Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (10.09.2021)
Cílem předmětu je poskytnout základní poznatkovou základnu pro přípravu budoucích učitelů ve vztahu k psychologické propedeutice učitelské profese. Výkladová témata budou podpořena prací studentů na seminářích, ve kterých se bude pracovat se zadanými úkoly v rámci samostudia. Bude se jednat o úkoly k doporučené literatuře, dále k videonahrávkám situací ze školního prostředí, které mohou více dokumentovat dané téma a které podpoří dovednostní rovinu v oblasti teorie - prevence – diagnostiky – intervence.
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (11.09.2023)
The aim of the subject is to provide a basic knowledge base for the preparation of future teachers in relation to the psychological propaedeutics of the teaching profession. Expository topics will be supported by students' work in seminars, in which they will work with assigned tasks as part of self-study. These will be tasks for the recommended literature, as well as for video recordings of situations from the school environment, which can document the given topic more and which will support the skill level in the field of theory - prevention - diagnostics - intervention.
Deskriptory
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (14.09.2021)
Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 120 hodinám.
Přímá výuka:
12 hodin přednášek
12 hodin seminářů
Příprava:
doplňující studium k přednášce (doplňující prezentace a nahrávky v Moodle) 12 hodin celkem za semestr
příprava na semináře - 24 hodin celkem za semestr (4 hodiny na každý úkol)
Studium odborné literatury: 24 hodin
Příprava na zkoušku: 36 hodin
V případě distanční výuky budeme pracovat v aplikaci Zoom, studenti obdrží včas odkaz. Dále bude využíván Moodle.
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (13.09.2021)
BENDL, S; KUCHARSKÁ, A. Kapitoly ze školní pedagogiky a školní psychologie. Praha: PedF UK 2008.
HADJ MOUSSOVÁ, Z.; DUPLINSKÝ, J. a kol. Diagnostika. Pedagogicko-psychologické poradenství II. Praha: PedF UK, 2002.
HRABAL, V., PAVLELKOVÁ, I. Jaký jsem učitel. Praha, Portál 2010
MAREŠ, J. Pedagogická psychologie: Praha, Portál 2013
HADJ MOUSSOVÁ, Z. a kol. Intervence. Pedagogicko-psychologické poradenství III. Praha: PedF UK, 2003.
VALENTOVÁ, L. a kol. Školní poradenství I. Praha: PedF UK 2013.
ŠTECH, S., ZAPLETALOVÁ, J. Úvod do školní psychologie. Praha: Portál, 2013. Část II - 5.1, 5.2, část III - 10-15.
Nová legislativa - viz přednáška k poradenskému systému (úprava paragrafu 16, nové vyhláškyK poradenským službám ve školství)
Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (13.09.2021)
Témata přednášek:
Sociální skupiny a školní vzdělávání. Rodina - význam rodinného zázemí pro školní úspěšnost, komunikace rodina-škola. Třída jako sociální skupina - vrstevnický kontext školního učení, sociální klima, diagnostika vztahů, práce se třídou. Učitelský sbor - význam sociální opory v učitelství.
Učení – druhy učení ve škole. Metakognice. Motivace žáků - druhy motivace, problémy v motivaci ke školnímu učení. Autoregulace v učení. Motivační trénink.
Postoje a interakce mezi vyučujícími a žáky. Pojetí žáků - preferenční postoje, atribuční styly, stereotypy. Autodiagnostika.
Podpůrný poradenský systém, odborné kompetence pracovníků školního poradenského pracoviště, spolupráce učitele s pracovníky ŠPP. Společné vzdělávání – principy, formy, podpůrná opatření
Školní úspěšnost/neúspěšnost u žáků staršího školního věku, intervence ve prospěch neúspěšných žáků
Vývojové problémy v dospívání, identita, problémy a možnosti jejich řešení. Problémové chování, rizikové chování, prevence nespecifická i specifická. Poruchy chování.
Na přednášky navazují semináře - dané téma přednášky je rozvíjeno prostřednictvím doplňujících materiálů, zpracovaných úkolů a reflexí na seminářích.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (13.09.2021)
Podmínkou ke složení zkoušky je odevzdání samostatných dílčích prací (individuálních nebo skupinových) - 3 úkoly za pedagogickou psychologii, 3 úkoly za školní psychologii - do sdíleného prostředí Moodle, s následnou reflexí na seminářích.
Studijní opory
Poslední úprava: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (26.09.2023)
Ve výukovém prostředí Moodle je také dostupný materiál obsahující rozpracované klíčové pojmy pedagogické a školní psychologie a také ukázky testových položek pro zkoušku.