|
|
|
||
Kurz se zaměřuje na ateliérovou výuku, která rozvíjí malířské a kresebné vnímání v uměleckém díle, transformuje tuto percepci do pedagogického procesu. V obsahové rovině se soustředí na „myšlení obrazem“, tedy porozumění čtení obrazu autorem i divákem Toto myšlení obrazem odkazuje k rovině, v níž se smysl obrazu a textu neodlišují. Po formální stránce se kurz soustředí se na barevnou a tvarovou nadsázku, vnější a vnitřní struktura obrazu, formu a technologii. Kurz zprostředkuje základní porozumění teorii barev, tvarové i kresebné kompozice. Interpretaci kresby a malby v současném a historickém kontextu výtvarného umění a kultury. Proměny malířského vyjádření a funkce barvy v malbě ve vybraných epochách a uměleckých obdobích. Zkoumání vztahu mezi pojmovým a vizuálním, uchopování reality skrz výtvarné vyjádření.
Během kurzu studenti vytvoří vlastní projekt, do kterého integrují získané teoretické a didaktické poznatky. Témata autorských projektů vyplynou z úvodního setkání a následné diskuze. Výuka probíhá ve skupinách i individuálně. Ateliérová výuka bude zakončena prezentací společné výstavy nebo autorského portfolia studentů. Součástí celého procesu práce je průběžná reflexe a sebehodnocení výtvarného procesu, který zároveň pomáhá pochopit autorskou tvorbu z pozice výtvarného pedagoga. Pochopení a zařazení vlastní tvorby do kontextu současného umění, prostřednictvím návštěvy výstavy v galerijní instituci.
Cílem kurzu je propojení praktických a teoretických znalostí plošného vyjadřování vytvořením vlastního výtvarného projektu a následná schopnost transformace těchto dovedností do didaktických kompetencí učitele. Transformace komplexních poznatků do přípravy vyučovacích hodin.
Poslední úprava: Gajdošíková Pavla, MgA., Ph.D. (11.09.2023)
|
|
||
Studující se orientuje v plošné tvorbě. Studující dovede používat základní výtvarné techniky plošné tvorby. Studující vytvoří a reflektuje sérii výtvarných prací. Poslední úprava: Francová Sylva, Mgr. MgA., Ph.D. (19.09.2024)
|
|
||||||||||||||||||
Poslední úprava: Gajdošíková Pavla, MgA., Ph.D. (11.09.2023)
|
|
||
zápočet aktivní účast, seminární práce; výstupem je výstava prací či prezentace autorského portfolia s vlastní reflexí. Poslední úprava: Francová Sylva, Mgr. MgA., Ph.D. (06.09.2024)
|
|
||
FULKOVÁ M. Diskurz umění a vzdělávání, H+H, 2008 BLÁHA, J., SLAVÍK, J. Průvodce výtvarným uměním V. Praha: SPL, Práce 1997 Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/). Poslední úprava: Gajdošíková Pavla, MgA., Ph.D. (11.09.2023)
|
|
||
1. Společná návštěva výstavy - Město a řeka (CAMP) 2. Představení kurzu /debata /inrtepretace díla z výstavy 3.-5. Inrtepretace díla z výstavy 6-9.Prostor kolem nás (intermediální využití tématu) 10. Individuální konzultace 11. Didaktické využití tématu 12. Poslední společné setkání- prezentace Poslední úprava: Gajdošíková Pavla, MgA., Ph.D. (04.10.2023)
|
|
||
Studující charakterizuje a používá základní plošné výtvarné techniky. Studující vytvoří portfolio výtvarných prací, v kterém charakterizuje a reflektuje svoji tvorbu. Studující používá svou výtvarnou tvorbu pro didaktické plánování vyučovacích hodin Poslední úprava: Francová Sylva, Mgr. MgA., Ph.D. (19.09.2024)
|