|
|
|
||
Kurz seznamuje se základními pravidly odpovědného provádění výzkumu obecně a výzkumu se (zranitelnými) lidskými účastníky zvláště. Bude probíhat v moderovaném on-line prostředí, ale také s kontaktní výukou včetně skupinových aktivit simulujících interpersonální konflikty apod. Probírané pojmy a postupy budou průběžně aplikovány na aktuálně zpracovávané diplomové práce studentů – účastníků kurzu. Získané kompetence zvýší schopnost studentů využívat kriticky a s porozuměním výzkumná zjištění v pedagogické praxi, pracovat v týmu, uplatňovat ve vlastní práci reflexivní postupy a řešit etické problémy. Nabyté dovednosti ocení také ti, kdo uvažují o pokračování v doktorském studium nebo se chtějí profesionálně věnovat výzkumné a vývojové činnosti. Kurz je hybridní: studijní opory jsou vytvářeny v angličtině ve spolupráci s univerzitami v Lublani a Utrechtu, výuka na PedF UK bude probíhat v češtině a bude otevřena i studentům jiných fakult Univerzity Karlovy.
Poslední úprava: Dvořák Dominik, RNDr., Ph.D. (07.09.2020)
|
|
||
Cílem kurzu je seznámit studenty se základními myšlenkami spojenými s vědeckou integritou a odpovědným prováděním výzkumu, a především u nich rozvíjet i prostřednictvím řady aktivit odpovídající praktické dovednosti a postoje pro vědeckéu práci. Poslední úprava: Dvořák Dominik, RNDr., Ph.D. (07.09.2020)
|
|
||
Setkávání v prostředí nizozemské firmy Elevate, která se specializuje na tuto formu výuky. Výuka bude asynchronní, nové lekce se budou otevírat většinou po týdnu. V době rozvrhované výuky budou vyučující k dispozici pro synchronní komunikaci. Lekce jsou k dispozici zde: https://elearning.elevatehealth.eu/course/view.php?id=1326 Konzultace dne 27. října od 17 hodin: https://cuni-cz.zoom.us/j/94130311798?pwd=Q29sdnVkNktCcnVxVFVrUEZFMkVHUT09 Poslední úprava: Dvořák Dominik, RNDr., Ph.D. (27.10.2020)
|
|
||
Studenti budou průběžně plnit úkoly zadané v on-line prostředí, odevzdávat požadované dílčí výstupy (např. modelový informovaný souhlas) a zúčastní se face-to-face skupinových aktivit. Poslední úprava: Dvořák Dominik, RNDr., Ph.D. (07.09.2020)
|
|
||
Základní studijní literatura Etický kodex Univerzity Karlovy Etický rámec výzkumu (usnesení vlády České republiky ze dne 17. srpna 2005 č. 1005). Hughes, J., Hunter, D., Sheehan, M., Wilkinson, S., & Wrigley, A. (2010). European Textbook on Ethics in Research. Luxembourg: Publications Office of the European Union. Kozmanová, I., & Coufalová, I. (2019). Jak čelit akademickému zločinu? Plagiát a vědecká integrita [speciální číslo]. Dějiny a současnost, 8/2019. National Academy of Sciences, National Academy of Engineering, & Institute of Medicine. (2009). On being a scientist: a guide to responsible conduct in research (3rd ed.). Washington: National Academies Press. https://doi.org/10.17226/12192. Thompson, M. (2004) Přehled etiky. Praha: Portál. Rozšiřující literatura American Psychological Association. (2019). Publication manual of the American Psychological Association (7th ed.). Washington: autor. Evropská charta pro výzkumné pracovníky, 2005/251/ES, Úřední věstník Evropské unie Knecht, P., & Dvořák, D. (2013). Etika vědecké práce a publikování pro mírně pokročilé. Pedagogická orientace, 23(4), 554–578. Macfarlane, B. (2017) The ethics of multiple authorship: power, performativity and the gift economy, Studies in Higher Education, 42(7), 1194-1210, DOI: 10.1080/03075079.2015.1085009 The European Code of Conduct for Research Integrity (2011, revize 2017). Poslední úprava: Dvořák Dominik, RNDr., Ph.D. (07.09.2020)
|
|
||
1. Úvod do kurzu – seznámení účastníků navzájem a s on-line prostředím, cíle kurzu 2. Proč integrita a etika: Vybrané problémy současné vědy – milníky vývoje etiky výzkumu, krize reprodukovatelnosti a ztráta důvěryhodnosti současné vědy, plagiátorství aj. 3. Co je vědecká integrita a etika výzkumu (etika vědecké práce obecně a specifické senzitivní oblasti výzkumu), hlavní etické kodexy, vztah k profesní etice pomáhajících profesí 4. Rozhodování v etických otázkách, aplikace etických kodexů v praxi: hlavní etické teorie jako rámec rozhodování, redukce subjektivismu prostřednictvím etických komisí, proces etického (sebe)posouzení projektu výzkumu 5. Vědecká integrita při využití specifických výzkumných metod (kvantitativní a kvalitativní výzkum, big data aj.) 6. Ochrana účastníků, informovaný souhlas, zranitelné skupiny (děti jako účastníci výzkumu) 7. Etické aspekty vztahu studenta a vedoucího práce, vzájemná očekávání, možné konfliktní situace a jejich řešení 8. Etika týmové práce, možné zdroje konfliktů a jejich řešení (autorství a spoluautorství, ochrana duševního vlastnictví apod. 9. Psaní zprávy o výzkumu, publikační proces a jeho etická úskalí, konflikt zájmů 10. Potenciální etická rizika diplomových prací účastníků, dobrá, špatná a sporná praxe ve výzkumu, kde a jak hledat pomoc v etických otázkách Poslední úprava: Dvořák Dominik, RNDr., Ph.D. (07.09.2020)
|