PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Teorie a aplikace motorického učení - PPPD189N
Anglický název: Theory and application of motor learning
Zajišťuje: Katedra společenskovědního základu v kinantropologii (51-300000)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z+Zk [HT]
Počet míst: neomezen / 66 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Martin Musálek, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Radka Peřinová, Ph.D.
Neslučitelnost : PPPD189NK
Záměnnost : PPPD189NK
Je záměnnost pro: PPPD189NK
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Radka Peřinová, Ph.D. (01.08.2023)
Předmět ve značné míře navazuje na znalosti, které studenti získali již během studia fyziologie, antropomotoriky, pedagogiky a didaktiky, psychologie a sociologie, filosofie. Studenti získají širší i hlubší vhled do problematiky motorické kontroly učení obecně a motorického učení zvláště. Budou seznámeni s teoriemi učení, s biologickou a sociální podstatou učení. Náplň předmětu je směřována především k specifickým teoriím senzomotorického učení, řízení a regulaci pohybů při učení se pohybovým dovednostem a činnostem a k osvojení a pochopení algoritmů aplikace v pedagogické a tělovýchovné praxi studenty.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Radka Peřinová, Ph.D. (01.08.2023)

Kompetence absolventa předmětu (výstupy učení):

·         Student dokáže vyjmenovat klíčové problémy motorické kontroly (kognitivní dimenze), demonstruje je na konkrétním pohybu a uvede navrhovaná řešení (aplikační dimenze)

·         Student dle vlastních preferencí vybere (afektivní dimenze) a uvede relevantní významné osobnosti z historie a diskutuje jejich vliv na pozdější vývoj ve výzkumu motorické kontroly a učení (kognitivní dimenze).

·         Student přiřadí příslušné atributy jednotlivým teoriím (kognitivní dimenze), argumentuje využití vybraných teoretických přístupů z pohledu sportovní praxe (aplikační dimenze).

·         Student dokáže popsat a graficky znázornit schéma zpracování informace včetně zpětnovazební smyčky a přiřadí tento přístup k relevantnímu teoretickému konceptu (kognitivní dimenze).

·         Student uvede faktory ovlivňující rozhodování (kognitivní dimenze) a diskutuje je v kontextu vlastní sportovní praxe (aplikační, afektivní dimenze).

·         Student vysvětlí princip ztělesněné kognice a diskutuje rozdíly (kognitivní dimenze) mezi tímto přístupem a jím zvolenou teorií motorického učení (afektivní dimenze).

·         Student demonstruje na příkladu zadané pohybové dovednosti (aplikační dimenze) odlišné pohledy na fáze motorického učení: Fitts a Posner, Bernstein, Gentillová, Rychtecký (kognitivní dimenze) a diskutuje, proč je průběh učení fázován (afektivní dimenze).

·         Student pomocí myšlenkové mapy graficky zaznamená a popíše problematiku zpětné vazby v motorickém učení (kognitivní, aplikační dimenze).

Poznámka: Ačkoli výstupy z učení (získané kompetence) zpravidla obsahují všechny dimenze tj. znalosti, dovednosti i postojovou složku jsou u jednotlivých výstupů pro přehlednost uvedeny.

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Radka Peřinová, Ph.D. (31.07.2023)

požadavky na zápočet

-          80% docházka a aktivní účast na seminářích (individuální, skupinové aktivity, projektová práce)

-          odevzdání seminární práce (jde o portfolio zpracovaných výstupů ze seminářů a zadaných úkolů)

požadavky na zkoušku (hodnotí se převážně znalosti i s přesahem do aplikační roviny)

-          zápočet je prerekvizitou

-          první pokus probíhá formou písemného testu (bez časového limitu); otázky mají formu uzavřených i otevřených odpovědí, výběru z možností; další pokusy o složení zkoušky jsou formou ústního pohovoru

-          pokud student požádá, je možné skládat zkoušku ústní formou již při prvním pokusu

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Vladimír Hojka, Ph.D. (11.10.2022)

BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdelávaní. Edtion ed.: Portál, sro, 1998. ISBN 8071782165.

ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. Edtion ed.: Karolinum, 1993. ISBN 8070665343.

ČÁP, J. AND J. MAREŠ. Psychologie pro učitele. Praha: Portál. 2001..

KLUKA, D. A. Motor behavior: From learning to performance. Edtion ed.: Morton, 1999. ISBN 0895823861.

LINHART, J. AND V. CHMELAŘ Proces a struktura lidského učení, Věd. red.: Vilém Chmelař. Edtion ed., 1972.

LINHART, J. Základy psychologie učení. Edtion ed.: SPN, 1982.

MAGIL, R. A., Motor Learning; Concepts and Application. 6th edition. New York, USA: Wm. C. Brown Publishers, 2001.

MAZÁČOVÁ, N., Vybrané problémy obecné didaktiky. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.2014.

RYCHTECKÝ, A. Senzorické a percepční předpoklady herní činnosti. In: L. Čepička. Hry 2006, výzkum a aplikace. Plzeň: Západočeská univerzita, 6 - 16.

SCHMIDT, R. Motor control and performance: From principles to practice. Champaign, IL: Human Kinetics, 1991.

Sylabus -
Poslední úprava: Mgr. Vladimír Hojka, Ph.D. (11.10.2022)

Přednášky:

1. Fylogenetické východisko učení, ontogenetické základy učení.

2. Biologické koncepce a psychologické teorie učení.

3. Pohybové dovednosti. Výzkum v oblasti senzomotorického učení.

4. Teorie motorické kontroly a teorie motorického učení.

5. Neuropsychologické základy osvojování dovedností. Mechanismy a činitelé v senzomotorickém učení.

6. Časový průběh učení, determinanty průběhu a výsledky senzomotorického učení.

7. Skupinová dynamika při motorickém učení. Způsoby zjišťování úrovně osvojení dovednosti (psychologická a fyziologická instrumentace).

Semináře:

1. Reflexy, instinkty, cílevědomé chování a jednání.

2. Druhy učení. (experimenty v oblasti výzkumu učení)

3. Senzomotorické učení v praxi. Klasifikace pohybových dovedností, kritéria klasifikace.

4. Somato-senzorický systém. Transfer.

5. Regulace a řízení motoriky v průběhu učení. Paměť.

6. Druhy motorického učení. Charakteristika „žáka“ (pozornost, motivace, feedback).

7. Činitelé ovlivňující učení a výkon. Optimální organizace a struktura efektivního učení novým pohybovým dovednostem.

Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Radka Peřinová, Ph.D. (20.10.2022)

LMS kurz Teorie a aplikace motorického učení

umístění v moodle3: https://dl3.cuni.cz/course/view.php?id=118

Studijní opora je určena studentům předmětu. Ti po zapsání do předmětu získají od vyučující přístupové heslo.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK