PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Didaktika - výchova ke zdraví v RVP a tvorba ŠVP - OPNY4P032A
Anglický název: Didactics - Education towards Health in the FEP and Production of School Educational Programmes
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / 25 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D.
Vyučující: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D.
PhDr. Karolína Záhořová
Prerekvizity : OPNY4P022A, OPNY4P023A
Je prerekvizitou pro: OPNY4Y042A, OPNY4P041A
Anotace
Předmětu je zaměřen na problematiku tvorby školního vzdělávacího programu. Předmět ukazuje význam propojení formálního a neformálního kurikula pro vzdělávání žáků a klimatu školy.
Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (12.10.2024)
Cíl předmětu

Studenti posuzují a na vybraných tématech výchovy ke zdraví navrhují implementaci témat výchovy ke zdraví a bezpečí do školního vzdělávacího programu. Studenti analyzují potřeby vybrané školy a plánují postup implantace a kritéria hodnocení navrženého postupu. Hodnotí způsoby implementace problematiky v kurikulu vybraných států.

Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (12.10.2024)
Deskriptory

Předmět má 3 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 80 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu semináře 25 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 6 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 6 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 14 hodin. Příprava na zkoušku a zkouška 20 hodin.

Poslední úprava: Kovaříková Miroslava, PhDr., Ph.D. (12.09.2023)
Literatura

DVOŘÁK, D., HOLEC, J. & DVOŘÁKOVÁ, M. (2018). Kurikulum školního vzdělávání. Zahraniční reformy v 21. století. Univerzita Karlova. Praha.

FIALOVÁ L., FLEMR L., MARÁDOVÁ E. & MUŽÍK V. (2014). Vzdělávací oblast Člověk a zdraví v současné škole. Praha: Karolinum.

JANÍK,T.  (2009). Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání. Brno: Paido.

KOVAŘÍKOVÁ,M.; MARÁDOVÁ,E. (2020) Didaktika výchovy ke zdraví a bezpečí. Pedf UK.

MARADOVÁ, E. (2006). Výchova ke zdraví. Školní vzdělávací program. Praha: Fortuna.

MUŽÍKOVÁ, L. (2010). Podněty pro implementaci výchovy ke zdraví do školních vzdělávacích programů. Brno: Masarykova univerzita ve spolupráci s MSD.

NEJEDLÁ M. a kol. (2015). Škola podporující zdraví. Univerzita Karlova, 1. lékařská fakulta Klinika adiktologie.

TUPÝ, J. (2014). Tvorba kurikulárních dokumentů v České republice. Historickoanalytický pohled na přípravu kurikulárních dokumentů pro základní vzdělávání v letech 1989–2013. Brno: Masarykova univerzita.

VALIŠOVÁ, A.; KOVAŘÍKOVÁ,M.(2021) Obecná didkitka v příkladech a cvičeních. Grada.

 

Poslední úprava: Kovaříková Miroslava, PhDr., Ph.D. (12.09.2023)
Požadavky ke zkoušce
Vypracování zadaných úkolů.
Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (16.10.2024)
Sylabus

1. Metodika tvorby školního vzdělávacího programu.
2. Analýza potřeb školy
3. Plánování aktivit.
4. Hodnocení kvality a efektivity vzdělávání.
5. Propojení formálního a neformálního kurikula.
6. Analýza dostupných didaktických materiálů pro výuku se zaměřením na střední a základní školu.
7. Aktualizace vzdělávacích obsahů.
8. Prezentace analyzovaných didaktických zdrojů pro výuku a ukázky jejich využití.

Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (12.10.2024)
Výsledky učení

Student didakticky zprostředkuje obsah vyučovaného oboru k žákům střední školy.

Kriticky hodnotí oborové zdroje včetně digitálních pro výuku podle tematických oblastí.

Poznává a aplikuje příležitosti pro učení žáků.

Respektuje vědecká fakta od informací, která tento charakter nemají.

Využívá důvěryhodné zdroje, jedná zodpovědně při využívání AI, sociálních sítí.

Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (12.10.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK