Předmět vychází ze současné reality našich škol a školských zařízení a klade důraz na postupy, jež může učitel ve své každodenní praxi uplatnit. Pozornost je věnována podstatným teoretickým otázkám násilí a šikanování s důrazem na příčiny jejich existence v dětských kolektivech. Podrobně jsou probírány konkrétní metody prevence a strategie řešení šikany, příčiny selhávání preventivních a represivních postupů. Problematika je také zacílena na orientaci v oblasti institucionálních forem pomoci.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
TThe course is based on the current reality of our schools and educational institutions and emphasizes the practices that teachers can apply in their daily practice. Attention is paid to the essential theoretical issues of violence and bullying with emphasis on the causes of their existence in children's groups. Specific methods of prevention and strategies for dealing with bullying are discussed in detail, as well as the reasons for the failure of preventive and repressive procedures. Issues are also targeted for orientation in the field of institutional forms of assistance.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Cíl předmětu -
Cíle předmětu:
Studující charakterizuje možné příčiny vzniku násilí a šikany v dětských kolektivech.
Analyzuje modelové situace, prokáže znalost strategií odhalování šikany a navrhne vhodný postup řešení šikany v dětských kolektivech. Rozpozná a popíše rizika dopadů na hlavní aktéry šikanovaní i celý kolektiv.
Prokáže znalost preventivních strategií a institucionálních forem pomoci.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Course Objectives:
The learner will characterize the possible causes of violence and bullying in children's groups.
The student will analyze model situations, demonstrate knowledge of strategies for detecting bullying, and propose an appropriate course of action to address bullying in children's groups. Recognize and describe the risks of impact on the main actors of bullying and the whole collective.
Demonstrate knowledge of prevention strategies and institutional forms of support.
L
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Deskriptory
Celková časová zátěž studenta
60
Odpovídající množství kreditů
2
Přidělené kredity
2
Zakončení
Z
Přímá výuka
Přednášky:
Cvičení:
12 hodin
Praxe:
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky
t
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu cvičení
30 minut
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe
Samostudium literatury (za semestr)
10 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr)
10 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr)
Plnění předmětu
Seminární práce
Příprava na zápočet
12 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška
V rámci nepřímé výuky se budou studenti věnovat řízenému samostudiu doporučené literatury a vybraných pasáží povinné literatury, které bude na seminářích reflektováno. Dále budou pracovat se studijními materiály umístěnými v LMS Moodle.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu -
Požadavky k zápočtu:
aktivní účast na seminářích (75%)
dle zadaných instrukcí v Moodle analyzovat, posoudit a navrhnout řešení kazuistiky šikanování. Zpracování kazuistiky ověřuje splnění výsledků učení předmětu s důrazem na schopnosti odborného zdůvodňování.
Studující má na složení zápočtu 3 pokusy, z toho 2 opravné.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Credit requirements:
active participation in seminars (75%) according to the instructions given in Moodle, analyze, assess and propose a solution to a case of bullying. The development of the case study verifies completion of the course learning outcomes with emphasis on professional reasoning skills.
The student has 3 attempts to pass the credit, 2 of which are remedial.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Literatura
BOURCET, S.; GRAVILLONOVÁ, I.(2006). Šikana ve škole, na ulici, doma. Praha: Albatros.
BENDL, S. (2003). Prevence a řešení šikany ve škole. Praha: ISV.
ČÁP, J.; MAREŠ, J. (2001). Psychologie pro učitele. Praha: Portál.
JANOŠOVÁ, P. Psychologie školní šikany.(2016). Praha: Grada.
KOLÁŔ, M. (2011). Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál.
KYRIACOU, CH. (2005). Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál.
MATOUŠEK, O.; KROFTOVÁ, A. (2003). Mládež a delikvence. Praha: Portál.
RICHTEROVÁ, Magdalena, Michal ZVÍROTSKÝ a Stanislav BENDL. Šikana v otázkách a odpovědích. Praha: Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova, 2022.
SPURNÝ, J. (1996). Psychologie násilí. Praha: Eurounion.
WEBSTER-DOYLE, T. (2005). Proč mě pořád někdo šikanuje? Praha: Pragma.
ZVÍROTSKÝ, Michal, Stanislav BENDL a Magdalena RICHTEROVÁ. Příběh školní šikany: učebnice pro pedagogické pracovníky. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2021.
Poslední úprava: Battistová Eva, PaedDr. (17.01.2024)
Sylabus -
1. Základní odborná terminologie, studijní literatura a další zdroje informací.
2. Násilí a šikanování v dětských kolektivech - situace v ČR.
3. Příčiny delikventního chování dětí a mládeže.
4. Legislativní a metodická opatření pro prevenci a řešení školního šikanování.
5. Typické situace školního šikanování, kazuistiky.
6. Psychologie šikanujícího a šikanovaného.
7. Specifická a nespecifická prevence násilí a šikanování.
8. Detekce a diagnostika násilí a šikanování.
9. Způsoby intervence při zjištěné šikaně.
10. Profesionální týmová spolupráce při prevenci a řešení šikany.
Poslední úprava: Battistová Eva, PaedDr. (08.02.2024)
1. Basic terminology, study literature and other sources of information.
2. Violence and bullying in children's groups - the situation in the Czech Republic.
3. Causes of delinquent behaviour of children and youth.
4. Legislative and methodological measures for the prevention and solution of school bullying.
5. Typical situations of school bullying, case studies.
6. Psychology of the bully and the bullied.
7. Specific and non-specific prevention of violence and bullying.
8. Detection and diagnosis of violence and bullying.
9. Methods of intervention when bullying is detected.
10. Professional teamwork in preventing and addressing bullying.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (07.12.2023)
Studijní opory
https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=16321
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (14.10.2024)
Výsledky učení -
Oblast diagnostika a možnosti řešení
Studující
na příkladu rozliší dle základních znaků šikanování od jiného rizikového chování,
navrhne možnosti postupu řešení šikany v dětském kolektivu, argumentuje výběr postupu,
porovná odlišnosti v postupu objasňování šikanování v jeho různých stadiích.
Kompetence k řešení šikanování ve školním prostředí
studující
konkretizuje možnosti a limity intervence při řešení šikany pro učitele, školní poradenské pracoviště a další instituce,
navrhne a popíše postup práce se třídou, ve které se šikana vyskytla,
navrhne a argumentuje postup řešení šikany se zákonnými zástupci šikanovaného, šikanujícího a celého třídního kolektivu.
Oblast prevence
studující
objasní a zdůvodní nutnost prevence násilí a šikanování (nejen ve školním prostředí),
argumentuje proces utváření krizového plánu řešení šikany ve škole.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Diagnostics and solution options
Learner
uses an example to differentiate between bullying and other risky behaviours, proposes options for dealing with bullying in a children's group, argues the choice of a course of action, compares the differences in the procedure for clarifying bullying in its different stages.
Competence to deal with bullying in the school environment
learner
specifies the possibilities and limits of intervention in dealing with bullying for teachers, school counselling centres and other institutions, proposes and describes a procedure for dealing with a classroom in which bullying has occurred, proposes and argues a procedure for dealing with bullying with the legal representatives of the bullied, the bully and the whole class collective. The area of prevention
learners
explains and justifies the need to prevent violence and bullying (not only in the school environment), Argues the process of forming a crisis plan to address bullying in school.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)