Wellbeing, podpora psychického zdraví dětí, podpora žáků s psychickými obtížemi - OPNK2K005C
Anglický název: Wellbeing, supporting children's mental health, supporting pupils with psychological difficulties
Zajišťuje: Děkanát (41-DEKAN)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: 15 / 15 (15)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D.
Mgr. et Mgr. Olga Kučerová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Gabriela Dymešová
Mgr. et Mgr. Olga Kučerová, Ph.D.
doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh ZS   Nástěnka   
Anotace
Tento prakticky orientovaný předmět je určen pro studenty napříč Univerzitou Karlovou a zaměřuje se na přípravu učitelů (popř. budoucích pedagogických pracovníků) na práci v rozmanitém školním prostředí v rámci společného vzdělávání. Cílem předmětu je rozvíjet kompetence pro efektivní práci se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a poskytnout jim nástroje pro vytváření podpůrného prostředí ve školách. Jednou ze základních podmínek k efektivnímu vzdělávání žáků v “současné” škole je týmovost. V rámci výuky navštíví studenti klíčové instituce (školské poradenské pracoviště či školské poradenské zařízení, neziskové organizace, aj.) spolupracující se školami v oblasti podpory v řešených tématech. Volitelný předmět je realizován v rámci projektu Univerzity Karlovy: Podpora Rozvoje Učitelských Kompetencí (PRoUK), registrační číslo: CZ.02.02.XX/00/23_019/0008385, viz https://prouk.cz/informace-o-projektu/.
Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (13.03.2025)
Cíl předmětu

Cílem předmětu je seznámit studenty s možnostmi řešení obtíží žáků, spojených s psychickým staven a náročnými životními situacemi: Získají tak praktický vhled do preventivních aktivit škol, ale také do spolupráce mezi školami a odbornými institucemi při nastavování individuálních vzdělávacích plánů a podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a dalšími skupinami potřebných žáků.

 

Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (17.09.2024)
Deskriptory

Rozklad přímé a nepřímé výuky: 

  • Výuka na učebně (6x 2 hodiny): 12 hodin
  • Návštěvy v zařízeních (3 x 4 hodiny): 12 hodin
  • Hospitační záznamy: 6 hodin 
  • Skupinové práce: 12 hodin
  • Analýza videí spolupracujících pracovišť: 12 hodin 
  • Příprava na zápočet: 12 hodin 
  • Reflexe předmětu: 8 hodin
  • Zápočet 1 hodina 

Celkem 75 hodin

Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (17.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Studenti se účastní výuky a návštěv v zařízeních. Ze zařízení zpracují hospitační záznam. Záznam je sdílen s kolegy (dle domluvy dvojice či trojice) a vede k vytvoření souhrnného materiálu zodpovídajícího na zadané otázky. Před každou návštěnou zařízení se seznámí s dostupnými materiály na internetu (webové stránky, videa). Zápočet - reflektivní seminář (ve skupině cca 5 studentů) 

Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (17.09.2024)
Literatura

Kasper, T. (2015). Základy zdravého životního stylu dětí a mládeže. Masarykova univerzita.

Křivohlavý, J. (2009). Pozitivní psychologie: Věda o lidských silných stránkách. Grada Publishing.

Seligman, M. E. P. (2011). Flourish: A visionary new understanding of happiness and well-being. Free Press.

Weare, K. (2015). Promoting mental, emotional and social health: A whole school approach (2nd ed.). Routledge.

Oades, L. G., Robinson, P., Green, S., & Spence, G. B. (2011). Towards a positive university. The Journal of Positive Psychology, 6(6), 432-439. https://doi.org/10.1080/17439760.2011.634828

Noddings, N. (2005). Happiness and education. Cambridge University Press.

 

Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (11.09.2024)
Sylabus

1.-2. Wellbeing žáků 

3.-4. Návštěva v zařízeních - školní poradenské pracoviště (psycholog, speciální pedagog, školní metodik prevence, výchovný poradce)  

5.-6. Psychické zdraví žáků, preventivní programy ve prospěch psychického zdraví žáků

7.-8. Návštěva v zařízeních - školské poradenské zařízení, neziskové organizace 

9.-10. Psychické problémy žáků, jejich řešení, možnosti spolupráce 

11.-12. Návštěva v zařízeních - SVP, klinický psycholog 

Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (17.09.2024)
Výsledky učení

Na základě absolvování předmětu budou studenti schopni:

  • Identifikovat různé typy speciálních vzdělávacích potřeb a rozumět jejich dopadu na proces vzdělávání v inkluzivním školním prostředí.
  • Efektivně komunikovat a spolupracovat s institucemi jako školská poradenská zařízení či pracoviště, klinická zařízení, neziskové organizace s cílem poskytnout žákům adekvátní podporu.
  • Analyzovat potřeby žáků a navrhovat přizpůsobená pedagogická opatření ve spolupráci s odborníky z navštívených institucí.
  • Rozvíjet své kompetence pro vytváření inkluzivního prostředí ve třídě, podporujícího psychický a sociální wellbeing všech žáků.
Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (17.09.2024)