PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Ateliér I. - OPNV4V011A
Anglický název: Studio I
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 15 / 15 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D.
Vyučující: Mgr. MgA. Sylva Francová, Ph.D.
Korekvizity : OPNV4V012A
Je prerekvizitou pro: OPNV4V021A
Anotace -
Kurz se zaměřuje na ateliérovou výuku, která rozvíjí malířské a kresebné vnímání v uměleckém díle, transformuje tuto percepci do pedagogického procesu. V obsahové rovině se soustředí na „myšlení obrazem“, tedy porozumění čtení obrazu autorem i divákem Toto myšlení obrazem odkazuje k rovině, v níž se smysl obrazu a textu neodlišují. Po formální stránce se kurz soustředí se na barevnou a tvarovou nadsázku, vnější a vnitřní struktura obrazu, formu a technologii. Kurz zprostředkuje základní porozumění teorii barev, tvarové i kresebné kompozice. Interpretaci kresby a malby v současném a historickém kontextu výtvarného umění a kultury. Proměny malířského vyjádření a funkce barvy v malbě ve vybraných epochách a uměleckých obdobích. Zkoumání vztahu mezi pojmovým a vizuálním, uchopování reality skrz výtvarné vyjádření. Během kurzu studenti vytvoří vlastní projekt, do kterého integrují získané teoretické a didaktické poznatky. Témata autorských projektů vyplynou z úvodního setkání a následné diskuze. Výuka probíhá ve skupinách i individuálně. Ateliérová výuka bude zakončena prezentací společné výstavy nebo autorského portfolia studentů. Součástí celého procesu práce je průběžná reflexe a sebehodnocení výtvarného procesu, který zároveň pomáhá pochopit autorskou tvorbu z pozice výtvarného pedagoga. Pochopení a zařazení vlastní tvorby do kontextu současného umění, prostřednictvím návštěvy výstavy v galerijní instituci. Cílem kurzu je propojení praktických a teoretických znalostí plošného vyjadřování vytvořením vlastního výtvarného projektu a následná schopnost transformace těchto dovedností do didaktických kompetencí učitele. Transformace komplexních poznatků do přípravy vyučovacích hodin.
Poslední úprava: Gajdošíková Pavla, MgA., Ph.D. (11.09.2023)
Cíl předmětu

Studující se orientuje v plošné tvorbě.

Studující dovede používat základní výtvarné techniky plošné tvorby.

Studující vytvoří a reflektuje sérii výtvarných prací.

Poslední úprava: Francová Sylva, Mgr. MgA., Ph.D. (19.09.2024)
Deskriptory
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 10 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 30 minut
Samostudium literatury (za semestr) 10 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 10 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 25 hodin
   
Plnění předmětu  
Seminární práce 10 hodin
Příprava na zápočet 20 hodin
Poslední úprava: Gajdošíková Pavla, MgA., Ph.D. (11.09.2023)
Podmínky zakončení předmětu

zápočet

aktivní účast, seminární práce; výstupem je výstava prací či prezentace autorského portfolia s vlastní reflexí.

Poslední úprava: Francová Sylva, Mgr. MgA., Ph.D. (06.09.2024)
Literatura

FULKOVÁ M. Diskurz umění a vzdělávání, H+H, 2008 
MIRZOEFF N. Jak vidět svět, Artmap, 2019 
MORGANOVÁ, P. ed. Začátek století/BeginningoftheCentury. Praha. Arbor vitae, 2012 
ŠEVČÍK, J. ŠEVČÍKOVÁ, J. Texty. Praha: Tranzit.cz, 2010 
TŘEŠTÍK, M.Umění vnímat umění. Praha: Gasset, 2011 
SWABSKY B.Vitamin P, Phaidon, 2005

BLÁHA, J., SLAVÍK, J. Průvodce výtvarným uměním V. Praha: SPL, Práce 1997  
GOMBRICH, E. H. Příběh umění. Praha: Odeon, 1991 
CHALUPECKÝ, J. Nové umění v Čechách. Praha: H&H, 1994 
PETŘÍČEK, M. Myšlení obrazem, Herman a synové, Praha 2009 
LUCIE-SMITH, E.: ARTTODAY, Slovart, Praha 1996

Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/).  
 
Studijní opory jsou umístěny na https://kvv.pedf.cuni.cz/KVV2-1.html, v sekci STUDIUM

Poslední úprava: Gajdošíková Pavla, MgA., Ph.D. (11.09.2023)
Sylabus

1. Společná návštěva výstavy - Město a řeka (CAMP)

2. Představení kurzu /debata /inrtepretace díla z výstavy

3.-5.  Inrtepretace díla z výstavy

6-9.Prostor kolem nás (intermediální využití tématu)

10. Individuální konzultace

11. Didaktické využití tématu

12. Poslední společné setkání- prezentace

Poslední úprava: Gajdošíková Pavla, MgA., Ph.D. (04.10.2023)
Výsledky učení

Studující charakterizuje a používá  základní plošné výtvarné techniky.

Studující vytvoří portfolio výtvarných prací, v kterém charakterizuje a reflektuje svoji tvorbu.

Studující používá svou výtvarnou tvorbu pro didaktické plánování vyučovacích hodin

Poslední úprava: Francová Sylva, Mgr. MgA., Ph.D. (19.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK