Předmět se zaměřuje na místo autority v edukaci, její vymezení, chápání, proces jejího budování a uplatňování. Studenti se seznámí s okolnostmi účelného využití autority ve výchově, a to v nejrůznějších souvislostech. Předmět rovněž poskytne studentům nástroje ke zjišťování interakčního stylu učitele, který je jedním ze základních kamenů budování autority.
Poslední úprava: Šaroch Jaroslav, PhDr., Ph.D. (06.09.2024)
The course focuses on the role of authority in education, its definition, understanding, the process of its construction, and application. Students will become familiar with the circumstances of purposeful use of authority in upbringing, in various contexts. The aim of the course is to acquaint students with the issues of building and applying authority in education. The course will also provide students with tools to identify the interactive style of the teacher, which is one of the cornerstones of building authority.
Poslední úprava: Šaroch Jaroslav, PhDr., Ph.D. (06.09.2024)
Cíl předmětu -
Studující charakterizuje autoritu, faktory a proces jejího budování a uplatňování, respektive důvodů její ztráty.
Studující popíše a vysvětlí okolnosti účelného využití autority v edukaci.
Studující analyzuje situace v rámci edukace z hlediska uplatňovaného interakčního stylu učitele a diskutuje související možná dilemata.
Poslední úprava: Šaroch Jaroslav, PhDr., Ph.D. (06.09.2024)
The student characterizes authority, the factors and processes of its construction and application, as well as the reasons for its loss.
The student defines and explains the circumstances of purposeful use of authority in education.
The student analyzes situations within education in terms of the teacher's applied interaction style and discusses related possible dilemmas.
Poslední úprava: Šaroch Jaroslav, PhDr., Ph.D. (06.09.2024)
Deskriptory -
2 ETCS odpovídá 52 hodinám:
samostudium literatury (10 hodin),
práce s oporami (10 hodin),
úkoly (20 hodin),
příprava k ohniskové skupině a účast na ní (12 hodin).
Poslední úprava: Šaroch Jaroslav, PhDr., Ph.D. (06.09.2024)
2 ETCS equals 52 hours
self-study of literature (10 hours),
working with study materials (10 hours),
assignments (20 hours),
preparation for the focus group and participation in it (12 hours)
Poslední úprava: Šaroch Jaroslav, PhDr., Ph.D. (06.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu -
K získání zápočtu je nutné splnit všechny úkoly a aktivně se účastnit na seminářů (minimálně 70% účast) Úkoly: Slovní asociace, nedokončené věty, narativum, zpracování studie (3-4 normostrany), vyplnění dotazníku QTI, aktivní účast ve focus group, myšlenková mapa, prezentace vybrané problematiky.
Poslední úprava: Šaroch Jaroslav, PhDr., Ph.D. (06.09.2024)
Credit requirements: complete all assignments and actively participate in seminars (at least 70% attendance). Assignments: Word associations, incomplete sentences, narrative, study report (3-4 pages), completion of the QTI questionnaire, active participation in a focus group, mind map, presentation on a selected topic.
Poslední úprava: Šaroch Jaroslav, PhDr., Ph.D. (06.09.2024)
Literatura -
VALIŠOVÁ, A. (Ed.). (2012). Autorita v edukační a sociální práci. Pardubice: Univerzita Pardubice.
VALIŠOVÁ, A. (2013). Autorita učitele v multidimenzionálním kontextu. Inovace výstupů, obsahu a metod bakalářských programů vysokých škol neuniverzitního typu [pdfdokument].
ŠEĎOVÁ, K., ŠVAŘÍČEK, R. & ŠALAMOUNOVÁ, Z. (2012). Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál.
PETTY, G. (2013). Moderní vyučování. Praha: Portál.
Poslední úprava: Šaroch Jaroslav, PhDr., Ph.D. (06.09.2024)
VALIŠOVÁ, A. (Ed.). (2012). Autorita v edukační a sociální práci. Pardubice: Univerzita Pardubice.
VALIŠOVÁ, A. (2013). Autorita učitele v multidimenzionálním kontextu. Inovace výstupů, obsahu a metod bakalářských programů vysokých škol neuniverzitního typu [pdfdokument].
