PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Hodnocení žáků a studentů ve škole - OPNZ1Z021B
Anglický název: School assessment
Zajišťuje: Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání (41-UVRV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022 do 2024
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/1, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / 63 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D.
PhDr. Karel Starý, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D.
PhDr. Karel Starý, Ph.D.
Prerekvizity : OPNZ1P001A
Anotace -
Cílem předmětu je zvýšit informovanost studentů o způsobech hodnocení v současné české škole a prostřednictvím praktických ukázek a jejich reflexi motivovat k vědomému používání široké škály metod hodnocení podporujících kvalitu výuky. Předmět zorientuje studenty v aktuálních zahraničních i domácích trendech hodnocení žáků, ve srovnávacím kontextu poukáže na hlavní cesty rozvoje školního hodnocení a na možnosti jejich využití při zvyšování kvality vlastní výuky. Teoretický rámec bude doplněn o konkrétní náměty, jak teoretické poznatky převést do každodenní praxe. Propojení teorie s praxí pomocí konkrétních autentických příkladů získaných v rámci výzkumu na českých školách (didaktické materiály, videa apod.) má za cíl inspirovat studenty v jejich každodenní pedagogické činnosti, podnítit jejich zájem o učitelskou profesi a přispět ke zkvalitnění výuky. Dílčí okruhy témat vychází mj. ze zveřejněných SZ okruhů z pedagogiky a psychologie. Témata: 1. Školní hodnocení žáků a koncepce vzdělávání, funkce školního hodnocení, typy hodnocení dle vztahové normy, slovní hodnocení versus formativní hodnocení, koncept zpětné vazby, individuální pokrok žáka 2. Plánování výuky, stanovování cílů, taxonomie cílů 3. Kritéria hodnocení/úspěchu - jejich typy, sestavování, vazba na důkazy o /na/učení, pravidla pro poskytování zpětné vazby 4. Zjišťování aktuálního stavu porozumění žáků, respozivní výuka, klíčové otázky, reakce na chybu žáka 5. Sebehodnocení, vrstevnické učení a hodnocení
Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (07.01.2024)
Deskriptory

Celková časová zátěž studenta 84,0
Odpovídající množství kreditů 3
Přidělené kredity 3
Zakončení Z
Přímá výuka
Přednášky: 0
Cvičení: 1
Praxe: 0
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 60 minut
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe 0 minut
Samostudium literatury (za semestr) 10 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 0 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 3 hodiny
Plnění předmětu
Seminární práce 45 hodin
Příprava na zápočet 2 hodiny
Příprava na zkoušku a zkouška 0 hodin
Popis:
Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (29.01.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Docházka

Dílčí úkoly v Moodlu:

3 krátké dílčí úkoly – Cíle, Kritéria, Sebehodnocení a vrstevnické hodnocení

Závěrečný test (v Moodlu)

Bodové hodnocení:

Docházka – 5 setkání po 2 bodech – 10 bodů za docházku (absence lze nahradit úkolem navíc)

Dílčí úkoly – 3 úkoly po 2 bodech – celkem 6 bodů (odevzdat předem do Moodlu 2 dny před seminářem)

Závěrečný test – 10 bodů (bude vycházet z okruhů SZ z pedagogicko-psychologické přípravy)

Poslední úprava: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (29.01.2025)
Literatura

IVM: Hodnocení pro učení: https://cuni.futurebooks.cz/detail-knihy/hodnoceni-pro-uceni

HATTIE, J. Prokazatelné učení: metodická příručka pro učitele : maximalizace vlivu na proces učení. Přeložil Martin MIKULÁŠ. Praha: EDUkační LABoratoř, 2022. ISBN 978-80-908240-1-0.

FLETCHER-WOOD, H. Responzivní výuka: kognitivní vědy a formativní hodnocení v praxi. Přeložil Miroslava KOPICOVÁ. Praha: Euromedia Group, 2021. Universum (Euromedia Group). ISBN 978-80-242-7152-1.

STARÝ, K. a LAUFKOVÁ, V. Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1001-6.

WILIAM, D. a LEAHY, S. Zavádění formativního hodnocení: praktické techniky pro základní a střední školy. Druhé revidované vydání. Praha: ve spolupráci s nakladatelstvím Martina Romana a projektem Čtení pomáhá vydala EDUkační LABoratoř, [2016]. ISBN 978-80-906082-7-6. Přílohy online: https://www.edukacnilaborator.cz/projekty/zavadeni-formativniho-hodnoceni

SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole: východiska a nové metody pro praxi. Praha: Portál, 1999. Pedagogická praxe (Portál). ISBN 80-7178-262-9.

KOŠŤÁLOVÁ, H.; MIKOVÁ, Š. a STANG, J. Školní hodnocení žáků a studentů: se zaměřením na slovní hodnocení. Vyd. 2. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0220-2.

KOŠŤÁLOVÁ, H. a STRAKOVÁ, J. Hodnocení: důvěra, dialog, růst. Praha: SKAV, 2008. ISBN 978-80-254-2417-9. Online: http://www.skav.cz/wp-content/uploads/2012/01/skav_hodnoceni_web08.pdf

KOLÁŘ, Z. a ŠIKULOVÁ, R. Hodnocení žáků. 2., dopl. vyd. Praha: Grada, 2009. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2834-6.

HANSEN ČECHOVÁ, B. Nápady pro rozvoj a hodnocení klíčových kompetencí žáků. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-388-8.

CHVÁL, M.; PROCHÁZKOVÁ, I. a STRAKOVÁ, J. Hodnocení výsledků vzdělávání didaktickými testy. Praha: ČŠI, 2015. ISBN 978-80-905632-9-2. Online: http://www.csicr.cz/cz/Aktuality/Hodnoceni-vysledku-vzdelavani-didaktickymi-testy

KOPŘIVA, P. a kol. Respektovat a být respektován. 3. vyd. Kroměříž: Spirála, 2008. ISBN 978-80-904030-0-0.

GORDON, T. Škola bez poražených: praktická příručka efektivní komunikace mezi učitelem a žákem. Přeložil Julie ŽEMLOVÁ. Praha: Malvern, 2015. ISBN 978-80-7530-006-5.

Poslední úprava: Chalupová Veronika, Bc. (20.02.2024)
Sylabus

Témata:

1. Školní hodnocení žáků a koncepce vzdělávání, funkce školního hodnocení, typy hodnocení dle vztahové normy, slovní hodnocení versus formativní hodnocení, koncept zpětné vazby, individuální pokrok žáka

2. Plánování výuky, stanovování cílů, taxonomie cílů

3. Kritéria hodnocení/úspěchu - jejich typy, sestavování, vazba na důkazy o (na)učení, pravidla pro poskytování zpětné vazby

4. Zjišťování aktuálního stavu porozumění žáků, respozivní výuka, klíčové otázky, reakce na chybu žáka

5. Sebehodnocení, vrstevnické učení a hodnocení

Poslední úprava: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (30.01.2025)
Studijní opory
https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=16232
Klíč k zápisu: hodnoceni2024

Poslední úprava: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (29.01.2025)
Výsledky učení

Po absolvování tohoto předmětu bude student schopen:

  1. Porozumět funkcím školního hodnocení a jeho vlivu na vzdělávání:

    • Student rozliší různé typy hodnocení (summativní, formativní, slovní hodnocení) a posoudí jejich dopad na žáky a kvalitu výuky.
  2. Aplikovat principy formativního hodnocení a poskytování zpětné vazby:

    • Student formuluje konstruktivní zpětnou vazbu podporující učení žáků, navrhne efektivní strategie pro hodnocení individuálního pokroku žáka a vysvětlí význam hodnocení podporujícího učení.
  3. Stanovovat výukové cíle a navrhovat kritéria hodnocení:

    • Student stanoví výukové cíle s využitím Nové taxonomie cílů, vytvoří kritéria hodnocení a propojí je s důkazy o (na)učení žáků.
  4. Zjišťovat porozumění žáků a přizpůsobit výuku na základě získaných dat:

    • Student vyjmenuje techniky aktuálního stavu porozumění žáků a umí je aplikovat ve své praxi; navrhuje způsoby, jak na základě zjištěných informací upravit výuku.
  5. Využívat sebehodnocení a vrstevnické hodnocení jako součást procesu učení:

    • Student vysvětlí význam sebehodnocení a vrstevnického hodnocení, navrhne praktické způsoby jejich využití a zhodnotí jejich přínos pro rozvoj odpovědnosti žáků za vlastní učení.
  6. Analyzovat aktuální trendy v hodnocení žáků a uplatnit je v pedagogické praxi:

    • Student porovná český a zahraniční přístup v oblasti školního hodnocení a navrhne možnosti využití moderních metod hodnocení ve své budoucí pedagogické praxi.
Poslední úprava: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (30.01.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK