Teorie a základy didaktiky atletiky - PATL114K
Anglický název: Theory and Basic of Athletic Didactics
Zajišťuje: Katedra atletiky, sportů a pobytu v přírodě (51-300500)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2022
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:12/0, Z+Zk [HS]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Úroveň:  
Poznámka: nutno dodat lékařské potvrzení
předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Vladimír Hojka, Ph.D.
Záměnnost : PATL114
Je neslučitelnost pro: PATL114
Je záměnnost pro: PATL114
Termíny zkoušek   Nástěnka   
Anotace
Předmět je zaměřen na seznámení se základy techniky a metodiky nácviku atletických disciplín víceboje (skok o tyči, hod diskem), didaktickou praxi zaměřenou do mimoškolní atletické přípravy mládeže. V pedagogických výstupech prokazují studenti schopnost využití tréninkových prostředků pro zdokonalování techniky disciplín vícebojů a tréninkových prostředků pro rozvoj pohybových schopností vícebojařů.
Poslední úprava: Mejsnarová Linda, Mgr., Ph.D. (28.01.2019)
Cíl předmětu -

student má pohybové kompetence k ukázce základních průpravných cvičení a komplexního provedení disciplín: skok o tyči hod diskem běh přes překážky na závodní trati

student zná pravidla uvedených disciplín a pravidla vícebojů a dokáže je aplikovat do prostředí závodů v atletice

Student aplikuje poznatky ze základních teoretických předmětů do oblasti didaktiky atletiky a atletického tréninku

Student je plně kompetentní vést atletické rozcvičení,

Student umí po obsahové a organizační stránce připravit vyučovací jednotku s atletickým obsahem a získává zkušenost s vedením vyučovací jednotky s atletickým obsahem

Student chápe systém dlouhodobé přípravy v atletice, zná rizika rané specializace i způsoby, jak se jí vyhnout

Student zná metodiku nácviku uvedených disciplín (skok o tyči hod diskem), umí zvolit patřičná cvičení při nácviku jednotlivých kroků.

Student rozumí technice uvedených disciplín a je schopen vysvětlit význam jednotlivých fází, jejich cíl a zná základní chyby.

Poslední úprava: Hojka Vladimír, Mgr., Ph.D. (22.09.2023)
Podmínky zakončení předmětu

Podmínky pro udělení zápočtu:

1) docházka - 85% všech lekcí včetně přednášek

2) zisk minimálně 25 bodů za dílčí činnosti a kontroly v průběhu semestru. Jednotlivé položky mají následné bodové škály:

položka maximální body 
víceboj 20
didaktický výstup 10
vedení rozcvičení 5
100/110 překážky 3
disk - technika 3
tyč - technika 3
800/400 3
vědomostní test 10
celkem 57

bodové hodnocení 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20
desetiboj 2900 3000 3100 3200 3300 3400 3500 3600 3700 3800 3900 4000 4100 4200 4300 4400 4500 4600 4700 4800
sedmiboj 1575 1650 1725 1800 1875 1950 2025 2100 2175 2250 2325 2400 2475 2550 2625 2700 2775 2850 2925 3000

1 bod 2 body 3 body
110př/100 př 24,0 21,0 19,0
800 m 2:30,0 2:25,0 2:20,0
400 m 1:20,0 1:15,0 1:10,0

vědomostní test - hodnocen 0-100 body převedeno na hodnotící škálu 0-10 zaokrouhlením na desítky (tzn. 65b v testu odpovídá 7b v TZD)

disk 3 body otočka v rytmu, stabilní postavení při odhodu, náznak předpětí, dobré vypuštění disku
disk 2 body není optimální rytmus (krátký-dlouhý), lehký odklon, dobré vypuštění
disk 1 bod provedení otočky
disk 0 bodů velká nestabilita v otočce (pád vzad), nekontrolovatelnost pohybu, špatné vypuštění

tyč 3 body kontrolovaný přechod, náznak zvratu, obrat, odhod
tyč 2 body zvládnutý přechod na tyč, náznak zvratu, nedokončený obrat
tyč 1 bod zvládnutý přechod na tyč
tyč 0 bodů nebezpečný sobě i okolí

didaktický výstup - hodnoceny jednotlivé činnosti učitele (cíl, obsah, příprava, ukázka, vysvětlení, organizace, bezpečnost, komunikace, zpětná vazba atd.) v kontextu zadaného tématu; nutné odevzdání písemné přípravy

vedení rozcvičení - bez písemné přípravy - hodnoceny stejné činnosti jako u výstupu v kontextu cíolů rozcvičení

 

Zkouška:

Podmínkou připuštění ke zkoušce je získání minimálně 25 bodů a současně splnění zápočtů za předměty Atletika 1 a Atletika 2.

ústní zkouška: teorie techniky, tréninku a základů didaktiky atletických disciplín

Výsledné hodnocení zkoušky je z 50% tvořeno bodovým ziskem v průběhu semestru a 50% výkonem u ústním zkoušky:

Bodový zisk  Hodnocení
25 3
35 2
45 1

 

Poslední úprava: Hojka Vladimír, Mgr., Ph.D. (24.01.2024)
Literatura

JEBAVÝ, R., V. HOJKA AND A. KAPLAN. Rozcvičení ve sportu. Edtion ed.: Grada, 2014. ISBN 8024745259.

DOSTÁL, E., VELEBIL, V. a kol.: Didaktika školní atletiky. Praha : SPN 1991.

VINDUŠKOVÁ, J. a kol. Základy atletiky. Praha : UK FTVS, 2006. 36 s.

VELEBIL, V., VINDUŠKOVÁ, J. a kol. Metodika nácviku atletických disciplín. Praha : Olympia, 2008

THOMPSON, P. (Ed.) at al. Run!Jump!Throw! The Official IAAF Guide to Teaching Athletics.Lincolnshire: IAAF, 2009.

Poslední úprava: Krupková Dominika, Mgr. (30.09.2022)
Sylabus
Přednášky:

1. Základy didaktiky atletiky

2. Teoretická východiska pro atletický trénink - biomechanika, fyziologie, adaptace

3. Atletika pro děti a trénink žactva - ontogeneze, kondice, plánování

4. Technika a didaktika skoku o tyči

5. Technika a didaktika hodu diskem

6. Struktura výkonu ve vícebojích a technika disciplín vícebojů

7. Plánování a příprava tréninkové (vyučovací jednotky) jednotky

Cvičení:

8. - 11. Průpravné hry a zdokonalovací cvičení pro začátečníky: překážkový běh, hod diskem, skok o tyči

12. - 15. Tréninkové prostředky a základní postupy (komplexní, analytický) pro nácvik a zdokonalování techniky disciplín atletického víceboje.

16. - 21. Pedagogické výstupy studentů

Poslední úprava: Krupková Dominika, Mgr. (30.09.2022)
Studijní opory

Studijní opory dostupné v moodle: https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=2539

Poslední úprava: Krupková Dominika, Mgr. (25.10.2022)