Předmět se orientuje do oblasti didaktických specifik a možností využití specifického druhu didaktických prostředků, označovaných jako didaktická technika nebo technické výukové prostředky. Jeho posláním je vybavit studenty příslušnými vědomostmi a kompetencemi, které mohou spolu s poznatky didaktik svých aprobačních oborů aplikovat ve své pedagogické praxi. Cílem předmětu je seznámit studenty se soudobými technickými prostředky využívanými v edukaci, resp. jejich komplexy, zejména pak s prostředky interaktivními, s jejich základními technologickými charakteristikami, edukačním potenciálem, způsoby jejich funkční implementace a využití daných možností ve vzdělávání. Tematicky se předmět zaměřuje na základní terminologické konstrukty oblasti didaktických prostředků, problematiku tvorby a implementace didaktických materiálů, učebních pomůcek, resp. digitálních výukových objektů, didaktické aspekty a funkce technických výukových prostředků a na poznání parametrů a didaktických specifik vybraných soudobých technických výukových prostředků. Uvažována je zde především oblast promítací techniky a prezentačních systémů a oblast interaktivní techniky, resp. interaktivních tabulí. Zároveň si předmět klade za cíl ukázat studentům nutnost rozvoje informační a digitální gramotnosti u žáků základních a středních škol.
Poslední úprava: Vaňková Petra, PhDr., Ph.D. (14.09.2020)
Subject is focused into specific areas of the didactic means and possibilites of specific types of teaching resources, known as a instructional technology or technical educational means . Its mission is to equip students with appropriate knowledge and competencies that they with their didactic knowledge from approbation fields applied in their teaching practice. The aim of subject is to acquaint students with contemporary technical means used in the education, respectively complexes, especially with interactive devices, with their basic technological characteristics, educational potential, ways of functional implementation and use of its potential in education. Thematically is the course focuses on the basic constructs of the terminology of didactic means, issues of development and implementation of teaching materials, teaching aids, respectively digital learning objects, educational aspects and the role of technical didactic means and on specific parameters of chosen contemporary technical didactic means. Considered here is mainly the area of projection equipment and presentation systems and interactive techniques, respectively. interactive whiteboards.
Poslední úprava: Vaňková Petra, PhDr., Ph.D. (29.10.2019)
Deskriptory
Výuka předmětu bude probíhat hybridně. Pokud to bude jen trochu možné, bude výuka probíhat prezenčně vzhledem k nutnosti práce s konkrétním hardwarem a softwarem. Vzhledem k současné situaci bude min. první setkáníprobíhat online prostřednictvím MS Teams. Studentky a studenti před samotnou výukou dostanou prostřednictvím SIS přístup k LMS Moodle na https://moodle.it.pedf.cuni.cz/. V konkrétním kurzu je pak hned v prvním tématu umístěn odkaz na online setkání. Výuka bude probíhat v době stanovené v rozvrhu s obsahem a podmínkami zveřejněnými v SIS.
Poslední úprava: Vaňková Petra, PhDr., Ph.D. (29.09.2020)
Podmínky zakončení předmětu -
Ukončení předmětu je založeno na:
- na portfóliu průběžně plněných úkolů zadáváným v průběhu semestru prostřednictvím Moodle kurzu, - závěrečnou prací vytvořené a metodicky zpracovaného digitálního učebního objektu pro interaktivní zařízení/interaktivní tabuli nebo panel (rozpracovanou v rámci semináře na konci semestru) - závěrečnou prací zabývající se vybraným teoretickým tématem z oblasti mobilních dotykových zařízení (jediná práce zpracovávána mimo výuku, cca. 2 mns.).
V případě, že opětovně dojde k přechodu z prezenční výuky na distanční výuku v souvislosti s přijímanými opatřeními bude výuka realizovaná online v době standardně rozvrhované výuky prostřednictvími aplikace MS Teams. Současně bude posílena distanční výuka a s výukou související komunikace v prostředí Moodle. Studenti by se měli takto přizpůsobené výuce účastnit stejným aktivním způsobem jako v případě běžné výuky. Zároveň bude kurz minimalizován na softwarové možnosti práce s interaktivními technologiemi a nebude možné realizovat připravené aktivity přímo na interaktivních zařízeních.
Poslední úprava: Vaňková Petra, PhDr., Ph.D. (14.09.2020)
Completion of the course is based on:
- on the portfolio of continuously fulfilled tasks assigned during the semester through the Moodle course, - final work created and methodically processed digital learning object for interactive devices / interactive whiteboard or panel (developed within the seminar at the end of the semester) - final work dealing with a selected theoretical topic in the field of mobile touch devices (the only work processed outside the classroom, approx. 2 mns.).
In the event that there is again a transition from full-time teaching to distance learning in connection with the measures taken, the teaching will be carried out online at the time of standard scheduled teaching through the application MS Teams. At the same time, distance learning and teaching-related communication in the Moodle environment will be strengthened. Students should participate in such adapted teaching in the same active way as in the case of regular teaching.
Poslední úprava: Vaňková Petra, PhDr., Ph.D. (14.09.2020)
Literatura -
Studijní materiály jsou poskytovány prostřednictvím Moodle kurzu.
Příklady informačních zdrojů:
BETCHER, Chris a Mal LEE. The interactive whiteboard revolution: teaching with IWBs. Camberwell, Vic.: ACER Press, 2009, x, ISBN 0864318170.
HAUSNER, M. Výukové objekty a interaktivní vyučování. Liberec: Venkovský prostor, c2007, [72] s. ISBN 978-80-903897-0-0.
JENNY GAGE. How to use an interactive whiteboard really effectively in your secondary classroom. Reprint. London: David fulton publishers, 2006. ISBN 9781843122623.
webové stránky poskytovatelů interaktivních zařízení
úložiště digitálních učebních materiálů
...
Poslední úprava: Vaňková Petra, PhDr., Ph.D. (14.09.2020)
Study materials are provided through the Moodle course.
Examples of information sources:
BETCHER, Chris a Mal LEE. The interactive whiteboard revolution: teaching with IWBs. Camberwell, Vic.: ACER Press, 2009, x, ISBN 0864318170.
HAUSNER, M. Výukové objekty a interaktivní vyučování. Liberec: Venkovský prostor, c2007, [72] s. ISBN 978-80-903897-0-0.
JENNY GAGE. How to use an interactive whiteboard really effectively in your secondary classroom. Reprint. London: David fulton publishers, 2006. ISBN 9781843122623.
webové stránky poskytovatelů interaktivních zařízení
úložiště digitálních učebních materiálů
...
Poslední úprava: Vaňková Petra, PhDr., Ph.D. (29.10.2019)
Sylabus -
Tématicky je kurz orientován na:
Technické prostředky v edukaci, základní terminologické konstrukty oblasti (interakce, interaktivita)
Didaktické aspekty a funkce technických výukových prostředků
Didaktická specifika technických prostředků v edukaci