PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Autorita ve výchově - OPNZ1P005B
Anglický název: Authority in Education
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022 do 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / 30 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D.
PhDr. Jaroslav Šaroch, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Jaroslav Šaroch, Ph.D.
Prerekvizity : OPNZ1P001A
Anotace -
Předmět se zaměřuje na místo autority v edukaci, její vymezení, chápání, proces jejího budování a uplatňování. Studenti se seznámí s okolnostmi účelného využití autority ve výchově, a to v nejrůznějších souvislostech. Předmět rovněž poskytne studentům nástroje ke zjišťování interakčního stylu učitele, který je jedním ze základních kamenů budování autority.
Poslední úprava: Šaroch Jaroslav, PhDr., Ph.D. (06.09.2024)
Cíl předmětu -

Studující charakterizuje autoritu, faktory a proces jejího budování a uplatňování, respektive důvodů její ztráty.

Studující popíše a vysvětlí okolnosti účelného využití autority v edukaci.

Studující analyzuje situace v rámci edukace z hlediska uplatňovaného interakčního stylu učitele a diskutuje související možná dilemata.

Poslední úprava: Šaroch Jaroslav, PhDr., Ph.D. (06.09.2024)
Deskriptory -

2 ETCS odpovídá 52 hodinám:

samostudium literatury (10 hodin),

práce s oporami (10 hodin),

úkoly (20 hodin),

příprava k ohniskové skupině a účast na ní (12 hodin).

Poslední úprava: Šaroch Jaroslav, PhDr., Ph.D. (06.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu -

K získání zápočtu je nutné splnit všechny úkoly a aktivně se účastnit na seminářů (minimálně 70% účast)
Úkoly: Slovní asociace, nedokončené věty, narativum, zpracování studie (3-4 normostrany), vyplnění dotazníku QTI, aktivní účast ve focus group, myšlenková mapa, prezentace vybrané problematiky.

Poslední úprava: Šaroch Jaroslav, PhDr., Ph.D. (06.09.2024)
Literatura -

VALIŠOVÁ, A. (Ed.). (2012). Autorita v edukační a sociální práci. Pardubice: Univerzita Pardubice.

VALIŠOVÁ, A. (2013). Autorita učitele v multidimenzionálním kontextu. Inovace výstupů, obsahu a metod bakalářských programů vysokých škol neuniverzitního typu [pdfdokument].

ŠEĎOVÁ, K., ŠVAŘÍČEK, R. & ŠALAMOUNOVÁ, Z. (2012). Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál.

PETTY, G. (2013). Moderní vyučování. Praha: Portál.

KYRIACOU, Ch. (2012). Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál.

Poslední úprava: Šaroch Jaroslav, PhDr., Ph.D. (06.09.2024)
Sylabus -

1. Pojem autorita a jeho definice (pojmová roztříštěnost).
2. Autorita v koncepčních dokumentech (Bílá kniha, Strategie 2020 a 2030+, RVP, ŠVP).
3. Vnější faktory budování autority (společnost, školský systém).
4. Vnitřní faktory budování autorita (biologie, ontogeneze, odbornost).
5. Problematika autority učitele z pohledu jejího zkoumání.
6. Budování autority učitele (relativizace autority a cílevědomá práce s autoritou).
7. Autorita a škola (alternativní školy).
8. Významné osobnosti, které se staly autoritami (geneze a srovnání budování a uplatňování).
9. Příklady autority (učitele) v beletrii, popřípadě filmu a televizi (vyjma příkladů použitých v setkáních).
10. Interakční styly učitele (mocenské konstelace, komunikace ve třídě).

Poslední úprava: Šaroch Jaroslav, PhDr., Ph.D. (06.09.2024)
Studijní opory -

On-line studijní opora: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8000

Heslo pro hosty: akredkpg19

Poslední úprava: Šaroch Jaroslav, PhDr., Ph.D. (27.12.2023)
Výsledky učení -

Hlavní cíle:

Absolvent/ka předmětu…

Vharakterizuje autoritu, faktory a proces jejího budování a uplatňování, respektive důvodů její ztráty.

Popíše a vysvětlí okolnosti účelného využití autority v edukaci.

Analyzuje situace v rámci edukace z hlediska uplatňovaného interakčního stylu učitele a diskutuje související možná dilemata.

Podrobné výsledky učení:

Absolvent/ka předmětu...

Uvede vlastní asociace s autoritou a autoritou učitele. Diskutuje své asociace s autoritou a porovná je s výsledky fakultního průzkumu a dalšími výzkumy spjatými s autoritou. Diskutuje vnímání autority ve společnosti a ve školství. Definuje autoritu. Porovná různé chápání a pojímání autority. Diskutuje rozdílné definice a kategorizace autority.

Popíše prostřednictvím narativu své zkušenosti s autoritou z dob vlastní školní docházky. Diskutuje pozitivní a negativní zkušenosti. Specifikuje autoritu ve vzdělávacím prostředí. Vysvětlí pojmy deanonymizace, personalizace, individualizace/diferenciace, kontextualizace, metakognice, bezpečné a podnětné prostředí, růstové myšlení v souvislosti s budováním a uplatňováním autority učitele. Uvede příklady aplikování uvedených pojmů v praxi. Diskutuje okolnosti budování a uplatňování autority ve vzdělávání a výchově.

Vysvětlí důležitost přehlednosti a předvídatelnosti školního prostředí a aktivit pro žáky různého věku; uvede postupy, kterými lze přehlednost a předvídatelnost dosáhnout. Uvede argumenty, proč jsou důležitá pravidla ve školní třídě a výuce; prováže je se zákonnými normami; vysvětlí souvislosti mezi pravidly a bezpečím.  Charakterizuje pedagogické postupy, včetně kázeňských intervencí, které vedou k nastolení bezpečného klimatu. Charakterizuje základní postupy utváření pravidel se zapojením žáků; identifikuje rizika a uvede, jak jim předcházet. Popíše a odůvodní důležitost různých druhů úpravy fyzického prostředí třídy a školy s ohledem na jejich funkci a estetiku.  

Vyplní dotazník interakčního stylu učitele (QTI). Charakterizuje východiska dotazníku QTi a jeho zaměření na dimenze vlivu a proximity. Uvede příklady dominantnosti/submisivnosti, odporu/kooperace ve vzdělávání. Porovná své výsledky v dotazníku QTI s výsledky souvisejících výzkumů. Diskutuje své výsledky v dotazníku QTI. Vysvětlí použití dotazníku QTI a jeho vyhodnocení. Specifikuje možnosti jeho uplatnění ve škole.

Popíše komunikační postupy a interakční styly komunikace. Vysvětlí vliv vlastních hodnot, postojů a stereotypů na vyučování a na vztahy s žáky a jejich rodiči; vyjmenuje rizika při utváření dojmů o druhých osobách; vyjmenuje rizika sebenaplňujícího proroctví; objasní rizika nálepkování pro učení žáků; uvede (auto)diagnostické postupy v této oblasti. Zdůvodní význam zapojování všech žáků/žákyň do výukové komunikace. 

Diskutuje možná dilemata autority učitele. Uvede příklady dopadů zneužití autority učitelem.

Vytvoří ve spolupráci myšlenkovou mapu s pojmem autorita učitele v jádru. Prezentuje a diskutuje myšlenkovou mapu týkající se budování a uplatňování autority učitele.

Vysvětlí, co je to ohnisková skupina. Uvede účel jejího využití ve vzdělávání. Diskutuje výsledky všech aktivit v rámci předmětu Autorita ve výchově v rámci ohniskové skupiny. Charakterizuje úlohu autority v edukaci. Uvede příklady budování a uplatňování autority v edukaci. Vysvětlí přínosy a rizika autority v edukaci.

Poslední úprava: Šaroch Jaroslav, PhDr., Ph.D. (07.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK