|
|
|
||
Předmět pomáhá pochopit souvislosti mezi příčinami a důsledky zdravotních rizik s cílem vysledovat možnosti jejich ovlivnění, zabývá se prevencí, hodnocením míry možného rizika, diagnostikou, projevy a léčením nemocí vzniklých na základě nevyhovujících pracovních a životních podmínek. Seznamuje studenty na základě statistických dat s mírou výskytu jednotlivých zdravotních rizik v naší populaci.
Poslední úprava: Váchová Alena, Ing. Bc., Ph.D. (10.09.2021)
|
|
||
Cílem předmětu je prohloubení znalostí studenta v oblasti zdravotních rizik a jejich předcházení, a to jak v životě, tak v pracovním prostředí. Student se seznámí s vybranými biomedicínskými disciplínami ve vztahu k zaměření oboru výchova ke zdraví. Poslední úprava: Váchová Alena, Ing. Bc., Ph.D. (10.09.2021)
|
|
||
Předmět má 4 kredity dle ECTS. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 20 minut, doba očekávané přípravy na 1 hodinu semináře 20 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 14 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 11 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 20 hodin. Příprava na zkoušku a zkouška 35 hodin. Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (31.08.2021)
|
|
||
Zkouška z předmětu prevence zdravotních rizik má dvě části. Student bude hodnocen za zpracování průběžných úkolů (min. 60 b. z každého úkolu, odevzdání každého úkolu nejpozději v předem uvedeném termínu) a za závěrečný souhrnný test, který se bude skládat ze tří částí (Zdraví obyvatelstva, faktory ovlivňující zdraví, bezpečnost a ochrana zdraví ve školním prostředí, významné rizikové faktory v životním a pracovním prostředí, Prevence závislostí, Veřejné zdravotnictví a kapitoly z propedeutiky).Na splnění testu má student jeden řádný termín, 2 opravné termíny. Minimální skóre pro splnění každé části testu je 75 %. Pokud nebudou všechny zadané úkoly odevzdány v Moodle v uvedeném termínu, nebo student z každého průběžného úkolu nezíská min. 60 b., nebude připuštěn k souhrnnému testu, pokud by student souhrnný test musel psát. I v případě, že student absolvuje všechny průběžné testy s dostatečným bodovým hodnocením, ale nesplní v danén termínu průběžné úkoly v Moodle, či nezíská dostatečný počet bodů z každého úkolu, nesplní tak obě části zkoušky, a tudíž výsledná známka z předmětu bude 4 (nesplnil). Ze závažných důvodů si student může před daným termínem odevzdání úkolu do Moodle písemně (e-mailem) požádat o posunutí termínu odevzdání na jiný předem určený termín. Poslední úprava: Váchová Alena, Ing. Bc., Ph.D. (10.10.2023)
|
|
||
DYLEVSKÝ, I. (2009). Funkční anatomie. Praha: Grada. KOMÁREK, L. & PROVAZNÍK, K. (2011). Ochrana a podpora zdraví. Praha: Nadace CINDI ve spolupráci s 3. lékařskou fakultou UK Praha. MACH, J. (2015). Medicínské právo - co a jak: praktické rady pro lékaře a zdravotníky. Praha: Galén. MACHOVÁ, J. & KUBÁTOVÁ, D. (2015). Výchova ke zdraví. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada. MLČÁK, Z. (2011). Psychologie zdraví a nemoci. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě. PELCLOVÁ, D. (2014). Nemoci z povolání a intoxikace. Praha: Karolinum. ŠENK, Z. (2012). Bezpečnost a ochrana zdraví při práci: prakticky a přehledně podle normy OHSAS. Olomouc: ANAG. ŠUBRT, B. & TUČEK, M. (2015). Pracovnělékařské služby: povinnosti zaměstnavatelů a lékařů. Olomouc: ANAG. Poslední úprava: Váchová Alena, Ing. Bc., Ph.D. (10.09.2021)
|
|
||
Zkouška z předmětu prevence zdravotních rizik má dvě části. Student bude hodnocen za zpracování průběžných úkolů (min. 60 b. z každého úkolu, odevzdání každého úkolu nejpozději v předem uvedeném termínu) a za závěrečný souhrnný test, který se bude skládat ze tří částí (Zdraví obyvatelstva, faktory ovlivňující zdraví, bezpečnost a ochrana zdraví ve školním prostředí, významné rizikové faktory v životním a pracovním prostředí, Prevence závislostí, Veřejné zdravotnictví a kapitoly z propedeutiky).Na splnění testu má student jeden řádný termín, 2 opravné termíny. Minimální skóre pro splnění každé části testu je 75 %. Pokud nebudou všechny zadané úkoly odevzdány v Moodle v uvedeném termínu, nebo student z každého průběžného úkolu nezíská min. 60 b., nebude připuštěn k souhrnnému testu, pokud by student souhrnný test musel psát. I v případě, že student absolvuje všechny průběžné testy s dostatečným bodovým hodnocením, ale nesplní v danén termínu průběžné úkoly v Moodle, či nezíská dostatečný počet bodů z každého úkolu, nesplní tak obě části zkoušky, a tudíž výsledná známka z předmětu bude 4 (nesplnil). Ze závažných důvodů si student může před daným termínem odevzdání úkolu do Moodle písemně (e-mailem) požádat o posunutí termínu odevzdání na jiný předem určený termín. Poslední úprava: Váchová Alena, Ing. Bc., Ph.D. (10.10.2023)
|
|
||
1. Zdraví obyvatelstva, rizikové faktory ovlivňující zdraví, registry, programy pro podporu zdraví. 2. Fyzická a psychická pracovní zátěž (měření, hodnocení), zdravotní důsledky nadměrné pracovní zátěže. Úvod do péče o duševní zdraví, trendy v epidemiologii duševních poruch, prevence syndromu vyhoření. 3. Účinky fyzikálních, chemických a biologických faktorů na zdraví. Anamnéza, subjektivní a objektivní příznaky nemoci. Fyzikální vyšetření a funkční vyšetření jednotlivých systémů. 4. Prevence vybraných onemocnění (např. kardiovaskulární onemocnění, metabolická onemocnění, osteoporóza, nádorová onemocnění). 5. Úrazy a intoxikace u dětí a mladistvých. 6. Specifika somatických a neurobehaviorálních obtíží ve školním věku. 7. Význam prevence hypokineze cvičením, pohybovou aktivitou, sportem, zvláště v jeho rekreační formě. Složky optimálního pohybového režimu u dětí a dospívajících. 8. Možnosti využití metody ukotvujících vinět ve výchově ke zdraví. 9. Očekávané trendy v prevenci zdraví. 10. Bezpečnost a ochrana zdraví při práci – legislativní rámec. 11. Úvod do veřejného zdravotnictví, kvalita a rizika poskytování zdravotních služeb. Systémy a financování zdravotnictví. Kapitoly z propedeutiky. Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (03.09.2023)
|
|
||
Studující definuje zdraví a uvede příklady situací, které jsou rizikem pro zdraví člověka a naopak, které jsou pozitivní pro zdraví člověka. Studující objasní pojem zdravotní gramotnost a vysvětlí, co tento pojem obsahuje. Studující vyjmenuje dokumenty školy, které mají souvislost se zdravím či jeho poškozením. Studující rozdělí rizikové faktory poškozující zdraví člověka podle jejich podstaty. Uvede příklady rizik v jednotlivých kategoriích. Studující definuje fyzikální faktory, které mohou negativně ovlivnit zdraví (např. hluk, vibrace, prach, elektromagnetické záření, mikroklimatické podmínky), vysvětlí jejich vliv na zdraví člověka a uvede příklady, jak je možné se proti těmto rizikům bránit v prostředí školy i mimo ní. Studující uvede příklady chemického rizika působícího na zdraví člověka, vysvětlí podstatu jejich působení a uvede příklady, jak je možné se proti těmto rizikům bránit v prostředí školy i mimo ní. Studující uvede příklady biologických rizik působících na zdraví člověka, vysvětlí podstatu jejich působení a uvede příklady, jak je možné se proti těmto rizikům bránit v prostředí školy i mimo ní. Studující popíše principy fyzikálních a funkčních vyšetření jednotlivých systémů člověka a vysvětlí, jak tyto vyšetření přispívají k odhalení poškození zdraví. Studující vyjmenuje části lékařské anamnézy a jejich obsah. Studující vysvětlí úlohu rizikových a protektivních faktorů v podpoře prevence rizikového chování. Studující uvede příklady rizikového chování v dopravě a diskutuje možnosti prevence těchto rizik. Studující uvede příklady nejčastějších úrazů dětí ve školním prostředí a diskutuje možnosti prevence těchto rizik. Studující definuje pojem hypokineze, vysvětlí její rizika (duševní, fyzické) u dětí a mladistvých a diskutuje možnosti prevence těchto rizik. Studující diskutuje úlohu životního stylu ve vztahu k rizikům poškození zdraví. Uvede příklady civilizačních chorob, které mají spojitost s nesprávným životním stylem. Studující vyjmenuje příklady školních a komunitních projektů podpory zdraví, vysvětlí podstatu a cíle jednotlivých projektů. Studující pohovoří o moderních trendech podpory zdraví. Poslední úprava: Váchová Alena, Ing. Bc., Ph.D. (09.09.2024)
|