|
|
|
||
Předmět ?Olympijská výchova? systematizuje poznatky a interiorizaci vzorců chování spojených s identifikací a
zvnitřňováním idejí a hodnot olympismu do vědomí a chování lidí jako subjektů výchovy; jak uvnitř, tak i vně olympijského
a sportovního hnutí. Podporuje a prohlubuje základní principy výchovy k humanismu a seberealizaci v souladu s
všeobecnými výchovnými koncepty.
Vytváří základ motivace pro aktivní účast ve sportu v dosažení osobního přesahu v aktivní účasti ve sportu; je integrální
součástí přípravy sportovců, žáků a studentů na všech stupních škol, učitelů a trenérů ve sportu. Má nezávislou a
vynímečnou roli v moderních mezinárodních systémech výchovy, harmonizuje zájmy složek a subjektů v olympijském
hnutí, jak v národním, tak i mezinárodním měřítku.
Poslední úprava: Flemr Libor, PhDr., Ph.D. (25.11.2010)
|
|
||
Dovalil, J. a kol. (2004(. Olympismus. Praha. Olympia 220 s. Rychtecký, A. Olympijská výchova. In Dovalil a kol. (2004). Olympismus. Praha: Olympia Naul, R. ( 2008). Olympic Education. Oxford: Mayer & Mayer (UK) Ltd. 191 p. Shields, D., Bredemeier, B (1995). Character Development and Physical Activity. Champaign IL: Human Kinetics Publishers.
Další doporučená literatura: Rychtecký, A. (2007). Olympic education as an integral part of the educational programs at Czech schools. AUC-Kinanthropologica 43, 2007. 1: 69 - 83. Rychtecký, A. (2007). Koncept olympijské výchovy v České republice. In: 20 let České olympijské akademie. Praha: Olympia, Olympijská knihovnička, 41, 43-58. Rychtecky, A. (2006): Olympic Education in the Czech Educational System. Leipziger Sportwissenschaftliche Beiträge, 47 (2), 39-42. RYCHTECKÝ, A. & NAUL, R.(2005). Goal Orientation and Perception of Olympic Ideals in the Czech and German Youth. AUC - Kinanthropologica, 41, 2, 35 - 48. Telama, R., Naul, R., Nupponen, H., Rychtecký, A. & Vuolle, P. (2002). Physical Fitness, Sporting Lifestyle and Olympic Ideals: Cross-Cultural Studies on Youth Sport in Europe. Verlag Hofmann: ICSSPE: Sport science studies 272p. Rychtecký, A. & Naul, R. (2001). Hodnocení olympijských principů u české a německé mládeže. In: P. Tilinger, A. Rychtecký & T. Perič. Sport v České republice na začátku nového tisíciletí. Sborník příspěvků Národní konference 2. Praha: Universita Karlova v Praze, Fakulta tělesné výchovy a sportu. pp. 245-249. (ISBN: 80-86317-12-9). Rychtecký, A. (2001). Výchova ve školní tělesné výchově, olympijská výchova. In: Sborník Pedagogické kinantropologie. Ostrava: Pedagogická fakulta. pp. 3-9. (ISBN: 80-7042-179-7). Rychtecký, A., Kössl, J. & Dovalil, J. (1999). New tendencies in Olympic education. AUC- Kinanthropologica. 35, 1, 69-83. Rychtecký, A. (1996). Olympijské ideály mládeže. (Olympic Ideals in Youth). Olympijská knihovnička 12 svazek, Praha, ČOV, s. 2-39 (R).
Studijní literatura
Dovalil, J. a kol. (2004(. Olympismus. Praha. Olympia 220 s. Rychtecký, A. Olympijská výchova. In Dovalil a kol. (2004). Olympismus. Praha: Olympia Naul, R. ( 2008). Olympic Education. Oxford: Mayer & Mayer (UK) Ltd. 191 p. Shields, D., Bredemeier, B (1995). Character Development and Physical Activity. Champaign IL: Human Kinetics Publishers.
Další studijní opory: Videozáznamy OH, Člověk ve sportu?. www. olympic.cz. Poslední úprava: Flemr Libor, PhDr., Ph.D. (25.11.2010)
|
|
||
Požadavky na zakončení předmětu Zápočet:
Poslední úprava: Flemr Libor, PhDr., Ph.D. (25.11.2010)
|
|
||
Obsah výuky:
Přednášky:
1. Olympismus - Olympijské hry - Olympijská pedagogika 2. Pierre de Coubertin 3. Historické reflexe Olympismu a olympijské výchovy 4. Olympijská výchova - Evropská charta sportu - Kodex sportovní etiky, Olympijská charta 5. Olympijské principy a hodnoty: terminální - instrumentální, žádoucí - reálné, interiorizace hodnot postojů a přesvědčeních 6. Olympijská výchova v mezinárodním kontextu; projekty a aplikace 7. Pedagogické koncepty v olympijské výchově v přípravě učitelů a trenérů v České republice: pedagogické a didaktické aplikace. 8. Hodnocení olympijské výchovy; výzkum v olympijské výchově
Semináře: Samostatná seminární práce studentů zaměřená na tvorbu konceptů olympijské výchovy pro RVP pro základní a střední školy a sportovní týmy mládeže. Poslední úprava: Flemr Libor, PhDr., Ph.D. (25.11.2010)
|