|
|
|
||
Digitální technologie hrají významnou roli v rozvoji vizuální gramotnosti člověka. Ohromné množství informací člověk získává právě ve vizuální podobě. Výzkumy ukazují, že uživatelé digitálních zdrojů nečtou v tradičním slova smyslu, že čtou jinak. Dokážou žáci číst informace z digitálních vizuálních zdrojů? Jak učit žáky číst informace z takových zdrojů? Elektronické publikování klade velký důraz na to, aby informace byly strukturované, multimediální, interaktivní a sestávaly z vizuálních prvků. Dokážou žáci tvořit srozumitelné digitální materiály, dokážou prezentovat fakta, procesy, své závěry ve vizuálně srozumitelné podobě s využitím digitálních nástrojů? Vizuální gramotnost je významná i pro rozvoj informatického myšlení žáků. Jak utvářet dovednost žáků rozložit problém na logicky uspořádané podproblémy, uspořádat je do struktury a tyto struktury vizuálně zobrazit v podobě schémat algoritmů?
Učitel by měl jednak umět pro potřeby výuky informaticky zaměřených předmětů vytvářet a používat materiály v grafické, resp. vizuální podobě, jednak by měl učit žáky číst informace z vizuálních materiálů a rozvíjet jejich schopnosti zaznamenávat ve vizuální podobě. Předmět se zaměří na:
1) metodické přístupy k využití digitálních technologií ke zpracování a vizualizaci dat a informací;
2) úlohu čtenářské, vizuální a matematické gramotnosti a kreativní činnosti při využívání digitálních technologií k prezentování dat, informací a zobrazování procesů.
3) navrhování metodických postupů, jak s využitím digitálních prostředků rozvíjet informatické myšlení žáků, zobrazovat a číst algoritmické postupy.
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (01.01.2020)
|
|
||
Cílem předmětu je budoucí učitele informaticky zaměřených předmětů
Hlavní pozornost v kurzu bude věnována problematice: Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (01.01.2020)
|
|
||
Výuka bude probíhat s online podporou v moodle a s použitím platformy ZOOM. Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (31.01.2021)
|
|
||
K zápočtu studenti vytvoří a zpracují 1) ukázku videoměření (videozáznam, zpracování dat s využitím aplikačního SW, protokol s interpretací naměřených dat) 2) metodický materiál pro využití ukázkového appletu pro výuku na ZŠ, resp. SŠ. Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (28.01.2018)
|
|
||
BEEGEL, J. (2014) Infographics for Dummies. IDG, 2014. BERKA, P. (2003) Dobývání znalostí z databází. Academia, 2003. CARR, N. (2017) Nebezpečná mělčina. Jak internet mění náš mozek. Dauphin, 2017. HARMS, W.F. (2006) What is Information? Three Concepts. In Biological Theory 1(3), 2006. s.230-242. Jenn & Ken Visocky O'GRADY (2008) The Information Design Handbook. HOW Books, 2008. KRUM, R. (2013) Cool Infographics: Communication with data visualization & design. Wiley, 2013. MEYER, E. K. (1977) Designing Infographics. Hayden Books, 1977. MUDRÁK, D. (2007) Rozvíjení kompetence pro manipulaci se strukturami jako součást informační výchovy. Praha : PedF UK, 2007. Doktorandská práce. PELÁNEK R. (2011) Modelování a simulace komplexních systémů. MU : Brno, 2011. STEPHENS-DAVIDOWITZ, S. (2019) Všichni lžou. Host : Brno, 2019. TUFTE, E.R. (2001) The Visual Display of Quantitative Information. Graphics Press (2d ed.), 2001.
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (01.01.2020)
|
|
||
Digitální technologie hrají významnou roli v rozviji vizuální gramotnosti člověka. Ohromné množství informací člověk získává právě ve vizuální podobě. Učitel ICT předmětů by měl jednak umět pro potřeby výuky informaticky zaměřených předmětů vytvářet a používat materiály v grafické, resp. vizuální podobě, jednak by měl učit žáky číst informace z vizuálních materiálů a rozvíjet jejich schopnosti zaznamenávat ve vizuální podobě Předmět se zaměří na: Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (28.01.2018)
|