|
|
|
||
Cílem předmětu je představit, vysvětlit a na konkrétních příkladech pedagogické praxe ukázat, co je zprostředkované učení. Studenti si v rámci kursu osvojí základní znalosti z oblasti pedagogické psychologie, které jsou předpokladem pro porozumění principů zprostředkovaného učení. Kurs opírá výklad zprostředkovaného učení o dvě teoretické linie: linii Vygotského sociokulturní teorie učení a o teorie vývoje poznávacích procesů Reuvena Feuersteina. Tématická skladba kursu: 1. Co je zprostředkované učení. 2. Vygotského pojetí významu sociálních interakcí a učení pro rozvoj poznávacích funkcí. 3. Vygotského teorie zóny nejbližšího vývoje. 4. Zprostředkované učení v díle Reuvena Feuersteina 5..Zprostředkované učení R. Feuersteina - charakteristiky 6. Uplatnění zprostředkovaného učení v pedagogické praxi a intervenci. 7. Zprostředkované učení jako výkladový princip v metodách systematické výuky myšlení . Poslední úprava: Lucká Barbora, PhDr., Ph.D. (29.10.2021)
|
|
||
Podmínky pro úspěšné ukončení kurzu jsou následující:
Poslední úprava: Lucká Barbora, PhDr., Ph.D. (29.10.2021)
|
|
||
Základní literatura: MÁLKOVÁ, G. Zprostředkované učení., Portál, Praha, 2009. VYGOtSKÝ, L.S. Myšlení a řeč. Portál , Praha, 2004.- kapitoly o zóně nejbližšího vývoje ( Vztah učení a vývoje)
Doporučená literatura: Málková, G. Umění zprostředkovaného učení. Togga Praha, 2008 . Krejčová, L. Žáci potřebují přemýšlet. Portál, Praha 2013 Feuerstein, R., Falik, L.H., Feuersein, L.S. Bohác, K. . Myslet nahlas- mluvit nahlas. Portál, Praha. 2017. Burden, R,., Nichols, L. Evaulating the process of introducing thinking skills programme into the scondary school curriculum.Research papers in Education, 15 (3) 2000, p. 293-306. ( http://www.thinkingschoolsinternational.com/site/wp-content/uploads/2012/02/Evaluating-the-process-of-introducing-a-thinking-skills-programme-into-the-secondary-school-curriculum-Burden-and-Nichols.pdf) Blagg, N. Can we teach intelligence? Lawrence Erlbaum Associates, New Jersey, 1991 Poslední úprava: Málková Gabriela, doc. PhDr., Ph.D. (09.12.2019)
|
|
||
Témata v kurzu: Co je zprostředkované učení: zprostředkované učení v pedagogické psychologii, interakce učitel- žák v perpektivě zprostředkovaného učení, zprostředkovaného učení a jeho význam pro psychosociální rozvoj dítěte, význam učení pro vývoj poznávacícíh funkcí Zprostředování jako vývojový princip (Vygotskiánské inspirace): Vygotského přínos k poznání významu sociálních interakcí pro rozvoj poznávacícíh funkcí dítěte, neovygotskiánské inspirace, zjména Feuerstein a jeho teorie strukturní kognitivní modifikovatelnosti Klíčové znaky zprostředkovaného učení : kritéria zprostředkovaného učení, projevy zprostředkovaného učení v interakci rodič- dítě a učitel-žák, zaměřenost a vzájemnost, přesah, význam. Doplňkové znaky zprostředkovaného učení:popis projevů dítěte v učebních situacícíh a jejich provázanost s přístupem učitele Užití principů zprostředkovaného učení v pedagogické praxi: konkrétní příklady aplikace principů zprostředkovaného učení ve výuce na 1. a 2. stupní základní školy Instrumentální obohacování jako příklad aplikace principů zprostředkovaného učení v pedagogické praxi
Poslední úprava: Lucká Barbora, PhDr., Ph.D. (29.10.2021)
|