|
|
|
||
|
Cílem předmětu je podpora rozvoje odborných kompetencí, znalostí, dovedností budoucích pedagogů v oblasti specifické školské primární prevence rizikového chování tak, aby je studenti mohli efektivně využít při své následné pedagogické práci s jednotlivci i se školní třídou.
Účastníci kurzu budou umět identifikovat příčiny i hlavní projevy jednotlivých oblastí rizikového chování, dokáží navrhnout preventivní opatření v oblasti podpory minimalizace projevů rizikového chování, budou se orinetovat v efektivních preventivních programech rizikového chování, udělají si přehled i o možnostech externí spolupráce.
Poslední úprava: Battistová Eva, PaedDr. (08.02.2024)
|
|
||||||||||||||
|
Cílem předmětu je získání těchto kompetencí a výsledku učení:
Poslední úprava: Presslerová Pavla, PhDr., Ph.D. (09.01.2024)
|
|
||
|
Předmět je ohodnocen 2 kredity, které představují přibližně 60 hodin studentské práce. Ta zahrnuje přímou výuku, přípravu na závěrečný test a samostudium zadané literatury. Poslední úprava: Frombergerová Anna, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
|
|
||
|
Podmínky získání zápočtu:
Poslední úprava: Frombergerová Anna, PhDr., Ph.D. (10.08.2024)
|
|
||
|
BENDL, S., HANUŠOVÁ, J., & LINKOVÁ, M. Žák s problémovým chováním: cesta institucionální pomoci. Praha: Triton, 2016. Poslední úprava: Viktorová Ida, PhDr., Ph.D. (10.01.2024)
|
|
||
|
1. Úvod do problematiky - rizikové a problémové chování v kontextu pedagogické práce. Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (07.01.2024)
|
|
||
|
kury Moodle - https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=7849 Poslední úprava: Viktorová Ida, PhDr., Ph.D. (10.01.2024)
|
|
||
|
● Vymezí možnosti výchovně vzdělávacích postupů všech vyučujících v oblasti primární prevence. Specifikuje prostor v kurikulu (RVP/ŠVP), který se nabízí pro realizaci nespecifické primární prevence. ● Vymezí úlohu pravidel a školního řádu v primární prevenci rizikového chování. ● Uvede zaměření a kompetence pracovníků školního poradenského pracoviště ve vztahu k primární prevenci rizikového chování, charakterizujte realizované postupy k zajištění primární prevence ve školách. Popište model spolupráce s třídními a ostatními vyučujícími. ● Konkretizuje projevy problémového a rizikového chování, se kterými se učitelé, zvláště učitelé 2. st. ZŠ a učitelé středních škol v praxi setkávají. ● Popíše možné intervence a řešení situace u žáka s projevy nespecifických poruch chování (nástroje školy, postup výchovných opatření, individuální výchovný plán, spolupráce s externími institucemi – OSPOD, SVP aj.), včetně krizových plánů školy. ● Uvede možnosti a formy spolupráce s aktéry mimo školu v podpoře zdravého vývoje žáků a prevence rizikových jevů, podobně jako při řešení problémového chování (pedagogicko-psychologická poradna, SVP ad.) ● Definuje základních pojmy v oblasti prevence rizikového chování (např. primární, sekunární, terciární, všeobecná, selektivní, indikovaná prevence rizikového chování) ● Definuje pojem mutlifaktoriální etiologie rizikového chování a význam systemického přístupu pro prevenci ● Uvede rizikové a protektivní faktory na straně žáka, rodiny, školy apod. ● Popíše charakteristiky efektivní primární prevence a možnosti evaluace preventivních programů ● Uvede legislativní podpora v oblasti rizikového chování vč. metodických pokynů MŠMT ● Uvede možnosti i limity intervence pedagoga v oblasti řešení projevů rizikového chování ● Uvede příklady dobré praxe v oblasti prevence rizikového chování Poslední úprava: Frombergerová Anna, PhDr., Ph.D. (10.08.2024)
|