|
|
|
||
Předmět Estetika sborové interpretace zvyšuje erudici budoucích sbormistrů v oblasti interpretace. Vychází z teoretických základů, dotýká se aktuálního tématu tzv. historicky poučené interpretace a získané poznatky aplikuje na srovnávacích interpretačních analýzách vybraných sborových skladeb. Součástí předmětu je také návštěva vybraného sborového festivalu, hodnocení výkonů jednotlivých sborů a rozborový seminář. Hodiny probíhají především formou diskuse s cílem komparace interpretačních názorů na základě získaných teoretických znalostí a praktických zkušeností.
Poslední úprava: Valášek Marek, doc. Mgr. MgA., Ph.D. (05.01.2024)
|
|
||
Cíle předmětu: obsáhnutí veškerých aspektů estetiky interpretace sborové hudby přehled interpretačních disciplín (tempo, metrum, rytmus, intonace, text a kontext skladby atd.) přehled praktických instrumentů při práci se sborem (typologie sborů, správný vyýběr repertoáru, správné postavení, propojení hlasových skupin, typické nešvary sborových skupin) rozdíly v estetice různých historických etap sborové hudby Poslední úprava: Svoboda Čeněk, Mgr., Ph.D. (19.09.2024)
|
|
||||||||||||||||||||
Poslední úprava: Valášek Marek, doc. Mgr. MgA., Ph.D. (05.01.2024)
|
|
||
1) aktivní účast v hodinách 2) znalost odborné literatury a požadovaného penza repertoáru 3) reflexe/komparace sborových vystoupení podle zadání pedagoga Poslední úprava: Valášek Marek, doc. Mgr. MgA., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
DOLMETSCH, A. Interpretace hudby 17. a 18. století. Praha : SNKLHU, 1958. KITTNAROVÁ. O. Analýza interpretačního výkonu v hudbě. Praha : Pedagogická fakulta, 1999. KITTNAROVÁ, O. Rozeznělé partitury. Praha : ARSCI, 2002. MANTEL, G. Interpretation. Vom Text zum Klang. Mainz : SCHOTT MUSIC GmbH & Co KG, 2007. POLÁK, P. Hudobnoestetické náhlady v 18. storočí: Od baroka ku klasicismu. Bratislava : Veda, 1974. REJCHA, A. Hudba jako ryze citové umění. Praha : Togga, 2009. ZICH, J. Kapitoly a studie z hudební estetiky. Praha : Supraphon, 1987. Poslední úprava: Valášek Marek, doc. Mgr. MgA., Ph.D. (05.01.2024)
|
|
||
- Poslední úprava: Valášek Marek, doc. Mgr. MgA., Ph.D. (28.01.2020)
|
|
||
Student - definuje pojem estetika interpretace - je schopen porozumět obsahu textu v návaznosti na charakter sborové skladby, hledat historický či tématický kontext vokálního textu - realizuje interpretační řešní základních estetických pojmů - dynamika, metrum, tempo, rytmus - si osvojí schopnost přiřadit ke konkrétním skladbám různých epoch a zaměření odpovídající vokální těleso - zná výhody a úskalí různých prostorových řešení postavení sboru, včetně návaznosti na různé typy obsazení od pětihlasého madrigalu, přes dvojsbor s bassem continuem až po velký filharmonický sbor - rozumí sboru jako organismu, orientuje se v různých typologiích lidských hlasů, ve vnitřní dynamice sboru a odlišnostech a nemocech různých sborových skupin - osvojí si různé interpretační přístupy k rozlišným žánrům sborové hudby a historickým epochám hudby Poslední úprava: Svoboda Čeněk, Mgr., Ph.D. (19.09.2024)
|