PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2021/2022
   Přihlásit přes CAS
Oborová praxe SPPG III - OPNS3S121A
Anglický název: Special Educational Practice III
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021 do 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/6, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 29 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Vyučující: prof. PhDr. Jan Šiška, Ph.D.
PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D.
Prerekvizity : OPNS3S115A
Anotace
Odborná praxe ve studijním programu speciální pedagogika je upevnění pedagogických, psychologických, a především odborných speciálně pedagogických znalostí a didaktických dovedností studentů jejich ověřením praktickou aplikací. Povinné předměty odborné praxe jsou zařazeny do všech ročníků magisterského studijního programu tak, aby svým zaměřením umožňovaly systematické rozvíjení kompetencí studenta v oblasti speciální pedagogiky a didaktiky vyučování na základní škole speciální. Obsah jednotlivých předmětů odborné praxe je provázán s předměty profilujícího základu, čímž umožňuje v souladu s filozofií celého programu systémově aplikovat osvojené znalosti a dovednosti vzhledem ke specifikům v edukaci jednotlivých věkových skupin klientů (raného a předškolního věku, školního věku, dospělého věku a seniorů). Důraz je kladen na postupné zvyšování nároků na studenty při praktických činnostech a úzkou vazbu na profil absolventa. Aktivity studentů jsou průběžně reflektovány. Jako evaluační nástroj formativního hodnocení je využíváno Portfolio odborné praxe. Završením odborných praxí je předmět Souvislá praxe, zařazený do posledního semestru studia. • Časový harmonogram praxe by mohl vypadat následujícím způsobem 1. Seznámení se zařízením a jeho službami prostřednictvím webových stránek a dostupných materiálů, studium příslušné literatury. 2. První návštěva zařízení, seznámení s jeho chodem, prostudování jeho materiálů a vnitřních předpisů: stanovy, standardy péče apod. 3. Přímá práce v zařízení, zápis aktivit z jednotlivých návštěv. 4. Vyplnění deníku praxe, závěrečné hodnocení. Záznam praxe • Průběžné záznamy student zapisuje do Deníku praxí, který je součástí Vašeho Portfolia praxí. Požadované body v deníku praxí • Stručný popis zařízení, vymezení cílové skupiny, kapacita zařízení a nabídka služeb • Data, časový rozsah jednotlivých návštěv a popis aktivit, kterých jste se účastnili • U všech aktivit bude uveden !speciálně pedagogický cíl! = co daná aktivita rozvíjí • Závěrečné hodnocení zařízení, opět hodnoceno z pohledu speciálního pedagoga = co služba klientům přináší • Potvrzení o praxi, které na závěrečné setkání donesete podepsané, vyplněné a v originále, Vám zašleme na e-mail. Reflexe praxí • V závěru semestru bude prezenční setkání (datum a čas bude upřesněn), kde budete své zkušenosti prezentovat • Při hodnocení praxe bude důraz kladen především na hodnocení cíle speciálně pedagogické podpory (dále formy a metody práce s klienty, jejich účel, vlastní aktivita klientů, přístup ke klientům, způsob komunikace, materiální zajištění zařízení atd.)
Poslední úprava: Šumníková Pavlína, PhDr. Mgr., Ph.D. (05.09.2024)
Literatura

Povinná literatura

BARTOŇOVÁ, M., PIPEKOVÁ, J. Manuál pro pedagogickou praxi : teorie a praxe. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011. 141 s. ISBN 9788021054974.

BENDL, S., KUCHARSKÁ, A. (ed.) a kol. Kapitoly ze školní pedagogiky a školní psychologie - skripta pro studenty vykonávající pedagogickou praxi. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2008.

HUPKOVÁ, M., PETLÁK, E. Sebareflexia a kompetencie v práci učiteľa. Bratislava: Iris, c2004. 135 s. ISBN 8089018777.

Doporučená literatura

NEZVALOVÁ, D. Reflexe v pregraduální přípravě učitele. 1. Olomouc: Univerzita Palackého, 2000. 72 s. ISBN 8024402084.

KOŤA, J. Učitel, jeho sebereflexe a společnost. In Pedagogika, XLIV, 1994, č.4, s.307.

ELLIOTT, J. a M. PLACE. Dítě v nesnázích : prevence, příčiny, terapie. Vyd. 1. Praha: GradaPublishing, 2002. 206 stran. ISBN 8024701820.

Aktuální legislativa (zákony, vyhlášky)

Poslední úprava: Šumníková Pavlína, PhDr. Mgr., Ph.D. (05.09.2024)
Sylabus

Předmět Oborová praxe III je zaměřen na aplikaci obsahu profilujících předmětů zaměřených na specifickou problematiku speciálně pedagogické diagnostiky, intervence a edukace osob v dospělém věku a ve stáří. Student se aktivně podílí na speciálně pedagogických aktivitách realizovaných na daném pracovišti, je schopen interpretovat a obhájit zvolené postupy, metody, posloupnost, jenž v praxi aplikoval.Student si osvojí  analytický a komparační přístup k různým diagnostickým, poradenským a vzdělávacím činnostem v oblasti intervence poskytované osobám v dospělosti a ve stáří. Pracuje pod supervizí speciálního pedagoga.

Záznamy o vlastní speciálně pedagogické činnosti jsou průběžně reflektovány a tvoří portfolio odborné praxe.

Poslední úprava: Šumníková Pavlína, PhDr. Mgr., Ph.D. (05.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK