PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Praktika z projektového managementu I - OPND3D035A
Anglický název: Practice in project management I
Zajišťuje: Katedra dějin a didaktiky dějepisu (41-KDDD)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / 18 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PhDr. Vít Vlnas, Ph.D.
Mgr. Kateřina Sládková
Mgr. Lucie Štůlová Vobořilová
Vyučující: PhDr. Hana Havlůjová, Ph.D.
Mgr. Kateřina Sládková
Mgr. Lucie Štůlová Vobořilová
Anotace
Kurz je zaměřen na rozvoj profesních kompetencí studentů v oblasti projektového managementu. Teoretické úvody a prezentace příkladů dobré praxe poslouží především k tomu, aby si studenti osvojili základní terminologii a seznámili se s principy tvorby, realizace (vč. řízení, financování a propagace) a evaluace projektů na poli kulturního vzdělávání. Teoretické poznatky však budou vzápětí aplikovat v praxi v rámci spolupráce s programových oddělením Národní galerie v Praze. Hlavní metodou semináře je činnostní učení a reflexe vlastních zkušeností účastníků. Studenti budou proto pracovat v menších skupinách, které se zapojí do přípravy reálných projektů pro potřeby vybraných kulturních institucí (např. návrh edukačního programu, didaktických materiálů či pomůcek). Cílem skupinové seminární práce je reflektovaná tvorba komplexního projektového záměru, jenž bude reagovat na potřeby vybrané cílové skupiny a odpovídat zadání a možnostem participující instituce (Národní galerie v Praze). Studenti budou spolupracovat a diskutovat projektové záměry nejen s vyučujícími a mezi sebou, ale také s kurátory, lektory a dalšími odborníky z muzeí, galerií a památkových objektů. Vyučující: zimní semestr: Mgr. Kateřina Sládková, letní semestr: Mgr. Lucie Štůlová Vobořilová
Poslední úprava: Sládková Kateřina, Mgr. (11.09.2024)
Cíl předmětu

Studenti se seznámí s chodem kulturní instituce (Národní galerie) a procesem přípravy a realizace edukačních aktivit. Své dosavadní zkušenosti a poznatky reflektují při tvorbě a realizaci vlastního edukačního programu.

Poslední úprava: Sládková Kateřina, Mgr. (11.09.2024)
Deskriptory
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 20 minut
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe 0 minut
Samostudium literatury (za semestr) 10 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 8 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 10 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce 20 hodin
Příprava na zápočet 10 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 0 hodin
Poslední úprava: Entnerová Kateřina, DiS. (28.08.2023)
Literatura

Povinná literatura:

JOHNOVÁ, RADKA. Marketing kulturního dědictví a umění, Praha: Grada 2008. ISBN 978-80-245-1276-1.

SCHEP, Mark - KINTZ, Pauline. Guiding is a profession. Amsterdam, Rijksmuseum 2017.

Doporučená literatura:

AUSTIN, David, FOLTÝN, Dušan a Hana HAVLŮJOVÁ, ed. Kulturní dědictví a udržitelný rozvoj místních komunit: Cultural heritage and sustainable development of local communities. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 978-80-7290-729-8.

BÁRTA, Jiří, Strategické plánování pro neziskové organizace. Jak rozhodovat o budoucnosti vaší organizace, Praha: NROS 1997. ISBN 80-902302-0-2.

BOUKAL, Petr, Fundraising pro neziskové organizace, Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4487-2.

BRABCOVÁ, Alexandra, ed. Brána muzea otevřená: průvodce na cestě muzea k lidem a lidí do muzea. Náchod: Juko, 2003. ISBN 80-86213-28-5.

JOHNOVÁ, Radka. Marketing umění a kulturního dědictví. Pro magisterské navazující studium oboru Arts Management. Praha: Oeconomica, 2007. ISBN 978-80-245-1291-4.

KESNER, Ladislav, Marketing a management muzeí a památek, Praha: Grada 2005. ISBN 80-247-1104-4.

KOLAJOVÁ, Lenka, Týmová spolupráce. Jak efektivně vést tým pro dosažení nejlepších výsledků, Praha: Grada 2006. ISBN  80-247-1764-6.

MIKEŠOVÁ, Veronika, Marie OPATRNÁ a kol., Edukace a prezentace archeologického kulturního dědictví: certifikovaná metodika [online]. Praha: Národní muzeum, 2014, [cit. 2021-09-01]. Dostupné z:

http://www.archeologienadosah.cz/sites/default/files/naki/metodika_edukace_a_prezentace_archeologickeho_kulturniho_dedictvi.pdf.

SVOZILOVÁ, Alena, Projektový management, Praha: Grada 2006. ISBN 80-247-1501-5.

ŠOBÁŇOVÁ, Petra: Edukační potenciál muzea. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3034-8.

WOOLF, Felicity. Partnerships for learning: A guide to evaluating arts education projects [online]. Londýn: Arts Council England, 2004, [cit. 2021-09-01]. ISBN 0-7287-0791-8. Dostupné z: https://southeastmuseums.org/wp-content/uploads/PDF/Arts_Council___evaluation_Felicity_Wolf.pdf.

Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (30.12.2021)
Sylabus

Obsah:

1. Úvod do projektového managementu

2. Lektorské kompetence. Příklady dobré praxe (exkurze, diskuse s realizátory úspěšných projektů apod.)

3. Cílové skupiny, návštěvnické výzkumy

4. Příprava edukačního projektu

5. Realizace edukačního projektu

6. Evaluace projektu

Poslední úprava: Sládková Kateřina, Mgr. (11.09.2024)
Výsledky učení

Studenti si v praxi vyzkouší tvorbu a realizaci edukačního programu.

Studenti reflektují své zkušenosti ve skupinové diskusi.

Studenti hodnotí a sebehodnotí představené edukační programy.

Poslední úprava: Sládková Kateřina, Mgr. (11.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK