|
|
|
||
Cílem předmětu je poskytnout studentům učitelství teoretická východiska didaktiky informatiky zaměřené na potřeby a specifika vyučování vzdělávací oblasti „Informatika“ a na otázky související s rozvíjením digitální kompetence napříč kurikulem v souladu s revizí RVP. Předmět přispívá k rozvoji didaktického myšlení studentů učitelství v kontextu potřeb plnění cílů výuky informatiky a rozvíjení digitální kompetence ve školní praxi na 2. st. ZŠ a všeobecně vzdělávacích SŠ. Navazuje na obecné pedagogicko-psychologické disciplíny v přípravě učitelů. Klade důraz na systémové chápání výuky, vysvětluje aplikační a integrační pojetí vzdělávání v informatice a utváření digitální kompetence žáků ZŠ a SŠ.
Z obsahového hlediska se předmět zaměřuje na utváření představy didaktiky informatiky jako oborové didaktiky a jako vědní disciplíny (jejího předmětu zkoumání, metod zkoumání, problémů k řešení aj.).
Východiskem pro budování oborově didaktické terminologie a didaktické úvahy o přístupech k výuce informatiky ve školním vzdělávání jsou pedagogické koncepty představené v učebnici SLAVÍK, J. a kol. (2020) Reflexe a hodnocení kvality výuky. ZČU : Plzeň, 2020.
Předmět se zaměřuje na vzdělávací obsah a obsahovou transformaci pro výuku informatiky u nás a v zahraničí, na problematiku vzdělávacích cílů a jejich specifik pro vzdělávací oblast Informatiky, na vyučovací metody a organizační formy a jejich specifika pro potřeby výuky informatiky a pro rozvoj digitální kompetence žáků napříč kurikulem. Na výuku je nahlíženo jako na pracovní pole pro učitelskou reflexi. Pozornost je věnována i problematice osvojování učiva informatiky žáků, a s tím souvisejícím pojmu prekoncepce a miskoncepce.
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (11.09.2024)
|
|
||
Studující:
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (11.09.2024)
|
|
||
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 30 minut Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 45 minut Samostudium literatury (za semestr) 20 hodin Práce se studijními materiály (za semestr) 10 hodin Plnění průběžných úkolů (za semestr) 10 hodin Seminární práce 0 hodin Příprava na zápočet 0 hodin Příprava na zkoušku a zkouška 25 hodin Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (11.09.2024)
|
|
||
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (11.09.2024)
|
|
||
1. ACKERMANN, E.K. (2012) Programming for the natives: What is it? What´s in it for the kids? In: Proceedings of Constructionism: Theory, Practice and Impact. Athens, 2012. 2. BĚLOHLÁVEK, R. (2016) Informatika jako obor. Matematika - fyzika - informatika, 25, 2016, s. 299-315. 3. BOCCONI, S., CHIOCCARIELLO, A., DETTORI, G., FERRARI, A., ENGELHARDT, K. (2016) Developing computational thinking in compulsory education – Implications for policy and practice. doi:10.2791/792158 4. Constructionist approach to creative learning, thinking and education: Lessons for the 21st century. Proceedings. 12th European Logo Conference, 16-20 August 2010, Paris. (Eds.) J. E. Clayson, I. Kalaš. 5. JANÍK, T. (2009) Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání. Paido : Brno, 2009. 6. KALAŠ, I. a kol. (2011) Konštrukcionizmus. Od Piageta po školu v digitálnom veku. Zvaná přednáška. DIDIFO2011, Banská Bystrica. 7. KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. (2002) Školní didaktika. Praha : Portál, 2002. 8. NOVAK, J.D., CAÑAS, A.J. (2008) The Theory Underlying Concept Maps and How to Construct and Use Them. In: Technical Report IHMC CmapTools 2006-01 Rev 01-2008, Florida, Institute for Human and Machine Cognition, 2008. Available at: http://cmap.ihmc.us/Publications/ResearchPapers/TheoryUnderlyingConceptMaps.pdf 9. MUDRÁK, D. (2007) Rozvíjení kompetence pro manipulaci se strukturami jako součást informační výchovy. Praha : PedF UK, 2007. Disertační práce. 10. PAPERT, S. (1980) Mindstorms. Children, Computers, and Powerful Ideas. New York, 1980. 11. The Royal Society (2012) Shut down or restart? The way forward for computing in UK schools. The Royal Academy of Engineering, 2012. 12. The Royal Society (2017) After the reboot: computing education in UK schools. Available at royalsociety.org/computing-education 13. SLAVÍK, J. a kol. (2013) Tvorba jako způsob poznávání. Karolinum : Praha, 2013. 14. SLAVÍK, J. a kol. (2020) Reflexe a hodnocení kvality výuky. ZČU : Plzeň, 2020. 15. ŠMÍD, r. (2023) Digitální technologie – tvorba didaktických materiálů pro 2. stupeň ZŠ. Diplomová práce. PedF UK, Praha. 16. TURVEY, K., POTTER, J., BURTON, J. (2016) (7th Edition) Primary Computing and Digital Technologies: Knowledge, Understanding and Practice, London: Sage. 17. VORDERMAN, C. (2015) Computer Coding. GAMES. Dorling Kindersley Limited : London, 2015. 18. YAGHOBOVÁ, A. (2021) Prekoncepce žáků druhého stupně o fungování internetu. Diplomová práce. MFF UK, Praha. Učebnice pro výuku informatiky na ZŠ, resp. SŠ · strategické materiály MŠMT pro vzdělávání (Strategie 2020, Strategie 2030+) · materiály týkající se revize vzdělávací oblasti ICT (Informatika a ICT) - revize RVP ZV a revize RVP G · učebnice pro informatiku, které vznikly v projektu PRIM (imysleni.cz) Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (11.09.2024)
|
|
||
Obhajoba didaktického projektu. Prokázání znalostí a jejich aplikace z předmětu. Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (11.09.2024)
|
|
||
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (11.09.2024)
|
|
||
Metodická opora v moodle https://moodle.it.pedf.cuni.cz/course/view.php?id=2343. Přístupové údaje budou sděleny na prvním semináři. V případě potřeby bude využita také platforma ZOOM. Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (26.09.2024)
|
|
||
Studující
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (26.09.2024)
|