PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Ruská literatura pro děti a mládež - OPNR4R031A
Anglický název: Russian Literature for Children and Young Adults
Zajišťuje: Katedra rusistiky a lingvodidaktiky (41-KRL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z+Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neomezen / neomezen (999)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: ruština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. Mgr. Natalia Ivanovna Getmanenko, CSc., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Vyučující: doc. Mgr. Natalia Ivanovna Getmanenko, CSc., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Anotace -
Cílem předmětu je poskytnout základní přehled o vývoji ruské literatury pro děti a mládež a o jejím místě v kontextu ruské literatury a umění. Studenti se seznámí se základními žánry dětské literatury, kanonickými díly i nejnovějšími trendy v ruské literatuře pro děti a mládež. Zvláštní pozornost je věnována didaktickým možnostem jednotlivých témat.
Poslední úprava: Vasilyeva Elena, Mgr., CSc. (12.09.2023)
Cíl předmětu

Studující

- zná hlavní směry ruské literatury pro děti a mládež, hlavní představitele a stěžejní literární díla,

- porovná původní literární dílo s jeho filmovým či divadelním zpracováním, chápe význam jiných druhů umění při zpracování literárního díla,

- porovná původní literární dílo s jeho překladem do jiného jazyka,

- reflektuje potenciál vybraných literárních děl pro výuku ruského jazyka, vybrané ukázky vhodně didaktizuje pro přísušnou žákovskou skupinu.

Poslední úprava: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (05.09.2024)
Deskriptory
Příprava na výuku  
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 15 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 30 minut
Samostudium literatury (za semestr) 40 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 6 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 20 hodin
   
Plnění předmětu  
Seminární práce 0 hodin
Příprava na zápočet 4 hodiny
Příprava na zkoušku a zkouška 15 hodin
Celková časová zátěž studenta                          118,0       
Poslední úprava: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (28.08.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Požadavky ke splnění zápočtu:

  1. Aktivní účast na seminářích (s přítomností nejméně na 75 % seminářů),
  2. průběžné plnění všech zadaných úkolů,
  3. přednesení referátu,
  4. zpracování a odevzdání didaktických materiálů  - témata i požadavky na zpracování (vč. podmínek hodnocení, kterých je třeba dosáhnout pro kladené hodnocení práce) budou upřesněny vyučující ústně na semináři.

Splnění zkoušky - viz požadavky ke zkoušce.

Seznam povinné četby (kurzívou doporučená četba):

Русские народные сказки («Репка», «Колобок», «Маша и Медведь», «Каша из топора», «Теремок» и др.)

Литературные сказки

Л. Н. Толстой, Рассказы для детей

К. Д. Ушинский, «Четыре желания»

А. С. Пушкин, (сказка по выбору)

А. Л. Барто, Стихи для маленьких

К. И. Чуковский, «Телефон», «Муха-Цокотуха», «Мойдодыр», «Тараканище»,«Краденное солнце»

С. В. Михалков, «Дядя Стёпа», «А что у вас?»

С. Я. Маршак, «Почта», «Вот такой рассеянный»

Н. И.Носов - Рассказы

Сент-Экзюпери «Маленький принц»

Н. В. Гоголь «Вечера на хуторе близ Диканьки»

Твен М. «Приключения Тома Сойера», «Приключения Гекльберри Финна»

А. П. Чехов «Размазня»

Б. С. Высоцкий  «Песня о друге»

Р. И. Фраерман «Дикая собака динго, или Повесть о первой любви»

А. С. Грин «Алые паруса»

Ж. Верн «Пятнадцатилетний капитан», «Дети капитана Гранта», «Таинственный остров»

В. Гюго «Отверженные», «Девяносто третий год»

Ч. Диккенс «Приключения Оливера Твиста»

Poslední úprava: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (28.08.2024)
Literatura

AFANASJEV, A.N. Slavjanskaja mifologija. Moskva: Eksmo, 2008.

ARZAMASCEVA, I. N., NIKOLAJEVA, S. A. Detskaja literatura: učebnik dlja studentov vysšich pedagogičeskich učebnych zavedenij. Moskva : Izdatelskij centr „Akademija“, 2009. ISBN 978-5-7695-6189-4.

