|
|
|
||
Kurs nabízí reflexi zrcadlení společenského, historického a kulturního dění v aktuálním osobním kontextu studentů. Koriguje jejich pedagogické, psychologické a didaktické vzdělání tak, aby akcentoval pozitivní dopady subjektivních teorií na praxi muzejního, galerijního a památkového edukátora. S využitím metod zážitkové a zkušenostní pedagogiky studentům umožní, aby zažili a reflektovali efektivitu působnosti výchovného dramatu. Kurz tak iniciuje progresivní změny, které mohou pozitivně ovlivnit i další profesní rozvoj studentů v oblasti péče o kulturní dědictví.
Výuka je proto realizována formou souvislých časových bloků přímo v prostředí vybraných památkových objektů a absolvence kurzu předpokládá aktivní podíl studentů. V rámci kurzu se studenti zapojí do organizace edukačních programů, které mají za cíl, aby návštěvníci odcházeli z památkového objektu s pocitem potřeby participovat na zkvalitnění péče o kulturní dědictví, nebo minimálně s novým pohledem na hodnotu kulturního objektu. Programy mohou cílit také na místní obyvatele (např. žáky zdejší školy, dobrovolníky, seniory) a nabízet jim hlubší identifikaci s památkou.
Poslední úprava: Svoboda Petr, Mgr. (18.10.2021)
|
|
||||||||||||||||||||||||
Poslední úprava: Entnerová Kateřina, DiS. (31.01.2023)
|
|
||
Požadavky k ukončení předmětu: - Absence maximálně v jednom z vyučovacích bloků. - Aktivní tvořivá činnost při práci na zadaných úkolech. - Samostatná evaluace a autoevaluace během edukačního procesu.
Požadavky k zápočtu: Vypracování podrobné metodiky interpretace objektu kulturního dědictví (památkový objekt, objekt v galerii nebo v muzeu) – vyplněný formulář (podle vzoru z projektu Památky nás baví) vzdělávací lekce pro určitou cílovou skupinu s využitím dramatické výchovy. Poslední úprava: Entnerová Kateřina, DiS. (22.01.2025)
|
|
||
Povinná literatura: MACHKOVÁ, Eva. Projekty dramatické výchovy, Portál Praha 2012, ISBN 978-80-262-0093-2. HAVLŮJOVÁ, Hana., INDORVÁ, Martina. a kol., Památky nás baví, 5. NPÚ 2015 ISBN 978-80-905631-6-2. VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008. 352 s. ISBN 978-80-247-1865-1. Doporučená literatura: ČUNDRLE, Michal et al. Cesta otevřená: sborník textů: [sborník z projektu Rozvoj osobnostních kompetencí. Rokycany: DDM, 2008. 93 s. ISBN 978-80-254-1649-5. HNÍK, Ondřej. Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy: inspirativní materiál pro učitele literární výchovy a studenty učitelství. Vyd. 1. Jinočany: H & H, 2007. 157 s. ISBN 978-80-7319-067-5. FULKOVÁ, M., Vše v jednom. Metafora kultury jako textu a jeho intertextová povaha. Výtvarná výchova, 2009, roč. 49, č. 2-3, str. 4- 9. ISSN 1210-369. FULKOVÁ, M.: Diskurs umění a vzdělávání/, Praha/Jinočany: Nakladatelství H&H, 2008. ISBN 978-80-7319-076-7. REMSOVÁ, Lenka et al. Výzkumný exkurz do dramatické výchovy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013. 258 s. ISBN 978-80-210-6651-9. MARUŠÁK, Radek, KRÁLOVÁ, Olga a RODRIGUEZOVÁ, Veronika. Dramatická výchova v kurikulu současné školy: využití metod a technik. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008. 126 s. ISBN 978-80-7367-472-4. PROVAZNÍK, Jaroslav, ed. Dítě mezi výchovou a uměním - dramatická výchova na přelomu tisíciletí: [příspěvky z konference o dramatické výchově.: Praha, 4.-6. října 2007. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku ve spolupráci s katedrou výchovné dramatiky DAMU, 2008. 219 s. ISBN 978-80-903901-2-6. RODOVÁ, Veronika. Dramatická výchova ve službách dějepisu: vzdělávací potenciál tematické kooperativní výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2014. 179 stran. ISBN 978-80-210-7593-1. ULRYCHOVÁ, Irina, Švejdová, Hana a Gregorová, Vlasta. Hrajeme si s pohádkami: dramatická výchova v mateřské škole a na 1. stupni základní školy. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000. 120 s. ISBN 80-7178-355-2.
Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (30.12.2021)
|
|
||
Obsah: 1. Blok I: Interpretace objektu kulturního dědictví - zámek Veltrusy. 2. Blok II: Interpretace objektu kulturního dědictví - klášter Sázava 3. Blok III: Interpretace objektu kulturního dědictví - zámek Červená Lhota Poslední úprava: Entnerová Kateřina, DiS. (17.01.2025)
|
|
||
- Student umí využívat principy dramatické výchovy při vlastní edukační práci a orientuje se v obsahu a cílech dramatické výchovy. - Zvládá postupy a formy didaktiky dramatické výchovy pomocí metodiky her a cvičení. - Rozlišuje a používá všechny formy interpretace pomocí hry, hry v roli, dramatické situace tak, aby efektivně přispívaly k splnění vzdělávacích cílů. - Používá základní organizační formy výuky dramatické výchovy a vhodně je aplikuje do výukových činností. - Aplikuje zásady vysvětlování a podmínky účinného demonstrování dovedností pro konkrétní učivo - zvládá přípravu, organizaci a realizaci edukačního programu s využitím forem, postupů a metod dramatické výchovy - Využívá druhy respektující komunikace mezi vyučujícím a žactvem, vysvětlí důležitost bezpečného prostředí ve výuce - Používá interaktivní zpětnou vazbu a začleňuje jí do další tvořivé práce - Pracuje flexibilně s diverzitou a interdisciplinárním charakterem dramatické výchovy - Podporuje participaci a aktivitu všech žáků - studentů pomocí pozitivní motivace. Poslední úprava: Entnerová Kateřina, DiS. (22.01.2025)
|