ŠEĎOVÁ, K., ŠVAŘÍČEK, R. & ŠALAMOUNOVÁ, Z. (2012). Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál.
PETTY, G. (2013). Moderní vyučování. Praha: Portál.
Poslední úprava: Šaroch Jaroslav, PhDr., Ph.D. (06.09.2024)
Sylabus -
1. Pojem autorita a jeho definice (pojmová roztříštěnost). 2. Autorita v koncepčních dokumentech (Bílá kniha, Strategie 2020 a 2030+, RVP, ŠVP). 3. Vnější faktory budování autority (společnost, školský systém). 4. Vnitřní faktory budování autorita (biologie, ontogeneze, odbornost). 5. Problematika autority učitele z pohledu jejího zkoumání. 6. Budování autority učitele (relativizace autority a cílevědomá práce s autoritou). 7. Autorita a škola (alternativní školy). 8. Významné osobnosti, které se staly autoritami (geneze a srovnání budování a uplatňování). 9. Příklady autority (učitele) v beletrii, popřípadě filmu a televizi (vyjma příkladů použitých v setkáních). 10. Interakční styly učitele (mocenské konstelace, komunikace ve třídě).
Poslední úprava: Šaroch Jaroslav, PhDr., Ph.D. (06.09.2024)
Topics:
1. The concept of authority and its definition (conceptual fragmentation).
Poslední úprava: Šaroch Jaroslav, PhDr., Ph.D. (27.12.2023)
On-line study materials: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8000
Guest access key: akredkpg19
Poslední úprava: Šaroch Jaroslav, PhDr., Ph.D. (06.09.2024)
Výsledky učení -
Hlavní cíle:
Absolvent/ka předmětu…
Vharakterizuje autoritu, faktory a proces jejího budování a uplatňování, respektive důvodů její ztráty.
Popíše a vysvětlí okolnosti účelného využití autority v edukaci.
Analyzuje situace v rámci edukace z hlediska uplatňovaného interakčního stylu učitele a diskutuje související možná dilemata.
Podrobné výsledky učení:
Absolvent/ka předmětu...
Uvede vlastní asociace s autoritou a autoritou učitele. Diskutuje své asociace s autoritou a porovná je s výsledky fakultního průzkumu a dalšími výzkumy spjatými s autoritou. Diskutuje vnímání autority ve společnosti a ve školství. Definuje autoritu. Porovná různé chápání a pojímání autority. Diskutuje rozdílné definice a kategorizace autority.
Popíše prostřednictvím narativu své zkušenosti s autoritou z dob vlastní školní docházky. Diskutuje pozitivní a negativní zkušenosti. Specifikuje autoritu ve vzdělávacím prostředí. Vysvětlí pojmy deanonymizace, personalizace, individualizace/diferenciace, kontextualizace, metakognice, bezpečné a podnětné prostředí, růstové myšlení v souvislosti s budováním a uplatňováním autority učitele. Uvede příklady aplikování uvedených pojmů v praxi. Diskutuje okolnosti budování a uplatňování autority ve vzdělávání a výchově.
Vysvětlí důležitost přehlednosti a předvídatelnosti školního prostředí a aktivit pro žáky různého věku; uvede postupy, kterými lze přehlednost a předvídatelnost dosáhnout. Uvede argumenty, proč jsou důležitá pravidla ve školní třídě a výuce; prováže je se zákonnými normami; vysvětlí souvislosti mezi pravidly a bezpečím. Charakterizuje pedagogické postupy, včetně kázeňských intervencí, které vedou k nastolení bezpečného klimatu. Charakterizuje základní postupy utváření pravidel se zapojením žáků; identifikuje rizika a uvede, jak jim předcházet. Popíše a odůvodní důležitost různých druhů úpravy fyzického prostředí třídy a školy s ohledem na jejich funkci a estetiku.
Vyplní dotazník interakčního stylu učitele (QTI). Charakterizuje východiska dotazníku QTi a jeho zaměření na dimenze vlivu a proximity. Uvede příklady dominantnosti/submisivnosti, odporu/kooperace ve vzdělávání. Porovná své výsledky v dotazníku QTI s výsledky souvisejících výzkumů. Diskutuje své výsledky v dotazníku QTI. Vysvětlí použití dotazníku QTI a jeho vyhodnocení. Specifikuje možnosti jeho uplatnění ve škole.
Popíše komunikační postupy a interakční styly komunikace. Vysvětlí vliv vlastních hodnot, postojů a stereotypů na vyučování a na vztahy s žáky a jejich rodiči; vyjmenuje rizika při utváření dojmů o druhých osobách; vyjmenuje rizika sebenaplňujícího proroctví; objasní rizika nálepkování pro učení žáků; uvede (auto)diagnostické postupy v této oblasti. Zdůvodní význam zapojování všech žáků/žákyň do výukové komunikace.
Vytvoří ve spolupráci myšlenkovou mapu s pojmem autorita učitele v jádru. Prezentuje a diskutuje myšlenkovou mapu týkající se budování a uplatňování autority učitele.
Vysvětlí, co je to ohnisková skupina. Uvede účel jejího využití ve vzdělávání. Diskutuje výsledky všech aktivit v rámci předmětu Autorita ve výchově v rámci ohniskové skupiny. Charakterizuje úlohu autority v edukaci. Uvede příklady budování a uplatňování autority v edukaci. Vysvětlí přínosy a rizika autority v edukaci.
Poslední úprava: Šaroch Jaroslav, PhDr., Ph.D. (07.09.2024)
Main aims:
The student characterizes authority, the factors and processes of its construction and application, as well as the reasons for its loss.
The student defines and explains the circumstances of purposeful use of authority in education.
The student analyzes situations within education in terms of the teacher's applied interaction style and discusses related possible dilemmas.
Specific learning outcomes (The student...):
Provides own associations with authority and the authority of the teacher. Discusses own associations with authority and compare them with the results of the faculty survey and other research related to authority. Discusses the perception of authority in society and in education. Defines authority. Compares different understandings and conceptions of authority. Discusses different definitions and categorizations of authority.
Describes through a narrative own experience with authority during the school attendance. Discusses positive and negative experiences. Specifies authority in the educational environment. Explains the concepts of deanonymization, personalization, individualization/differentiation, contextualization, metacognition, a safe and stimulating environment, and growth mindset in relation to building and applying teacher authority. Provides examples of applying these concepts in practice. Discusses the circumstances of building and applying authority in education and upbringing.
Explains the importance of clarity and predictability in the school environment and activities for students of different ages; provides procedures for achieving clarity and predictability. Provides arguments for why rules are important in the classroom and teaching; links them to legal norms; explains the connections between rules and safety. Characterizes pedagogical practices, including disciplinary interventions that lead to the establishment of a safe climate. Characterizes basic procedures for creating rules involving students; identifies risks and ways to prevent them. Describes and justifies the importance of various types of adjustments to the physical environment of the classroom and school with regard to their function and aesthetics.
Fills out the Teacher Interaction Style Questionnaire (QTI). Characterizes the bases of the QTI questionnaire and its focus on the dimensions of influence and proximity. Provides examples of dominance/submissiveness, resistance/cooperation in education. Compares their results in the QTI questionnaire with the results of related research. Discusses their results in the QTI questionnaire. Explains the use of the QTI questionnaire and its evaluation. Specifies the possibilities of its application in school.
Describes communication practices and interaction styles of communication. Explains the influence of one's own values, attitudes, and stereotypes on teaching and relationships with students and their parents; lists the risks of forming impressions of others; lists the risks of self-fulfilling prophecies; clarify the risks of labeling for students' learning; provides (self)diagnostic procedures in this area. Justifies the importance of involving all students in teaching communication.
Discusses possible dilemmas of teacher authority. Provides examples of the impacts of teacher authority abuse.
Collaboratively creates a mind map with the concept of teacher authority at the core. Presents and discusses a mind map related to building and applying teacher authority.
Explains what a focus group is. Provides the purpose of its use in education. Discusses the results of all activities in the course "Authority in Education" within the focus group. Characterizes the role of authority in education. Provides examples of building and applying authority in education. Explains the benefits and risks of authority in education.
Poslední úprava: Šaroch Jaroslav, PhDr., Ph.D. (06.09.2024)