MEŠČERJAKOVA, M. I. Russkaja detskaja, podrostkovaja i junošeskaja proza vtoroj poloviny XX veka : Problemy poetiki. Moskva : Megatroi, 1997. ISBN 5-89601-008-7.

MINERALOVA, I. G. Detskaja literatura. Moskva : Gumanit. izd.centr VLADOS, 2002. ISBN 5-691-00697-5.

PROPP, V. Ja. Morfologija volšebnoj skazki. 1928.

PUTILOVA, J. O. Detskoje čtenije dlja serdca i razuma: Očerki po istorii detskoj literatury. Sankt-Peterburg :RGPU im. Gercena, 2005. ISBN 5-8064-0957-0.

ŠKLOVSKIJ, V. B. Staroje i novoje: Kniga o detskoj literature. Moskva : Detskaja literatura, 1985.

GETMANENKO, N., ROZBOUDOVÁ, L., VASILYEVA, E. Kulturní historie Ruska. Praha : Pedagogická fakulta UK, 2021. [online] https://cuni.futurebooks.cz/detail-knihy/kulturnaya-istoriya-rossii-kulturni-historie-ruska 

ROZBOUDOVÁ, Lenka, Elena VASILYEVA a kol. Волшебный свет детской литературы: Детская литература в контексте мировой культуры и обучения РКИ. Praha: Univerzita Karlova Pedagogická fakulta, 2019. ISBN 978-80-7603-088-6.

РОЗБОУДОВА, Ленка, Елена Анатольевна ВАСИЛЬЕВА, Мария Равильевна НЕНАРОКОВА a коллектив. Волшебный свет детской литературы: Текст-образ-звук в детской литературе и обучении РКИ [online]. Praha: Univerzita Karlova Pedagogická fakulta, 2021 [cit. 2022-12-10]. ISBN 978-80-7603-299-6. Dostupné z: https://vydavatelstvi.pedf.cuni.cz/index.php/2022/02/08/eebook/

 

Poslední úprava: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (28.08.2024)
Požadavky ke zkoušce

Zkouška probíhá ustní formou.

Ověřuje znalosti ruské literatury pro děti a mládež, tematické okruhy viz sylabus předmětu.

Součástí zkoušky je i rozprava nad čtenářským deníkem studenta. Seznam povinné četby viz Podmínky ke splnění předmětu.

Poslední úprava: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (28.08.2024)
Sylabus

1) Детская поэзия. Фольклор (колыбельные, прибаутки и т.д.). 

2) Литературные поэтические произведения (А.С.Пушкин, П.Ершов, К.И.Чуковский, С.Я.Маршак, А.Барто и др.). 

3) Экранизация сказок на русском языке (в том числе и зарубужных авторов).

4) Анимация и сказки.

5) Перевод детской литературы с других языков на русский.

6) Дидактика и приключения (Н.Носов. В.Драгунский и др).

7) Драматургия для детей. Детский театр.

8) Музыка для детей как важный элемент сопровождения экранизации художественного произведния. Детский балет. Детская опера.

9) Иллюстрация детской книги как элемент эстетического воздействия на ребëнка.

Poslední úprava: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (28.08.2024)
Studijní opory
https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7733
Poslední úprava: Vasilyeva Elena, Mgr., CSc. (12.09.2023)
Výsledky učení

Studující

- vysvětlí pojem folklór, uvede jednotlivé folklórní žánry a charakterizuje je,

- charakterizuje tvorbu nejvýznamnějších představitelů ruské literatury pro děti a mládež a zhodnotí její potenciál pro výuku ruského jazyka,

- porovná literární dílo a jeho animaci či filmové nebo divadelní ztvárnění,

- porovná překlady vybraných děl světové literatury pro děti a mládež do ruštiny a češtiny s originálem, diskutuje o roli překladatele a kvalitě překladu,

- vysvětlí principy dramatizace literárního díla ve výuce,

- vysvětlí vliv výtvarného umění a hudby ve zpracování literárního díla pro děti a mládež na jeho přijetí a porozumění dítětem, což demonstruje na ukázkách dle vlastního výběru,

- didaktizuje vybraná díla literatury pro děti a mládež.

Poslední úprava: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (05.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK