PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Souvislá praxe z německého jazyka na ZŠ s reflexí - OPNG3G023A
Anglický název: Continuous practice in German at elementary school with reflection
Zajišťuje: Katedra germanistiky (41-KG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 8
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 48 [hodiny]
Počet míst: neurčen / 16 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. et Mgr. Tomáš Botlík Nuc, Ph.D.
Anotace -
V návaznosti na Náslechovou praxi z německého jazyka s reflexí v ZS zaměřenou na observace v hodinách německého jazyka na základních školách, gymnáziu a střední odborné škole vykonají studenti navazujícího magisterského studijního programu v předmětu Souvislá praxe z německého jazyka na ZŠ s reflexí kromě 10 hospitací rovněž 24 samostatných výstupů v aprobačním předmětu Německý jazyk na fakultních základních školách, popř. na školách spolupracujících s PedF UK. V přípravných seminářích byli studenti seznámeni s výukou v různých vzdělávacích programech (např. program CLIL, rozšířená výuka němčiny – program DSD I, bilingvní výuka) a s kurikulárními dokumenty škol různých zaměření a i zřizovatelů (školy „státní“, školy soukromé, školy církevní včetně škol se zahraničním zřizovatelem). Úkolem souvislé pedagogické praxe je seznámení studentů se školami, které dosahují jazykové úrovně v němčině od A1 do B1+, ukázat způsoby práce s žáky mladšího i staršího školního věku, od audio-orální výuky v 1. ročníku k projektu Německý jazykový diplom I v 8. ročníku ZŠ. Kolektiv zkušených němčinářů poskytne praktikujícím studentům jak metodické vedení při přípravách na hodiny, tak praktický rozbor jednotlivých výstupů s cílem přiblížit studentům běžnou praxi škol.
Poslední úprava: Švermová Dagmar, PaedDr. (31.01.2022)
Cíl předmětu

Studující:

  • stanovuje cíle vyučovací jednotky, vhodně vybírá a využívá výukové materiály,
  • připravuje, realizuje a reflektuje vyučovací hodiny německého jazyka na ZŠ,
  • reflektuje cíle výukové jednotky, způsoby práce učitele při utváření komunikační kompetence žáků, způsoby evaluace žáků a práce s chybou, způsoby práce se žáky s SP aj.
Poslední úprava: Botlík Nuc Tomáš, Mgr. et Mgr., Ph.D. (26.01.2025)
Deskriptory

Celková časová zátěž studenta

Zakončení: Z

A. 24 hodin přímé výuky žáků samostatně nebo ve dvojici, předem připravené podle pokynů provázejícího učitele a zpravidla realizované za přítomnosti provázejícího učitele ve třídě.

B. 20 - 24 hodin strávených ve výuce pozorováním nebo asistencí provázejícímu učiteli.

C. 24 hodin konzultací příprav a reflexemi odučených hodin s provázejícím učitelem (prezenčně nebo online).

D. 24 hodin reflektivního semináře s vyučujícím PedF.

E. 104 - 112 hodin samostatné přípravy vlastní výuky a zpracování úkolů do portfolia

Poslední úprava: Botlík Nuc Tomáš, Mgr. et Mgr., Ph.D. (30.01.2025)
Podmínky zakončení předmětu

-        účast na průběžných reflexích a následně na závěrečné reflexi

-        ohodnocení studenta garantem předmětu (hospitace s rozborem hodiny)

-        písemné ohodnocení uvádějícím vyučujícím (přístup studenta k povinnostem dle příslušných kritérií - viz Směrnice)

-        zpracování portfolia (osnova a pokyny jsou studentům k dispozici - viz studijní opora „manuál“), přílohou budou hospitační archy, rozborové listy a certifikát o proškolení 

-        portfolio je nutné odevzdat elektronicky do MS Teams či v tištěné podobě do 10. 6. 2025

Poslední úprava: Botlík Nuc Tomáš, Mgr. et Mgr., Ph.D. (12.01.2025)
Literatura

FENSTERMACHER, G.D., SOLTIS, J.F. Vyučovací styly učitelů. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-471-7.

LOJOVÁ, G., VLČKOVÁ, K. Styly a strategie učení ve výuce cizích jazyků. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-876-0.

ŠVEC, V. Klíčové dovednosti ve vyučování a výcviku. Brno: Masarykova univerzita v Brně, Pedagogická fakulta, 1998.

MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.

POL, M., LAZAROVÁ, B. Spolupráce učitelů – podmínka rozvoje školy : Řízení spolupráce, konkrétní formy a nástroje. Praha: Strom, 1999. ISBN 80-86106-07-1.

BOTLÍK NUC, T. Didaktika cizích jazyků 2030+ Vybrané aktuální trendy, aplikace a praktické aktivity do výuky. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2025. ISBN 978-80-7603-493-8. 

CANGELOSI, J.S. Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-7178-014-6

HUNTEROVÁ, M. Účinné vyučování v kostce. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-220-3.

KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. 1. vyd. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-022-7. 

STARÝ, K., CHVÁL, M., LAUFKOVÁ V. Hodnocení pro učení. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2022. ISBN 978-80-7603-365-8.

Poslední úprava: Botlík Nuc Tomáš, Mgr. et Mgr., Ph.D. (14.01.2025)
Sylabus

Stanovení cílů praxe.

Seznámení se se školou.

Tvorba portfolia.

Hospitační činnost.

Stínování a asitence provázejícímu učiteli.

Vlastní výuková činnost a její reflexe.

Reflexe praxe, hodnocení dosažených cílů.

Obsahem Souvislé pedagogické praxe je rovněž účast na školních a mimoškolních akcích (pedagogické rady, rodičovské schůzky, kulturní akce školy, exkurze), o kterých si povedou záznam.

Poslední úprava: Botlík Nuc Tomáš, Mgr. et Mgr., Ph.D. (22.01.2025)
Výsledky učení

Studující:

  • popisuje specifika výuky německého jazyka na základní škole na základě své zkušenosti,
  • vysvětluje specifika výuky německého jazyka s ohledem na druh školy, na které vykonává praxi,
  • vytvoří plán vyučovací jednotky s konkrétními cíli dle specifik příslušné školy a třídy, vyučovací jednotku zrealizuje a vyhodnotí,
  • zhodnotí, do jaké míry byly zvolené výukové strategie efektivní,
  • definuje specifické a měřitelné cíle jednotlivých vyučovacích hodin německého jazyka,
  • používá adekvátně didaktickou terminologii při přípravě a reflexi vyučovacích hodin,
  • s ohledem na jazykovou úroveň žáků transformuje vhodně učivo a volí adekvátně terminologii z oblasti morfologie, syntaxe a lexikologie,
  • poskytuje žákům konkrétní zpětnou vazbu, využívá principů formativního hodnocení,
  • diskutuje úspěchy a neúspěchy realizovaných vyučovacích hodin, navrhuje doporučení pro modifikaci jednotlivých vyučovacích jednotek,
  • připravuje jazykově přiměřené, věcně správné a gramaticky bezchybné pracovní listy a úkoly pro žáky s ohledem na jejich jazykovou úroveň,
  • reflektivně hodnotí realizované učební aktivity, navrhuje modifikace,
  • používá jazykově správně v německém jazyce pokyny k motivaci a hodnocení žáků a k organizaci výuky,
  • podporuji u žáků a žákyň zvídavost a motivaci k učení,
  • efektivně vede výuku a v jejím průběhu zjišťuje míru porozumění žáků a žákyň a reaguje na jejich potřeby,
  • hodnotí žáky na základě kritérií,
  • analyzuje vzdělávací potřeby žáků a žákyň a plánuje výuku tak, aby každému žákovi a žákyni umožňoval aktivně se zapojit a dosahovat stanovených cílů.

Poslední úprava: Botlík Nuc Tomáš, Mgr. et Mgr., Ph.D. (22.01.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK