PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Náslechová praxe z německého jazyka s reflexí - OPNG3G013A
Anglický název: German listening practice with reflection
Zajišťuje: Katedra germanistiky (41-KG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 24 [hodiny]
Počet míst: neurčen / 15 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. et Mgr. Tomáš Botlík Nuc, Ph.D.
Anotace -
Cílem předmětu je prohloubit oborově specifickou praktickou přípravu studentů. Náslechová praxe je proto zařazena do prvního semestru navazujícího magisterského studia, a studenti tak mají možnost se před vlastní souvislou praxí seznámit s konkrétním edukačním prostředím na základní či střední škole, případně další instituci, která nabízí jazykové vzdělání. Předmět spočívá v realizaci 24hodin náslechů ve výuce německého jazyka ve škole, kdy žáci pomocí observačních formulářů a zadaných úkolů sledují průběh vyučovacích hodin a v následné reflexi v rozsahu 12 hodin, která probíhá již ve standardním studijním prostředí pod vedením vyučujícího. Na reflexi se předpokládá i účast vybraných pozvaných odborníků z praxe – učitelů, u nichž praxe probíhala. Pro splnění výstupu z náslechové praxe studenti sestavují portfolia dokládající realizované činnosti v rámci předmětu. Součástí náslechové praxe je také realizace samostatných minivýstupů studentů, může se jednat o tandemovou výuku, asistentskou činnost učiteli apod.
Poslední úprava: Botlík Nuc Tomáš, Mgr. et Mgr., Ph.D. (26.09.2024)
Cíl předmětu

Studující:

  • sleduje jednotlivé pedagogicko-psychologické a oborově-didaktické aspekty vyučovací hodiny německého jazyka, které následně reflektuje a hodnotí,
  • reflektuje cíle výukové jednotky, způsoby práce učitele při utváření komunikační kompetence žáků, způsoby evaluace žáků a práce s chybou, způsoby práce se žáky s SP aj.,
  • rozumí principům výuky cizích jazyků, na jejich základě vytváří vlastní didaktické materiály a realizuje části výukových jednotek.
Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (23.09.2024)
Deskriptory
Celková časová zátěž studenta 112,0
Přidělené kredity 4
Zakončení Z
Přímá výuka
Cvičení: 0
Praxe: 48
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe, vč. přípravy microteachingu apod. 60 minut
Samostudium literatury (za semestr) 10 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 10 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 20 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce 0 hodin
Příprava na zápočet 0 hodin
Poslední úprava: Botlík Nuc Tomáš, Mgr. et Mgr., Ph.D. (26.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Absolvování praxe probíhá v souladu s podmínkami určenými směrnicí. K zápočtu je nutno předložit portfolio s potvrzením o absolvování praxe na příslušné škole. Bližší informace obdrží studenti na prvním semináři.

Zakončení předmětu: zápočet

-       100% účast studenta na náslechové praxi (absenci je nutné nahradit po domluvě)

-       odevzdání portfolia studenta – (záznamový a podpisový arch dokládající počet navštívených hodin, seznam aktivit a hodin slouží k doložení rozsahu, záznamy vybraných hospitací, sebereflexe, vlastní poznatky;

-       účast na povinných reflexi v termínu –  průběžné reflexe + 1 závěrečná reflexe jsou povinné;

-       splnění dalších úkolů zadaných vyučujícím praxe nebo fakultním učitelem;

-       realizace 4 mikrovýstupů;

-       zpracování a předložení všech požadovaných materiálů (např. záznamy z hospitací, seznam prostudované odborné literatury a pedagogické dokumentace, záznamy z jednání předmětové komise, záznamy z dalších aktivit a akcí, do kterých se student zapojil) – pokud je relevantní.

Portfolio je nutné odevzdat do 10.1.2025.

Poslední úprava: Botlík Nuc Tomáš, Mgr. et Mgr., Ph.D. (25.08.2024)
Literatura

FENSTERMACHER, G.D., SOLTIS, J.F. Vyučovací styly učitelů. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-471-7.

LOJOVÁ, G., VLČKOVÁ, K. Styly a strategie učení ve výuce cizích jazyků. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-876-0.

DYTRTOVÁ, R., KRHUTOVA, M. Učitel a příprava na profesi. Praha: Grada, 2009. 121 s. ISBN 978-80-247-2863-6

ŠVEC, V. Klíčové dovednosti ve vyučování a výcviku. Brno: Masarykova univerzita v Brně, Pedagogická fakulta, 1998.

MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.

POL, M., LAZAROVÁ, B. Spolupráce učitelů – podmínka rozvoje školy : Řízení spolupráce, konkrétní formy a nástroje. Praha: Strom, 1999. ISBN 80-86106-07-1.

CANGELOSI, J.S. Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-7178-014-6

HUNTEROVÁ, M. Účinné vyučování v kostce. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-220-3.

KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. 1. vyd. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-022-7.

Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (22.08.2019)
Sylabus

Studenti v průběhu náslechové praxe hospitují v hodinách německého jazyka na základních a středních školách, přičemž sledují jednotlivé aspekty výuky. Studenti vypracovávají z každé náslechové hodiny podrobný hospitační záznam a písemnou reflexi, které tvoří součást portfolia. Ke každé náslechové hodině je v rámci reflektivního semináře proveden detailní rozbor, jsou reflektovány jednotlivé cíle hodiny, její části, průběh a dle zadání další hlediska výukového procesu. Součástí je také vypracovávání jednotlivých úkolů, sběr materiálů do didaktického portfolia a realizace mikrovýstupů i při samotných hospitacích (např. micro-teaching).

Poslední úprava: Botlík Nuc Tomáš, Mgr. et Mgr., Ph.D. (26.09.2024)
Výsledky učení

Studující:

  • popisuje na základě zkušenosti specifika výuky německého jazyka na navštívených školách,
  • vytváří poznámky do záznamového archu z navštívených hodin. O těchto poznámkách diskutuje, reflektuje vybrané sledované jevy, navrhuje případné modifikace,
  • zhodnotí do jaké míry byly zvolené výukové strategie v rámci sledované hodiny efektivní,
  • vytváří specifické a měřitelné cíle jednotlivých vyučovacích hodin německého jazyka,
  • používá adekvátně didaktickou terminologii při reflexi vyučovacích hodin,
  • realizuje mikrovýstupy v rámci hodin německého jazyka, hodnotí efektivitu využítých forem a metod výuky,
  • s ohledem na jazykovou úroveň žáků vhodně transformuje učivo a vhodně volí terminologii z oblasti morfologie, syntaxe a lexikologie,
  • poskytuje žákům konkrétní zpětnou vazbu, využívá principů formativního hodnocení,
  • připravuje jazykově přiměřené, věcně správné a gramaticky bezchybné pracovní listy a úkoly pro žáky s ohledem na jejih jazykovou úroveň v rámci realizovaných mikrovýstupů,
  • používá adekvátně v německém jazyce pokyny k motivaci a hodnocení žáků, dále k organizaci výuky.
Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (23.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK