|
|
|
||
Cílem povinné odborné praxe je upevnění pedagogických, psychologických, a především odborných speciálně pedagogických znalostí a didaktických dovedností studentů jejich ověřením praktickou aplikací. Povinný předmět Oborová praxe II svým zaměřením umožňuje systematické rozvíjení kompetencí studenta v oblasti speciální pedagogiky, poradenství a didaktiky vyučování na základních školách zřízených podle parag. 16 odstavce 9 a ve společném vzdělávání. Obsah předmětu Oborová praxe II je provázán s předměty profilujícího základu, cílem je aplikovat osvojené znalosti a dovednosti vzhledem ke specifikům v edukaci žáků školního věku.
Aktivity studentů jsou průběžně reflektovány. Jako evaluační nástroj formativního hodnocení je využíváno Portfolio oborové praxe.
Poslední úprava: Bartoňová Miroslava, prof. PaedDr., Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (28.01.2024)
|
|
||
Předmět má 6 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 180 hodinám. Přímá výuka: · cvičení/praxe 60 hodin Příprava: · samostudium odborné literatury 60 hodin · zpracování reflektivních úkolů a příprava na praxi 30 hodin Příprava na zápočet: 30 hodin celkem Předmět bude zahájen cvičením v reálném čase výuky dle rozvrhu online prostřednictvím apliace MS Teams. Studentům budou poskytnuty informace o organizaci výuky. Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (12.02.2022)
|
|
||
Zpracování Deníku pedagogické praxe jako součást Portfólia praxí a jeho vložení do Moodlu. Pokyny k praxím jsou vloženy v Moodlu, student je s nimi seznamem na první výuce. Poslední úprava: Bartoňová Miroslava, prof. PaedDr., Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (28.01.2024)
|
|
||
Povinná literatura BARTOŇOVÁ, M., PIPEKOVÁ, J. Manuál pro pedagogickou praxi : teorie a praxe. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011. 141 s. ISBN 9788021054974. BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. et al. Specifika ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy. Brno: MU, 2013. ISBN 978-80-210-6646-5. BENDL, S., KUCHARSKÁ, A. (ed.) a kol. Kapitoly ze školní pedagogiky a školní psychologie - skripta pro studenty vykonávající pedagogickou praxi. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2008. HÁJKOVÁ,V., STRNADOVÁ, I. Inkluzívní vzdělávání. Teorie a praxe. Praha: GradaPublishing, a.s., 2010. ISBN 978-80-247-3070-7. HUPKOVÁ, M., PETLÁK, E. Sebareflexia a kompetencie v práci učiteľa. Bratislava: Iris, c2004. 135 s. ISBN 8089018777. SLEPIČKOVÁ, L., PANČOCHA, K. et al. Aktéři školní inkluze. SchoolInclusionActors. MVP MUNI/M/0012/2013. 1. vyd. Brno: MU, 2013. 159 s. ISBN 978-80-210-6688-5. Doporučená literatura NEZVALOVÁ, D. Reflexe v pregraduální přípravě učitele. 1. Olomouc: Univerzita Palackého, 2000. 72 s. ISBN 8024402084. KOŤA, J. Učitel, jeho sebereflexe a společnost. In Pedagogika, XLIV, 1994, č.4, s.307. ELLIOTT, J. a M. PLACE. Dítě v nesnázích : prevence, příčiny, terapie. Vyd. 1. Praha: GradaPublishing, 2002. 206 stran. ISBN 8024701820. Aktuální legislativa (zákony, vyhlášky) Poslední úprava: Bartoňová Miroslava, prof. PaedDr., Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (28.01.2024)
|
|
||
Cílem předmětu Oborová praxe II je aplikace získaných znalostí a dovedností ze speciální pedagogiky školního věku v prostředí konkrétních škol. Je realizována jako přímá speciálněpedagogická činnost pod vedením učitele (speciálního pedagoga) ve školách žízených podle paragrafu 16, odst. 9 a ve školách s inkluzivním přístupem a školských zařízeních (školní poradneské pracoviště, PPP) . Student si osvojuje asistentské práce pod vedením učitele ve školách pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a speciálního pedagoga ve školských zařízeních. Dostává příležitost pod odbornou supervizí aplikovat znalosti a dovednosti ze speciálně pedagogické diagnostiky a edukace v praxi. Student si vede záznamy o speciálněpedagogické činnosti, které zaznamenává formou portfolia. Poslední úprava: Bartoňová Miroslava, prof. PaedDr., Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (28.01.2024)
|