|
|
|
||
Cílem předmětu je zvýšit informovanost studentů o způsobech hodnocení v současné české škole a prostřednictvím praktických ukázek a jejich reflexi motivovat k vědomému používání široké škály metod hodnocení podporujících kvalitu výuky.
Předmět zorientuje studenty v aktuálních zahraničních i domácích trendech hodnocení žáků, ve srovnávacím kontextu poukáže na hlavní cesty rozvoje školního hodnocení a na možnosti jejich využití při zvyšování kvality vlastní výuky.
Teoretický rámec bude doplněn o konkrétní náměty, jak teoretické poznatky převést do každodenní praxe.
Propojení teorie s praxí pomocí konkrétních autentických příkladů získaných v rámci výzkumu na českých školách (didaktické materiály, videa apod.) má za cíl inspirovat studenty v jejich každodenní pedagogické činnosti, podnítit jejich zájem o učitelskou profesi a přispět ke zkvalitnění výuky.
Dílčí okruhy témat vychází mj. ze zveřejněných SZ okruhů z pedagogiky a psychologie.
Témata:
1. Školní hodnocení žáků a koncepce vzdělávání, funkce školního hodnocení, typy hodnocení dle vztahové normy, slovní hodnocení versus formativní hodnocení, koncept zpětné vazby, individuální pokrok žáka
2. Plánování výuky, stanovování cílů, taxonomie cílů
3. Kritéria hodnocení/úspěchu - jejich typy, sestavování, vazba na důkazy o /na/učení, pravidla pro poskytování zpětné vazby
4. Zjišťování aktuálního stavu porozumění žáků, respozivní výuka, klíčové otázky, reakce na chybu žáka
5. Sebehodnocení, vrstevnické učení a hodnocení
Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (07.01.2024)
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (29.01.2024)
|
|
||
IVM: Hodnocení pro učení: https://cuni.futurebooks.cz/detail-knihy/hodnoceni-pro-uceni HATTIE, J. Prokazatelné učení: metodická příručka pro učitele : maximalizace vlivu na proces učení. Přeložil Martin MIKULÁŠ. Praha: EDUkační LABoratoř, 2022. ISBN 978-80-908240-1-0. FLETCHER-WOOD, H. Responzivní výuka: kognitivní vědy a formativní hodnocení v praxi. Přeložil Miroslava KOPICOVÁ. Praha: Euromedia Group, 2021. Universum (Euromedia Group). ISBN 978-80-242-7152-1. STARÝ, K. a LAUFKOVÁ, V. Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1001-6. WILIAM, D. a LEAHY, S. Zavádění formativního hodnocení: praktické techniky pro základní a střední školy. Druhé revidované vydání. Praha: ve spolupráci s nakladatelstvím Martina Romana a projektem Čtení pomáhá vydala EDUkační LABoratoř, [2016]. ISBN 978-80-906082-7-6. Přílohy online: https://www.edukacnilaborator.cz/projekty/zavadeni-formativniho-hodnoceni SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole: východiska a nové metody pro praxi. Praha: Portál, 1999. Pedagogická praxe (Portál). ISBN 80-7178-262-9. KOŠŤÁLOVÁ, H.; MIKOVÁ, Š. a STANG, J. Školní hodnocení žáků a studentů: se zaměřením na slovní hodnocení. Vyd. 2. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0220-2. KOŠŤÁLOVÁ, H. a STRAKOVÁ, J. Hodnocení: důvěra, dialog, růst. Praha: SKAV, 2008. ISBN 978-80-254-2417-9. Online: http://www.skav.cz/wp-content/uploads/2012/01/skav_hodnoceni_web08.pdf KOLÁŘ, Z. a ŠIKULOVÁ, R. Hodnocení žáků. 2., dopl. vyd. Praha: Grada, 2009. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2834-6. HANSEN ČECHOVÁ, B. Nápady pro rozvoj a hodnocení klíčových kompetencí žáků. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-388-8. CHVÁL, M.; PROCHÁZKOVÁ, I. a STRAKOVÁ, J. Hodnocení výsledků vzdělávání didaktickými testy. Praha: ČŠI, 2015. ISBN 978-80-905632-9-2. Online: http://www.csicr.cz/cz/Aktuality/Hodnoceni-vysledku-vzdelavani-didaktickymi-testy KOPŘIVA, P. a kol. Respektovat a být respektován. 3. vyd. Kroměříž: Spirála, 2008. ISBN 978-80-904030-0-0. GORDON, T. Škola bez poražených: praktická příručka efektivní komunikace mezi učitelem a žákem. Přeložil Julie ŽEMLOVÁ. Praha: Malvern, 2015. ISBN 978-80-7530-006-5. Poslední úprava: Chalupová Veronika, Bc. (20.02.2024)
|
|
||
Témata: 1. Školní hodnocení žáků a koncepce vzdělávání, funkce školního hodnocení, typy hodnocení dle vztahové normy, slovní hodnocení versus formativní hodnocení, koncept zpětné vazby, individuální pokrok žáka 2. Plánování výuky, stanovování cílů, taxonomie cílů 3. Kritéria hodnocení/úspěchu - jejich typy, sestavování, vazba na důkazy o /na/učení, pravidla pro poskytování zpětné vazby 4. Zjišťování aktuálního stavu porozumění žáků, respozivní výuka, klíčové otázky, reakce na chybu žáka 5. Sebehodnocení, vrstevnické učení a hodnocení Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (11.01.2024)
|
|
||
https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=16232 Klíč k zápisu: hodnoceni2024 Přihlášení sebe sama do skupiny – skupinový klíč: hodnocenipatek Poslední úprava: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (01.03.2024)
|