PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Strategické analýzy - PMNG212
Anglický název: Strategic Analysis
Zajišťuje: Katedra managementu sportu (51-300100)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2024
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/2, Z+Zk [HT]
Počet míst: neomezen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Josef Voráček, Ph.D.
Mgr. et Mgr. Ing. Daniel Opelík
Vyučující: Mgr. et Mgr. Ing. Daniel Opelík
PhDr. Josef Voráček, Ph.D.
Anotace -
Předmět se zaměřuje na strategické analýzy a znalosti v oblasti tržního prostředí, včetně specifického sportovního segmentu. Předmět si klade za cíl seznámit studenty s principy globálního konkurenčního prostředí v rámci tržních odvětví, dále pak se strategickými analýzami a metodami, které je třeba využívat v průběhu (či před) sestavování, formulací a implementací jednotlivých strategií podniku. V rámci předmětu studenti získají poznatky ohledně hodnocení a analýzy vnitropodnikových zdrojů. Poté budou taktéž seznámeni s analýzami, které jsou důležité pro sportovní organizace a podniky v prostředí turbulentní globální ekonomiky, specificky s analýzami vnějšího prostředí, odvětvovými analýzami či analýzami příležitostí a hrozeb, které pro organizace v tržním prostředí vznikají. Důraz je kladen především na pochopení analýz, a to při respektování konkrétnosti a detailnosti informací, které se vztahují k jednotlivým podnikům. Studenti budou v předmětu vystaveni nutnosti rešerše vhodných zdrojů a jejich následné implementace do jednotlivých strategických analýz. V neposlední řadě budou studenti seznámeni s možnostmi zadání vybraných analýz specializovaným agenturám či s vybranými metodami, které jim umožní vybraná šetření provádět samostatně.
Poslední úprava: Voráček Josef, PhDr., Ph.D. (03.05.2022)
Cíl předmětu

Po úspěšném absolvování předmětu bude student schopen:

  • ·        popsat možné podnikatelské koncepce a trendy v globálním tržním prostředí,
  • ·        vysvětlit a následně aplikovat jednotlivé metody a strategické analýzy týkající se vnějšího prostředí firmy,

  • ·        vysvětlit a následně aplikovat jednotlivé metody a strategické analýzy týkající se vnitřního prostředí firmy,
  • ·        provést syntézu realizovaných dílčích strategických analýz a uvést nejpodstatnější závěry, které ze syntézy vyplývají,
  • ·        vyhledat informace a relevantní náležitosti pro kvalifikované zpracování strategické analýzy,
  • ·        navrhnout doporučení marketingových strategií na základě provedených strategických analýz,
  • ·        zdůvodnit potřebnost realizace marketingového výzkumu a sestavit jeho základní zadání,
  • ·        prezentovat a vysvětlovat specifika mezinárodního tržního prostředí a aplikovat mezinárodní strategické analýzy do fungování organizací v oblasti sportu;
  • ·        prezentovat výstupy z provedených analýz.

Poslední úprava: Opelík Daniel, Mgr. et Mgr. Ing. (30.01.2025)
Podmínky zakončení předmětu

Požadavky na zápočet:

  • aktivní docházka na semináře
  • kritické myšlení v rámci pracovních listů a jejich následné vypracování a řádné odevzdání

Požadavky na zkoušku:

  • zpracování a prezentace vybrané strategické analýzy pro vybraný sportovní subjekt
  • písemná zkouška - testové otázky včetně vybraných praktických aplikací
Poslední úprava: Opelík Daniel, Mgr. et Mgr. Ing. (30.01.2025)
Literatura

Povinná:

Grasseová, M. (2012). Analýza podniku v rukou manažera: 33 nejpoužívanějších metod strategického řízení (2. vyd.). Brno: BizBooks.
Magretta, J., & Grusová, I. (2012). Michael Porter jasně a srozumitelně: O konkurenci a strategii (Vyd. 1.). Praha: Management Press.
Hanzelková, A. (2013). Business strategie: Krok za krokem (Vyd. 1.). V Praze: C.H. Beck.
O’Brien, D., Parent, M. M., Ferkins, L., & Gowthorp, L. (2019). Strategic management in sport. Routledge.
Shilbury, D., Westerbeek, H., Quick, S., Funk, D., & Karg, A. (2020). Strategic sport marketing. Routledge.

Tyll, L. (2014). Podniková strategie. CH Beck.

Doporučená:

Sedláčková, H. (2006). Strategická analýza (2., přeprac. a rozš. vyd.). Praha: C.H. Beck.
West, D. (2010). Strategic marketing: Creating competitive advantage (2nd ed.). New York: Oxford University Press.
Varmus, M., Kubina, M., & Adámik, R. (2021). Strategic Sport Management: Sustainability of Sports Clubs. Springer Nature.
Varmus, M., Kubina, M., & Adámik, R. Strategic Sport Management.

Poslední úprava: Opelík Daniel, Mgr. et Mgr. Ing. (30.01.2025)
Sylabus

Přednášky:

1.      Moderní podnikatelské koncepce v kontextu marketingu, strategický přístup.

2.      Trendy v globálním prostředí, strategická situační analýza sportovní organizace.

3.      Analýza vnějšího prostředí firmy, makrookolí.

4.      Analýza vnějšího prostředí firmy, makrookolí.

5.      Analýza vnějšího prostředí firmy, mikrookolí.

6.      Portfolio analýza.

7.      Analýza životního cyklu odvětví v kontextu životních cyklů produktu.

8.      Interní analýza firmy.

9.      Shrnutí výsledků situační analýzy, SWOT analýza.

10.   Typy a varianty marketingových strategií.

11.   Mezinárodní management a řízení strategických aktivit.

12.   Specifika mezinárodních strategických analýz.

13.   Marketingová strategie pro mezinárodní trhy.

Semináře:

1.      Principy strategické situační analýzy. Zásady pro zápočet.

2.      Analýzy makrookolí sportovní organizace, praktický postup.

3.      Analýzy makrookolí sportovní organizace, praktický postup.

4.      Analýzy mikrookolí sportovní organizace, praktický postup.

5.      Analýzy mikrookolí sportovní organizace, praktický postup.

6.      Vybrané portfolio analýzy, praktický postup.

7.      Vybrané portfolio analýzy, praktický postup.

8.      Analýzy životního cyklu produktů organizace, praktický postup.

9.      Životní cyklus odvětví a hodnotová křivka, praktický postup.

10.   SWOT analýza, praktický postup.

11.   Varianty marketingových strategií ve firemní praxi, praktický postup sestavení strategie.

12.   Tvorba marketingového výzkumu se specifiky sportovního prostředí.

13.   Prezentace závěrečných zpráv z analýzy.

Poslední úprava: Opelík Daniel, Mgr. et Mgr. Ing. (30.01.2025)
Výsledky učení

·        popsat možné podnikatelské koncepce a trendy v globálním tržním prostředí,

·        vysvětlit a následně aplikovat jednotlivé metody a strategické analýzy týkající se vnějšího prostředí firmy,

·        vysvětlit a následně aplikovat jednotlivé metody a strategické analýzy týkající se vnitřního prostředí firmy,

·        provést syntézu realizovaných dílčích strategických analýz a uvést nejpodstatnější závěry, které ze syntézy vyplývají,

·        vyhledat informace a relevantní náležitosti pro kvalifikované zpracování strategické analýzy,

·        navrhnout doporučení marketingových strategií na základě provedených strategických analýz,

·        zdůvodnit potřebnost realizace marketingového výzkumu a sestavit jeho základní zadání,

·        prezentovat a vysvětlovat specifika mezinárodního tržního prostředí a aplikovat mezinárodní strategické analýzy do fungování organizací v oblasti sportu;

·        prezentovat výstupy z provedených analýz.

Poslední úprava: Opelík Daniel, Mgr. et Mgr. Ing. (30.01.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK