PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Souvislá praxe na SŠ s reflexí - OPNY4P033A
Anglický název: Pedagogical Practice at Secondary Schools
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 24 [hodiny]
Počet míst: neurčen / 25 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Jana Kočí, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Karolína Záhořová
Prerekvizity : OPNY4P022A, OPNY4P023A
Anotace
Předmět zahrnuje řízenou souvislou pedagogickou praxi studentů na středních školách pod supervizí oborového didaktika. Praxe probíhá na fakultních školách pod vedením zkušených pedagogů, kteří se zabývají výchovou k podpoře zdraví a průběžně se dále v této oblasti vzdělávají. Před nástupem na praxi absolvují studenti instruktážní seminář, během vlastní praxe absolvuje každý student určený počet hospitací a vlastních výstupů Samostatné výstupy studentů jsou didakticky analyzovány. Důraz je kladen na reflexi vlastního pedagogického působení v závěrečném semináři. Cíl předmětu: Studenti aplikují osvojené náměty z výuky oborové didaktiky do praxe. Vymezí specifika práce s žáky střední školy a s plánováním výuky a vyučováním na střední škole. Zhodnotí materiály a pomůcky, které se fakultním učitelům při výuce osvědčil, v kontextu vlastní praxe. Studenti reflektují praxi a analyzují připravený plán vyučovací hodiny. Přehled výukových témat: 1. Seznámení s přidělenou fakultní školou a požadavky na praxi. 2. Práva a povinnosti studenta na praxi. 3. Tvorba oborového portfolia z praxe. 4. Didaktická analýza učiva střední školy. 5. Analýza dostupných učebnic pro střední školy. 6. Reflexe praxe. 7. Specifika výuky podle typu střední školy (gymnázium, SZŠ, SOŠ). 8. Práce s portfoliem. 9. Sociálně patologické jevů u středoškolské mládeže. 10. Školní programy podpory zdraví a prevence sociálně patologických jevů. 11. Specifické problémy výchovy ke zdraví na střední škole, srovnání se situací na nižších stupních škol.
Poslední úprava: Kovaříková Miroslava, PhDr., Ph.D. (12.09.2023)
Deskriptory

Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 106 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu semináře 10 minut, na hodinu praxe 40 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 10 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 9 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 19 hodin. Tvorba seminární práce 11 hodin. Příprava na zápočet 3 hodiny.

Poslední úprava: Kovaříková Miroslava, PhDr., Ph.D. (12.09.2023)
Literatura

FIALOVÁ L., FLEMR L., a kol. (2014). Vzdělávací oblast Člověk a zdraví v současné škole. Praha: Karolinum.

MŠMT (2013). Upravený Rámcový vzdělávací program pro gymnaziální vzdělávání, platný od 1.9.2017. Praha: MŠMT.

MŠMT (2013). Rámcový vzdělávací program pro střední odborné vzdělávání, platný od 1.9.2017. Praha : MŠMT.

MARÁDOVÁ, E. (2006). Školní vzdělávací program. Výchova ke zdraví. Praha: Fortuna.

KOVAŘÍKOVÁ,M.;MARÁDOVÁ,E.(2020) Didaktika výchovy ke zdraví. Pedf UK.

OBST, O.& KALHOUST, Z. (2002). Školní didaktika. Praha: Portál.

PETTY, G. (2013). Moderní vyučování. Portál.

SLAVÍK, J. (1999). Hodnocení v současné škole. Praha: Portál.

Poslední úprava: Kovaříková Miroslava, PhDr., Ph.D. (12.09.2023)
Požadavky ke zkoušce

Praxe na škole

Odevzdání deníku

Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (16.10.2024)
Výsledky učení

Reflektuje úroveň vlastních kompetencí ve vyučovaném oboru.

Vytváří bezpečné prostředí pro učení, komunikuje vstřícně a partnersky.

Nastavuje cíle výuky na základě reflexe předchozí výuky.

Hodnotí na základě kritérií.

Při plánování výuky klade důraz na péči o vlastní psychické zdraví.

Přenáší aktivitu na žáky v situacích , kdy je to možné a vhodné.

 

Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (11.10.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK