Úvod do AI pro učitele - OPNK2K004C
Anglický název: Introduction to AI for teachers
Zajišťuje: Děkanát (41-DEKAN)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: oba
E-Kredity: 3
Rozsah, examinace: 1/1, Z [HT]
Počet míst: zimní:30 / 30 (15)
letní:neurčen / neurčen (15)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: Mgr. Josef Šlerka, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Igor Červený
Mgr. Josef Šlerka, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh ZS   Rozvrh LS   Nástěnka   
Anotace
Předmět uvede učitele do obecných základů fungování umělé inteligence. Specificky se zaměří na otázku tzv. generativní AI a způsobů. Na základě pochopení jejich fungování se zaměříme na způsobí udílení pokynů tzv. prompt engineering a způsoby evaluace těchto výstupů. Smyslem kurzu je naučit budoucí učitele efektivně využívat systémy generativní umělé inteligence a vyhodnocovat jeji odpovědi v souladu s cílí, které požadovali. Předmět nevyžaduje žádné předchozí technické znalosti. Vyučující: Mgr. Josef Šlerka, Ph.D., Mgr. Igor Červený
Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (16.09.2024)
Cíl předmětu
Cílem předmětu je vybavit budoucí učitele základními znalostmi a dovednostmi pro efektivní využívání generativní AI ve vzdělávacím prostředí. Studující se naučí aplikovat techniky prompt engineeringu, vyhodnocovat výstupy AI v souladu s cíli a získají povědomí o etických a bezpečnostních aspektech využívání umělé inteligence.
Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (23.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Požadavky v předmětu: 

●        průběžná příprava, 

●        aktivní účast na seminářích

●        plnění zadaných úkolů, vkládání do Moodle (dle domluveného termínu), reflexe na seminářích

Klasifikovaný zápočet: protokol o skupinoví experimentu s AI

Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (03.09.2024)
Literatura

Literatura:

Kol. Aut. Jednoduše: Umělá inteligence (Universum, 2023)

 

Online zdroje:

https://openai.com/index/teaching-with-ai/

https://teachingwithchatgpt.org.uk/

https://resobscura.substack.com/

 

Video kurzy:

https://www.youtube.com/@3blue1brown/courses

 

Vzdělávací portály:

https://aidetem.cz/

Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (03.09.2024)
Metody výuky

Přednášky, semináře. 

Přednášky jsou realizovány jednou za týden po 2 hodinách, semináře obdobně. (dvě po sobě navazující skupiny)

Přednášky budou doplněny online materiály (videa, prezentace) - viz Moodle. 

Na semináře se budou studenti připravovat, budou zpracovávat dílčí úkoly. 

Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (03.09.2024)
Další doporučené předměty

1. Co je to umělá inteligence a jak funguje: základní uvedení do problémů I. (cca 80+40 minut, přednáška plus praktika)

 

2. Co je to umělá inteligence a jak funguje: základní uvedení do problémů II. (cca 80+40 minut, přednáška plus praktika)

 

3. Jak fungují LLM a základy prompt Engineeringu (80+40 minut, přednáška plus praktika)

- Přehled LLM (Large Language Models) a jejich význam

- Základní principy Prompt Engineering: Co to je a proč je důležité

- Přehled různých LLM (GPT-3.5/4, Mixtral, Gemini, atd.)

 

4. Techniky a taktiky prompting I. (80+40 minut, přednáška plus praktika)

- Taxonomie technik promptingu

- Zero-shot a Few-shot, In-Context Learning

- Zlepšení spolehlivosti a efektivity promptů

 

5. Techniky a taktiky prompting II. (80+40 minut, přednáška plus praktika)

- Taxonomie technik promptingu

- Zero-shot a Few-shot, In-Context Learning

- Zlepšení spolehlivosti a efektivity promptů

 

6. Pokročilé techniky (80+40 minut, přednáška plus praktika)

- Chain of Thought Prompting a Self-Reflection.

- ReAcT Prompting Framework.

- Retrieval Augmented Generation (RAG).

 

7. Problém evauluace výstypů LLM (80+40 minut, přednáška plus praktika)

 

8. LLM dostává nástroje (80+40 minut, přednáška plus praktika)

 

9. Aplikace a nástroje (80+40 minut, přednáška plus praktika)

- Vytváření LLM-poháněných agentů a personalizovaných chatbotů

- Funkční volání a použití LLM uvnitř vlasních aplikací

 

10. Bezpečnost a etika (120 minut, přednáška)

- AI bezpečnost

- Adversarial attack, jailbreaking a prompt injection

- přístupy k řešení etických dilemat a omezení

 

11. Jak funguje generování obrázků a jak psát pro ně zadání  (120 minut, přednáška)

 

12. Organizace závěrečného experimentu (120 minut, seminář)

 

13. Prezentace experimentů (120 minut, seminář)

Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (03.09.2024)
Studijní opory

x

Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (27.09.2024)
Výsledky učení

Studující vysvětlí základní principy fungování umělé inteligence a generativní AI.

Studující si osvojí základní techniky prompt engineeringu a aplikují je na generování konkrétních výstupů od LLM.

Studující budou schopni kriticky zhodnotit výstupy generativní AI na základě stanovených cílů a kritérií.

Studující budou schopni využít pokročilé techniky prompting, jako je Chain of Thought a ReAcT, k vylepšení výsledků generativní AI.

Studující popíší klíčové bezpečnostní a etické problémy spojené s využíváním AI ve vzdělávání.

Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (27.09.2024)