PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Úvod do studia - OPNU1U101A
Anglický název: Introduction to Study
Zajišťuje: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Z [HT]
Počet míst: 35 / neurčen (35)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PhDr. Jaroslav Veteška, Ph.D., MBA, mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Vyučující: prof. PhDr. Jaroslav Veteška, Ph.D., MBA, mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D.
Je záměnnost pro: OKNU1U101A
Anotace -
Předmět je zacílen na získání základního přehledu o studovaném oboru. Bude vymezen oborový rámec v českém i zahraničním kontextu, vědecká východiska i prameny ke studiu a konceptualizaci andragogiky a managementu vzdělávání. Dále studentům zprostředkuje jak klíčová východiska filosofického a etického myšlení výchovy, tak jejich praktické konotace v každodenní praxi pedagoga či manažera ve vzdělávání. Předmět je koncipován tak, aby poskytl studentům také příležitost reflektovat jejich očekávání spojená s budoucím profesním růstem ve studovaném oboru.
Poslední úprava: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (01.09.2024)
Deskriptory

Studium se opírá o prezenční výuku dle sylabu a předpokládá i samostudium v dostatečném rozsahu a plnění zadaných distančních aktivit.

Poslední úprava: Mück David, Mgr. (09.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Zápočet: Seminární práce a její oponentura. 

(Není-li domluveno jinak, seminární práce má podoubu portfolia, jehož položky komunikuje vyučující na začátku semestru.)

Poslední úprava: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (01.09.2024)
Literatura

Povinná literatura:

BUSH, T. Theories of Educational Leadership and Management. London: SAGE Publications, 2011. ISBN 978-1-84860-191-8.

SOKOL, J. Malá filosofie člověka. Praha: Vyšehrad, 2001. ISBN 80-7021-713-8.

VETEŠKA, J. Přehled andragogiky. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1026-9.

VETEŠKA, J., SVOBODOVÁ, Z. a M. TURECKIOVÁ. Školský management – konceptualizace a klíčové oblasti oboru. Praha: Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova, 2022. ISBN 978-80-7603-348-1.

Doporučená literatura:

BENYOVSZKY, L. Filosofická propedeutika. Praha: Sofis, 1999. ISBN 80-902439-8-3.

BRIGGS, A. R. J. and M. COLEMAN (eds.). Research Methods in Educational Leadership and Management.  London: SAGE Publications, 2007. ISBN 978-1-4129-2354-5.

HENRIKSEN, J. O., VETLESSEN, A. J. Blízké a vzdálené. Boskovice: Sdružení Podané ruce, 2000. ISBN 80-85834-85-5.

KRÁMSKÝ, D. O povaze humanitních věd. Liberec: Bor, 2008. ISBN 978-80-86807-75-1.

PRŮCHA, J. Vzdělávací systémy v zahraničí. Praha: Wolters Kluwer, 2017. ISBN 978-80-7552-845-2.

PRŮCHA, J. a VETEŠKA, J. Andragogický slovník. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4748-4.

VETEŠKA, J., TURECKIOVÁ, M., TROJAN, V. (Eds.) Aktální přístupy managenetu vzdělávání. Praha: Centrum školského managementu Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy, 2017. ISBN 978-80-7290-958-2.

Poslední úprava: Mück David, Mgr. (09.09.2024)
Sylabus

Hlavní témata předmětu:

1. Úvod do studia a klíčové informace k oboru

2. Andragogika a její místo mezi ostatními vědeckými obory

3. Management vzdělávání a jeho místo mezi ostatními vědeckými obory

4. Vnitřní členění managementu vzdělávání

5. Co je věda? Co je filosofie? Co je etika? Člověk jako odpovědná bytost

6. Andragogika a management vzdělávání v zahraničních zdrojích a výzkumech

7. Cíle vzdělávání a dilemata různých pojetí

8. Vzdělávací systém České republiky

9. Vzdělávání a učení v jednotlivých fázích života člověka

10. Specifika jednotlivých segmentů vzdělávání

11. Aktuální výzvy vzdělávání v České republice a v zemích OECD

12. Co je výchova a vzdělávání ve filosofické reflexi?

13. Klíčová paradigmata koncepce vzdělávání

14. Výchova, vzdělávání a kritické myšlení

15. Výchova, vzdělávání jako předmět profesní učitelské etiky

Poslední úprava: Mück David, Mgr. (09.09.2024)
Výsledky učení

Studující

- charakterizuje specifika studia andragogiky a management vzdělávání

- formuluje svoji motivaci ke studiu, reflektuje svá očekávání spojená se studiem a své profesní vyhlídky

- vyjmenovává konkrétní oblasti studovaného oboru, kterým se hodlá soustředěněji věnovat, a předběžně identifikuje možná témata diplomové práce

- vyhledává relevnatní odborné prameny; nejméně jeden odbroný pramen si prostuduje a reflektuje jeho studijní potenciál

- vytváří oborný text, v němž se věnuje vybranému problému z oblasti studovaného oboru

- predikuje případné obtíže, s nimiž se ve studiu může setkat, a navrhuje způsoby, jak těmto obtížím předcházet a čelit

Poslední úprava: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (09.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK