|
|
|
||
Cílem předmětu je představit studentům vzdělávání s využitím inkluzivní didaktiky. Studentům budou podrobně a názorně představeny postupy individualizace a diferenciace úkolů a kooperativní učební procesy dle principů konstruktivní vícedimenzionální didaktiky. Účastníci se na příkladech naučí rozlišovat funkční a nefunkční skupinové kooperace žáků ve třídě, učební strategie založené na tvorbě prekonceptů, využití kognitivních stylů žáků, meta-kognitivní strategie. Seznámí se s možnostmi uspořádání třídy a podnětného prostředí ve škole pro realizaci řízených činností v malých i větších žákovských skupinách. Naučí se identifikovat bariéry v prostředí školy, které brání individualizaci a diferenciaci učebních činností, a plánovat učební strategie, které vycházejí ze znalostí individuálních vývojových zvláštností žáků a v postupných krocích rozvíjejí žákův potenciál k učení.
Poslední úprava: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (03.02.2021)
|
|
||
Předmět má 2 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 60 hodinám. Přímá výuka: · cvičení 12 hodin Příprava: · samostudium odborné literatury 28 hodin Příprava zápočet: 20 hodin celkem Prezenční výuka, v případě distanční výuky práce v aplikaci MS Teams, studenti obdrží včas odkaz. Dále bude využíván systém podpory studia Moodle Poslední úprava: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (25.01.2024)
|
|
||
Splnění seminární práce - příprava vyučovací hodiny na zadané téma. Poslední úprava: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (28.01.2024)
|
|
||
Povinná literatura: BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Společné vzdělávání orientované na posílení kompetencí učitelů a žáků v inkluzivním prostředí školy.Brno: Masarykova univerzita, 2017. ISBN 978-80-210-8757-6, s.29-112. BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6678-6, s. 219-249. ČAPEK, R. Moderní didaktika. Lexikon výukových a hodnotících metod. Praha: GradaPublishing, a.s., 2015. ISBN 978-80-247-3450-7. HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I. Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada, 2010. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3070-7. SIEGLOVÁ, D. Konec školní nudy. Didaktické metody pro 21.století. Grada, 2023, 978-80-271-2254-7. Doporučená literatura: DEMIR-WALTHER, M. GemeinsaminklusivenSachunterrichtplanen: inklusionsdidaktischePlanung in Kooperationbewältigen. GrundschulunterrichtSachunterricht.München: OldenbourgSchulbuchverlag, 2016, 63(4), 30-33. ISSN 1865-4991. Poslední úprava: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (29.01.2023)
|
|
||
Obsah:
Dialogizace výuky, aktivizace žáků v procesu učení. Organizace času a úpravy prostředí pro výuku heterogenních tříd, využití diversity žáků. Kooperace a skupinové práce žáků se SVP. Inkluzivní postupy rozvoje sociálních kompetencí žáků v demokratické společnosti/ škole. Poslední úprava: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (29.01.2023)
|