PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Vybrané aspekty didaktiky matematiky (videoklub, CLIL) - OPNM3M035A
Anglický název: Selected aspects of mathematics education (videoclubs, CLIL)
Zajišťuje: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / 15 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. RNDr. Naďa Vondrová, Ph.D.
prof. RNDr. Jarmila Novotná, CSc.
Vyučující: prof. RNDr. Jarmila Novotná, CSc.
prof. RNDr. Naďa Vondrová, Ph.D.
Prerekvizity : OPNM3M012A
Anotace -
Cílem předmětu je rozvinout didaktické znalosti obsahu studentů. Prostřednictvím analýz videozáznamů hodin matematiky bude důraz kladen na rozvoj všímání si a interpretaci viděného založené na znalostech. Studenti se seznámí se specifiky výuky matematiky v cizím jazyce prostřednictvím Integrace nejazykových předmětů a cizího jazyka (CLIL).
Poslední úprava: Novotná Jarmila, prof. RNDr., CSc. (04.09.2024)
Cíl předmětu

Studující aplikují a prohlubují své znalosti a dovednosti získané zejména v didakticko-matematických předmětech a při náslechové a souvislé praxi. Studující analyzují videozáznamy výuky matematiky a rozvíjejí svou schopnost všímat si důležitých didaktických jevů a provádět interpretace viděného založené na znalostech. Studující charakterizují specifika výuky matematiky v cizím jazyce prostřednictvím Integrace nejazykových předmětů a cizího jazyka (CLIL), posuzují a navrhují výukové přístupy a metody hodnocení vhodné na výuku typu CLIL. Studující pracují s autentickými texty při výuce CLIL.

 

Poslední úprava: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (05.09.2024)
Deskriptory

Celková časová zátěž studenta 90 h


Přímá výuka
Prezenční studium: 20-24 h
Kombinované studim: 10 h

Příprava na výuku (samostudium literatury, práce se studjními materiály, průběžné úkoly): PS 56-52 h, KS 66 h

Příprava na zápočet 14 h

Poslední úprava: Novotná Jarmila, prof. RNDr., CSc. (04.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Zápočet bude udělen za aktivní účast na výuce, vypracování seminárních prací podle pokynů vedoucích kurzu.

Poslední úprava: Novotná Jarmila, prof. RNDr., CSc. (04.09.2024)
Literatura

Literatura doporučená v kurzech didaktiky matematiky.
NOVOTNÁ, J., HOFMANNOVÁ, M. CLIL and Mathematics Education. In: Mathematics for Living. The Mathematics Education Into the 21st Century Project. A. Rogerson (ed.), Amman, Jordan, 2000, s. 226-230.
NOVOTNÁ, J., HADJ-MOUSSOVÁ, Z., HOFMANNOVÁ, M. Teacher training for CLIL - Competences of a CLIL teacher. In: Proceedings SEMT 01. Ed. J. Novotná, M. Hejný. Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, Praha, 2001, s. 122-126.
NOVOTNÁ, J., HOFMANNOVÁ, M., PETROVÁ, J. Using Games in Teaching Mathematics through a Foreign Language. In CIEAEM 53, Mathematical Literacy in the Digital Era. Ghisetti e Corvi Editori, 2001, s.129-131.
GARDELLA, F., TONG, V. Implications of Language Development in the Learning of Mathematics. Prague, 1999.
MARSH, D., LANGE, G. Implementing Content and Language Integrated learning. University of Jyvaskyla, 1999.
VONDROVÁ, Naďa, NOVOTNÁ, Magdaléna, PAVLASOVÁ, Lenka, ROBOVÁ, Jarmila, STARÁ, Jana and ULIČNÁ, Klára. Video-interventions: Bridges between theory and practice in pre-service teachers‘ development. Praha: Karolinum. 2020.

Poslední úprava: Novotná Jarmila, prof. RNDr., CSc. (04.09.2024)
Sylabus

Diskuse o shlédnutých videozáznamech z hodin matematiky z hlediska pojmů z kurzů didaktiky matematiky. 
Srovnání různých přístupů ke CLIL a ukázky výukových jednotek formou CLIL spojené s analýzou
Doplnění komunikačních dovedností týkajících se vyjadřování a organizace práce ve třídě
Rozšíření znalostí z metodologie o specifické rysy související s CLIL
Hodnocení při výuce metodou CLIL
Práce s autentickými texty při výuce CLIL

Poslední úprava: Novotná Jarmila, prof. RNDr., CSc. (04.09.2024)
Výsledky učení

Videokluby

Studující

- identifikují cíle hodiny matematiky (výukové situace) a reflektují jejich splnění
- identifikují významné didaktické momenty ve videozáznamu výuky matematiky a interpretují je s oporou o znalosti a zkušenosti získané zejména v didakticko-matematických předmětech a při náslechové a souvislé praxi
- zhodnotí kvalitu výukové situace a posoudí její možné důsledky pro porozumění žáků matematickým pojmům a postupům
- identifikují případy žákovského (ne)porozumění ve videozáznamu výuky, popíší jejich možné příčiny a navrhnout reedukaci
- identifikují povahu žákovské aktivizace ve výukové situace a zhodnotí míru aktivizace
- analyzují a zhodnotí výběr učebních a diagnostických úloh a jejich implementaci v hodině vzhledem k cíli a vzhledem k aktivizaci žáků
- analyzují a zhodnotí výběr pomůcek a prostředků ICT ve výukové situaci a jejich implementaci v hodině vzhledem k cíli a vzhledem k aktivizaci žáků
- navrhnou funkční alterace viděného a popíší jejich možné důsledky
- identifikují a popíší projevy didaktických formalismů ve výukové situaci

CLIL

Studující

- charakterizují specifika výuky matematiky v cizím jazyce prostřednictvím integrace nejazykových předmětů a cizího jazyka (CLIL)
- posoudí přínosy a rizika autentického textu pro výuku CLIL
- vytvoří výukovou jednotku matematiky vedenou CLIL pro různé stupně školy
- formuluje učební úlohy vhodné pro CLIL a navrhne vhodné techniky scaffoldingu
- navrhne a posoudí vhodnost metody hodnocení pro metodu CLIL

Poslední úprava: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (05.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK