných. S využitím odborných textů, včetně cizojazyčných, se studenti učí rozumět lidským právům v
jejich dějinných a sociálních kontextech, což umožňuje vztahovat se k nim ne-ideologicky a kriticky. Naplňování
lidských práv předpokládá jisté podoby života společnosti a zpětně je ovlivňuje, a proto předmět zároveň
umožňuje promýšlet podoby občanské společnosti, v užším smyslu komunity, ať už občanské či církevní.
V rámci předmětu si studenti sami zkusí na vybraných tématech použít nástroje lidských práv. Samostatně
identifikují a analyzují situace porušování práv jednotlivce a skupin, k čemuž provádějí i samostatné šetření v
sociální realitě (obvykle formou interview), a navrhují adekvátní lidsko-právní nástroje k ochraně práv dotčených
osob.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Klára Maturová (26.04.2022)

Literatura ke kolokviu je upřesněna na moodlu: https://moodle.etf.cuni.cz/moodle/course/view.php?id=143

HOGAN, L., „Human Rights and the Politics of Universality. Insights from History,“ Louvain Studies 35 (2011)

181-199.

HUHLE, R. (ed.), Human Rights and History. A Challenge for Education. Berlin: EVZ, 2010.

HAVLÍČEK, A. - CHOTAŠ, J. a kol., Lidská práva: jejich zdůvodnění a závaznost. Ústí nad Labem: FF UJEP,

2016.

IFE, J., Community Development in an Uncertain World: Vision, Analysis and Practice. Cambridge: CUP, 2016.

IFE, J., Human rights from below: achieving rights through community development. Cambridge: CUP, 2009.

LEVY, D. - SZNAIDER, N., Human rights and memory. Essays on human rights. Penn State Press, 2010.

MOYN, S., Christian human rights. Philadelphia: University of Pennsylvania Press, 2015.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Klára Maturová (26.04.2022)

Úspěšné ukončení předmětu je podmíněno vedle aktivní účasti na seminářích dvěma požadavky. Jedním je

prezentace lidsko-právního tématu, které se student či malý tým vybral. Příprava obnáší důkladné seznámení se s

tématem prostřednictvím odborné literatury, studií, dokumentů, včetně legislativního ukotvení. Dále student při

přípravě získá výpověď o dotyčném tématu bezprostředně od osob, které jsou tématem dotčené. Výstupy z této

výpovědi uvádí student zpět do vztahu k teoretickému rámci tématu a to představuje hlavní předmět prezentace ve

výuce.

Prezentace

1. představit zvolené lidsko-právní téma

2. teorie: dokumenty, studie, fakta, literatura

3. příklad z praxe - rozhovor s člověkem, jehož právo v dané oblasti bylo ohroženo

4. porovnání teorie a praxe

Časová dotace: 35-40 min.

Druhým požadavkem je závěrečná zkouška. Ta má formu kolokvia, při kterém probíhá v malých skupinách

rozhovor nad prostudovanou odbornou literaturou zadanou vyučujícím.

Splnění požadavků k ukončení předmětu zahrnuje celkem zhruba 150 hodin práce.