|
|
|
||
Poslední úprava: Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D. (10.01.2022)
|
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Naděžda Pelcová, CSc. (16.08.2019)
V předmětu Oborová didaktika II se studenti učí plánovat vyučovací hodiny a hodnotit studijní výsledky s ohledem na charakteristiky a potřeby žáků a studentů. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (24.01.2022)
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky - 0 minut Doba očekávané přípravy na 1 cvičení - 45 minut Samostudium literatury (za semestr) - 10 hodin Práce se studijními materiály (za semestr) - 15 hodin Plnění průběžných úkolů (za semestr) - 20 hodin Plnění předmětu Příprava na zkoušku a zkouška - 30 hodin |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (24.01.2022)
Povinná literatura: ČAPEK, Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnotících metod. Praha: Grada, 2015 - 2015, 604 stran, 16 nečíslovaných stran obrazových příloh : ilustrace (převážně barevné), mapy, faksimile ; 24 cm. ISBN 978-80-247-3450-7. KVĚTOŇOVÁ, Lea, Zbyněk NĚMEC, Naděžda PELCOVÁ a Zbyněk ZICHA. Lze vychovávat k úctě a sebeúctě?. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2020, 253 stran : ilustrace ; 21 cm. ISBN 978-80-7603-185-2. KUTHAN, R., PELCOVÁ, N., ZICHA, Z. (ed) Kapitoly z didaktiky filosofie, etiky a společenských věd. Studia didactica I. Praha: Univerzita Karlova 2018. ISBN 978-80-7290-981-0. S214 – 228. PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.oporučená literatura: Doporučená literatura: ČAPEK, Robert. Odměny a tresty ve školní praxi: kázeňské strategie, zásady odměňování a trestání, hodnocení a klasifikace, podpora a motivace žáků. 2. přepracované vydání. Praha: Grada, 2014, 186 stran : černobílé ilustrace ; 21 cm. ISBN 978-80-247-4639-5. HAVLÍNOVÁ, Ivana. Didaktické náměty pro učitele občanské výchovy a základů společenských věd. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. 78 s. ISBN 978-80-7290-670-3. HESOVÁ, Alena. Metodické komentáře a úlohy ke Standardům pro základní vzdělávání - Výchova k občanství. Praha: NÚV, 2016. ISBN 978-80-7481-170-8. Jak vyučovat kontroverzní témata. Instruktážní balíček pro učitele. Praha: Centrum občanského vzdělávání. FHS Praha. Dostupné z: http://www.obcanskevzdelavani.cz/uploads/f72bf26e2d013bdb586a0649737df2d18be32df0_uploaded_2017_kt_jak-vyucovat-kt_ucitele.pdf. JIRÁSKOVÁ, V. Základy společenských věd : pro učitele učitelů - studenty pedagogických fakult, pro učitele středních škol a jejich žáky. Díl 2, Péče o obec (o polis). Praha : Eurolex Bohemia, 2004, 2004. ISBN: 80-86861-29-5. KOŤA, Jaroslav et al. Základy společenských věd: pro učitele učitelů - studenty pedagogických fakult, pro učitele středních škol a jejich žáky. I. díl, Péče o duši (O osobní identitu). 2. vyd. Praha: Eurolex Bohemia, 2004. 190 s. ISBN 80-86861-30-9. MOREE, Dana, JANSKÁ, Iva, (ed.) Než začneme s multikulturní výchovou: od skupinových konceptů k osobnostnímu přístupu. Praha: Člověk v tísni, 2008. ISBN 978-80-86961-61-3. Pasch, Marvin a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-054-2. SLAVÍK, Jan. Od výrazu k dialogu ve výchově: artefiletika. Praha: Univerzita Karlova Praha, 1997, 199 s. ISBN 80-7184-437-3. PELCOVÁ, Naděžda et al. Základy společenských věd: pro učitele učitelů - studenty pedagogických fakult, pro učitele středních škol a jejich žáky. Díl 3, Péče o jazyk a komunikaci: (péče o logos jako smysluplnou řeč). 2. vyd. Praha: Eurolex Bohemia, 2004. 289 s. ISBN 80-86861-28-7. SLAVÍK, Jan et al. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, 2017. 455 stran. Syntézy výzkumu vzdělávání; svazek 3. ISBN 978-80-210-8568-8. STAŇEK, Antonín. Didaktika společenských věd. In STUCHLÍKOVÁ, Iva, Tomáš JANÍK, Zdeněk BENEŠ, et al. Oborové didaktiky: vývoj - stav - perspektivy. Brno: Masarykova univerzita, 2015. Syntézy výzkumu vzdělávání. ISBN 978-80-210-7769-0. Staněk, Antonín. Výchovné paradoxy v kontextu didaktiky společenských věd. První vydání. Praha: Epocha, 2018. 178 stran. Erudica; svazek 33.ISBN 978-80-7557-111-3. ŠEBESTOVÁ, Petra. Proč a jak učit filosofii na středních školách? Antologie textů z německé didaktiky filosofie. Praha: Univerzita Karlova, Filozofická fakulta. ISBN 978-80-7308-733-3. ŠEĎOVÁ, Klára, Roman ŠVAŘÍČEK, Martin SEDLÁČEK a Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Jak se učitelé učí: cestou profesního rozvoje k dialogickému vyučování. Brno: Masarykova univerzita, 2016. ISBN 978-80-210-8462-9. TOMEČEK, Slavoj. Metodika výuky základů společenských věd na středních školách z pohledu pedagogické praxe - náměty pro začínajícího učitele. 1. vyd. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2009. 113 s. ISBN 978-80-7368-880-6. VACEK, Pavel. Rozvoj morálního vědomí žáků: metodické náměty k realizaci průřezových témat. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-386-4. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (20.01.2023)
Předmět je zakončen ústní zkouškou, v níž studující obhájí v seminářích prezentovanou výukovou aktivitu, prokáže orientaci v didaktických metodách vhodných pro výuky filosofie a religionistiky, znalost předpokladů smysluplné výuky a schopnost samostatného didaktického myšlení. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (24.01.2022)
Sylabus předmětu: 1. Středoškolská výuka společenských věd a její teoretická reflexe. 3. Problematika výuky jednotlivých společenských věd a filosofie. 4. Zvláštní postavení problematiky výuky filosofie. 5. Specifika problému výuky religionistiky. 6. Uplatňování vybraných didaktických prostředků a postupů ve výuce společenských věd. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (20.01.2023)
|