|
|
||
Předmět je zacílen na získání základního přehledu o studovaném oboru. Bude vymezen oborový rámec v českém i zahraničním kontextu, vědecká východiska i prameny ke studiu a konceptualizaci andragogiky a managementu vzdělávání. Dále studentům zprostředkuje jak klíčová východiska filosofického a etického myšlení výchovy, tak jejich praktické konotace v každodenní praxi pedagoga či manažera ve vzdělávání. Předmět je koncipován tak, aby poskytl studentům také příležitost reflektovat jejich očekávání spojená s budoucím profesním růstem ve studovaném oboru.
Poslední úprava: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (01.09.2024)
|
|
||
Studium se opírá o prezenční výuku dle sylabu a předpokládá i samostudium v dostatečném rozsahu a plnění zadaných distančních aktivit. Poslední úprava: Mück David, Mgr. (09.09.2024)
|
|
||
Zápočet: Seminární práce a její oponentura. (Není-li domluveno jinak, seminární práce má podoubu portfolia, jehož položky komunikuje vyučující na začátku semestru.) Poslední úprava: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (01.09.2024)
|
|
||
Povinná literatura: BUSH, T. Theories of Educational Leadership and Management. London: SAGE Publications, 2011. ISBN 978-1-84860-191-8. SOKOL, J. Malá filosofie člověka. Praha: Vyšehrad, 2001. ISBN 80-7021-713-8. VETEŠKA, J. Přehled andragogiky. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1026-9. VETEŠKA, J., SVOBODOVÁ, Z. a M. TURECKIOVÁ. Školský management – konceptualizace a klíčové oblasti oboru. Praha: Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova, 2022. ISBN 978-80-7603-348-1. Doporučená literatura: BENYOVSZKY, L. Filosofická propedeutika. Praha: Sofis, 1999. ISBN 80-902439-8-3. BRIGGS, A. R. J. and M. COLEMAN (eds.). Research Methods in Educational Leadership and Management. London: SAGE Publications, 2007. ISBN 978-1-4129-2354-5. HENRIKSEN, J. O., VETLESSEN, A. J. Blízké a vzdálené. Boskovice: Sdružení Podané ruce, 2000. ISBN 80-85834-85-5. KRÁMSKÝ, D. O povaze humanitních věd. Liberec: Bor, 2008. ISBN 978-80-86807-75-1. PRŮCHA, J. Vzdělávací systémy v zahraničí. Praha: Wolters Kluwer, 2017. ISBN 978-80-7552-845-2. PRŮCHA, J. a VETEŠKA, J. Andragogický slovník. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4748-4. VETEŠKA, J., TURECKIOVÁ, M., TROJAN, V. (Eds.) Aktální přístupy managenetu vzdělávání. Praha: Centrum školského managementu Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy, 2017. ISBN 978-80-7290-958-2. Poslední úprava: Mück David, Mgr. (09.09.2024)
|
|
||
Hlavní témata předmětu: 1. Úvod do studia a klíčové informace k oboru 2. Andragogika a její místo mezi ostatními vědeckými obory 3. Management vzdělávání a jeho místo mezi ostatními vědeckými obory 4. Vnitřní členění managementu vzdělávání 5. Co je věda? Co je filosofie? Co je etika? Člověk jako odpovědná bytost 6. Andragogika a management vzdělávání v zahraničních zdrojích a výzkumech 7. Cíle vzdělávání a dilemata různých pojetí 8. Vzdělávací systém České republiky 9. Vzdělávání a učení v jednotlivých fázích života člověka 10. Specifika jednotlivých segmentů vzdělávání 11. Aktuální výzvy vzdělávání v České republice a v zemích OECD 12. Co je výchova a vzdělávání ve filosofické reflexi? 13. Klíčová paradigmata koncepce vzdělávání 14. Výchova, vzdělávání a kritické myšlení 15. Výchova, vzdělávání jako předmět profesní učitelské etiky Poslední úprava: Mück David, Mgr. (09.09.2024)
|
|
||
Studující - charakterizuje specifika studia andragogiky a management vzdělávání - formuluje svoji motivaci ke studiu, reflektuje svá očekávání spojená se studiem a své profesní vyhlídky - vyjmenovává konkrétní oblasti studovaného oboru, kterým se hodlá soustředěněji věnovat, a předběžně identifikuje možná témata diplomové práce - vyhledává relevnatní odborné prameny; nejméně jeden odbroný pramen si prostuduje a reflektuje jeho studijní potenciál - vytváří oborný text, v němž se věnuje vybranému problému z oblasti studovaného oboru - predikuje případné obtíže, s nimiž se ve studiu může setkat, a navrhuje způsoby, jak těmto obtížím předcházet a čelit Poslední úprava: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (09.09.2024)
|