PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Náslechová praxe v dějepisu s reflexí - OPND4D013A
Anglický název: Teaching Practice - History
Zajišťuje: Katedra dějin a didaktiky dějepisu (41-KDDD)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Jiří Hnilica, Ph.D.
PhDr. Hana Havlůjová, Ph.D.
Mgr. Tomáš Mikeska
Vyučující: doc. PhDr. Jiří Hnilica, Ph.D.
Mgr. Tomáš Mikeska
PaedDr. František Parkan
Mgr. Jaroslav Pinkas, Ph.D.
Anotace
Oborová praxe dějepisu spočívá v náslechu nejméně tří výukových hodin u učitele či učitelky dějepisu. Studenti/ studentky si vybírají ze seznamu, který jim poskytne vyučující předmětu, pokud si z tohoto souboru nemohou vybrat, domlouvají se na náslechu u učitelů dle svých možností. V rámci náslechu by studenti měli realizovat tzv. mikrovýstupy, tedy individuální vstupy studentů/ studentek do hodiny (např. vedení části hodiny, tandemová výuka, vedení skupinové práce, podpora žáka se specifickými vzdělávacími potřebami atd.). Jednu z těchto hodin prezentují na semináři.
Poslední úprava: Pinkas Jaroslav, Mgr., Ph.D. (19.09.2024)
Cíl předmětu

Studenti se seznamují s ralitou vučování dějepisu na ZŠ a SŠ a posuzují tuto praxi podle oborově definovaných kritérií kvality výuky.

Poslední úprava: Pinkas Jaroslav, Mgr., Ph.D. (19.09.2024)
Deskriptory
Příprava na výuku  
Doba očekávané přípravy na náslechy 3 hodiny
zpracování náslechů 3 hodiny
Samostudium (sledování náslechu v digitálním prostředí) 1 hodina
náslechy ve školní praxi 3 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 3 hodiny
   
Plnění předmětu  
prezentace vybraného náslechu 45 minut
Příprava na prezentaci 2 hodiny
Poslední úprava: Pinkas Jaroslav, Mgr., Ph.D. (19.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Prezentace náslechové praxe v rámci semináře dle kritérií, tkeré jsou stanovené vyučujícím

Poslední úprava: Pinkas Jaroslav, Mgr., Ph.D. (19.09.2024)
Literatura

ŠIMONÍK Oldřich, Začínající učitel. The Beginning Teacher (Některé pedagogické problémy začínajících učitelů). Brno 1995. ISBN 80-210-0944-6.

DYTRTOVÁ Radmila – KRHUTOVÁ Marie, Učitel: Příprava na profesi, Praha 2009. ISBN 978-80-247-2863-6.

Poslední úprava: Pinkas Jaroslav, Mgr., Ph.D. (19.09.2024)
Sylabus

náslechy vyučování dějepisu v digitálním prostředí (dogifolio.rvp.cz)

seznámení s metodou "hustého popisu" 

Fred Korthagen a ALACT model

náslechy na školách

refelxe náslechů v seminářích

Poslední úprava: Pinkas Jaroslav, Mgr., Ph.D. (19.09.2024)
Výsledky učení

Studenti využívaí metodu hustého popisu pro zachycení výuky učitele/ učitelky v rámci náslechu. Umí využít kritéria oborové kvality pro posouzení kvality sledované výuky. Učí se prezentovat výsledky své analýzy.

Poslední úprava: Pinkas Jaroslav, Mgr., Ph.D. (19.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK