|
|
||
Příprava repertoáru pro koncertní vystoupení -
Příprava a studium repertoáru se záměrem jeho veřejné prezentace je hlavní náplní práce učitele nástrojové hry, ale i učitele hudby v téměř každé myslitelné oblasti. Hudba je fenomén, vznikající individuálně v soukromí tvrdé přípravy a přitom vyžadující veřejnou společenskou akceptaci. Umění vhodné repertoárové přípravy pro koncertní vystoupení na všech úrovních technické a interpretační vyspělosti vyžaduje mnoho znalostí i zkušeností.
Student rozšiřuje své repertoárové zázemí se zřetelem ke svému profesionálnímu pedagogickému zaměření a zároveň si připravuje první podněty pro své budoucí absolventské vystoupení. Toto je zohledněno v sestavení individuálního studijního plánu. Řešení technické a interpretační problematiky zdůrazňuje metodický postup na různých úrovních.
Součástí předmětu je též studium komorního repertoáru, prohlubování znalostí a dovedností v pestrém spektru ansámblové hry včetně korepetic.
Interpretační seminář.-
Příprava prezentace nástrojového repertoáru pro veřejná vystoupení. Nové podněty pro práci budoucího učitele veřejně vystupujících dětí a mládeže. Přijetí kritiky a její zpracování. Posílení schopnosti bezkonfliktní komunikace. Prezentace vlastní tvůrčí práce, prosazení, obhajoba vlastních názorů, ale i respektování odlišných. Budování schopnosti pozitivní motivace sebe i ostatních, posilování spolupráce a podpory. Psychologická a etická problematika prosazování, podpora a management v této oblasti při prezentaci budoucích žáků.
Preparation of the repertoire for concert performances –
Preparation and study of the repertoire with the intention of public presentation, this is the main content not only of the teacher´s work in instrumental playing, but for teacher´s work in every conceivable area. Music is a phenomenon, that arises individually in the privacy of hard training, and alongside requires public social acceptance. Student expand their repertoire background with regard to their professional pedagogical focus, and at the same time prepare the program for their future graduate performance. It is taken into consideration in formation of their individual study plans. The solution of technical and interpretive issues emphasizes the methodological approach at various levels. This course contents the study of the chamber music repertoire in accordance with deepening knowledge and skills in a diverse range of ensemble playing, including correpetition.
Interpretation Class -
Preparation to the public presentation of the instrumental repertoire. New impulses for the work of the future teacher of children and youth and for the public performace of them. Acceptance of criticism and its processing. Strengthening the ability of non-conflict communication. Presentation of own creative work, promotion, defense of own opinions, but also respecting different ones. Building the ability to positively motivate oneself and others, strengthening cooperation and support, suppressing negative competitiveness. Psychological and ethical issues of self-presentation, support and management in the presentation of future students.
Poslední úprava: Gregor Vít, doc. PhDr. MgA., Ph.D. (01.02.2023)
|
|
||
Studující vytvoří ve spolupráci s vyučujícím individuální studijní plán. Studující zdokonaluje své technické a interpretační dovednosti. Studující realizuje projekt repertoáru se záměrem jeho veřejné prezentace. Poslední úprava: Palkovská Jana, doc. MgA. (19.09.2024)
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Poslední úprava: Palkovská Jana, doc. MgA. (09.09.2024)
|
|
||
Party a partitury evropské klasické nástrojové hudby 18., 19. a 20. století, soudobá hudba. Notový materiál. Audionahrávky a videonahrávky. Music sheets and scores of European classical instrumental music of the 18th, 19th and 20th centuries. Music material. Audio recordings and videos. SADIE, S., GROVE, G. The New Grove Dictionary of Music and Musicians. Macmillan Publishing Company Oxford 2001 RUBINSTEIN, A. Moje mladá léta. H & H : Praha, 2001. BRENDEL, A. Hudba, smysl a nesmysl. Praha : Volvox Globator, 2016. NEJGAUZ, G. G. Poetika klavíra. Bratislava : ŠHV, 1963. MARTIENSSEN, C. A. Tvorivé vyučovanie klavírnej hry. Bratislava: Opus, 1985. GREGOR, V. Klavír – černobílé tajemství interpretace. Praha: Karolinum, 2012. KOGAN, G. M. Práca pianistu. VŠMU Bratislava, 1988. ROTH, H. Violin Virtuosos from Paganini to the 21st Century. Los Angeles : California Classics Book, 1997. BELL, J., REPIN V., HAHN, H. Violin Virtuosos (Strings Backstage). Richmond : String Letter Publishing, 2000. EHNES, J. Homage [CD/DVD]. (James Ehnes Plays the Fulton Collection of Violins and Violas). Onyx Classics, 2009. NEUHAUS, H. The Art of Piano Playing. Kahn & Averill London, 2016. RUBINSTEIN, A. My Young Years. Aneta, Ewa, Alina, John Rubinstein : New York, 2001. COOKE, J. F. Great Pianists on Piano Playing. Dover Publications, Inc., Mineola : New York, 1999. Poslední úprava: Palkovská Jana, doc. MgA. (15.10.2020)
|
|
||
Poslední úprava: Palkovská Jana, doc. MgA. (10.09.2021)
|
|
||
Příprava repertoáru provečejná vystoupení - zhodnocení uceleného pohledu na individuální technické a interpretační možnosti studenta podle dosažených výsledků. Korekce celoročního individuálního studijního plánu. Nastudování dalších skladeb pro vytvoření repertoárové základny důležité v budoucím pedagogickém a uměleckém profesionálním uplatnění. Sestavení semestrálního individuálního studijního plánu a jeho naplňování. Řešení technické a interpretační problematiky se zdůrazněním metodického postupu na různých úrovních. Příprava prezentace cca 30 minutového připraveného programu. Interpretační seminář - komunikace probíhá v otevřené atmosféře, všichni účastníci jsou si vědomi faktu exaktní neměřitelnosti uměleckých disciplín. Trvalou snahou vyučujícího je přibližování a poznávání podstatných složek (markantů) notového zápisu a možností kreativní práce s nimi na všech stupních vývoje. V návaznosti na to přichází diskuse o názorech na hudební obsah reprodukovaných skladeb a vhodné volbě technických prostředků k jeho realizaci. Vedle toho je třeba mít stále na paměti didaktickou složku celého procesu, ujasňování principů formování osobnosti mladého interpreta i pedagoga, rozlišení profesionální stránky výkonu od osobnostního vkladu (nadto i jejich vzájemnou interakci). Důležitým prvkem je také seznamování se s různými typy interpretů s důrazem na individuální přístup k jednotlivým žákům v pedagogické praxi.
Poslední úprava: Palkovská Jana, doc. MgA. (10.09.2021)
|
|
||
Studující vytváří spolu s pedagogem individuální studiní plán. Studující pracuje na zvyšování úrovně své technické vybavenosti. Studující prohlubuje svůj interpretační a umělecký profil. Studující si osvojuje principy, které posléze uplatní ve své pedagogické práci. Studující začíná pracovat na projektu svého magisterského koncertu. Studující ovládá repertoár v rozsahu půlrecitálu. Studující dovede zdůvodnit své interpretační pojetí. Studující zná zákonitosti interpretace děl jednotlivých slohových období. Studující obhájí svou volbu repertoáru v souladu se svým osobnostním zaměřením. Student ověřuje připravenost svého repertoáru veřejným vystoupením. Studující si osvojuje zákonitosti a možnosti veřejného vystupování. Studující konzultuje problematiku, která vyplývá ze studia klavírních partů komorní hudby. Poslední úprava: Palkovská Jana, doc. MgA. (19.09.2024)
|